Kami baru-baru ini berpeluang menyelami Tales of Graces f Remastered di PS5, berkat demo langsung oleh Bandai Namco Entertainment, dan selepas mencubanya, ternyata remaster ini memberi nafas baru kepada sebuah klasik yang dicintai ramai.
Dibangunkan oleh Namco Tales Studio dan pertama kali dilancarkan di Jepun pada Disember 2009 untuk Wii, Tales of Graces kemudian hadir di PlayStation 3 sebagai Tales of Graces f, dengan kandungan dan kemas kini tambahan. Versi PlayStation 3 ini dilokalkan dan dikeluarkan dalam bahasa Inggeris pada tahun 2012, yang juga merupakan pelepasan rasmi pertamanya di luar Jepun.
Berlatarbelakangkan dunia fantasi Ephinea, kisah game ini mengikuti perjalanan Asbel Lhant, seorang pemuda yang, ketika masih kecil, menjalin persahabatan dengan seorang gadis yang mengalami amnesia. Hubungan mereka terputus dengan tragis apabila Asbel menyaksikan kematiannya, hanya untuk bertemu semula dengannya tujuh tahun kemudian.
Di PS5, Tales of Graces f Remastered berjalan lancar pada 60 FPS, yang meningkatkan kelancaran animasi pertempuran dan respons gameplay secara keseluruhan. Peningkatan teknikal ini sangat disambut baik, terutama bagi game yang banyak memfokuskan pada mekanik pertempuran real-time. Remaster ini juga menambah penunjuk visual yang lebih jelas untuk memudahkan pemain mengikuti jalan cerita tanpa rasa kesulitan.
Salah satu keunikan utama Tales of Graces f ialah sistem pertempurannya yang kompleks, yang terasa lebih maju berbanding zamannya. Versi remaster ini mengekalkan mekanik original sambil menambah baik dengan kadar bingkai yang lebih lancar. Pemain diberi ganjaran untuk mengelak serangan dengan tepat, yang akan memulihkan sebahagian daripada CC (Chain Capacity), membolehkan kombo atau serangan balas yang lebih strategik.
Setiap watak dalam game memiliki gaya pertempuran yang unik, menambah variasi pada setiap pertembungan. Gaya pedang Asbel sangat berbeza dengan gaya brawler Sophie, sementara Cheria memainkan peranan sebagai assassin dan healer, dan Malik serta Pascal menawarkan serangan jarak jauh.
Bagi peminat yang menghargai fleksibiliti audio, remaster ini kini menawarkan pilihan untuk bertukar antara suara Jepun dan Inggeris—ciri yang tiada dalam keluaran asal. Semua suara sebelum DLC adalah asli, mengekalkan rasa nostalgia. Skit dan gurauan yang disukai peminat Tales masih kerap muncul, memberikan humor dan kedalaman watak.
Eksplorasi kekal dalam gaya klasik JRPG, yang mungkin terasa lebih perlahan jika dibandingkan dengan RPG moden. Namun, bagi mereka yang menghargai elemen nostalgia atau penceritaan perlahan seperti JRPG klasik, aspek ini membawa nuansa lama yang selesa. Penambahan kecil seperti kata laluan peti yang serba baharu menambah keseronokan kepada peminat lama yang kembali bermain.
Beberapa penambahbaikan untuk kemudahan pengguna menjadikan game ini lebih mesra untuk pemain baru dan peminat lama. Remaster ini menawarkan pilihan untuk melangkau pertempuran, memintas cutscene, dan akses kepada semua kandungan DLC dari awal. Ciri-ciri ini membolehkan pemain fokus pada jalan cerita dan gameplay tanpa terbeban oleh pertembungan berulang.
Tales of Graces f Remastered merupakan penghormatan indah untuk peminat setia siri ini dan pengalaman yang dirancang dengan teliti untuk pemain baru yang ingin menikmati JRPG klasik. Dengan pertempuran yang lebih lancar dan penambahbaikan moden, game ini diberi nafas baru, memperkayakan mekanik menarik dan watak yang diingati ramai.
Walaupun kelajuan permainan dan eksplorasi yang perlahan mungkin tidak sesuai untuk semua pemain moden, ia merupakan remaster yang dibuat dengan penuh kasih, mengimbangkan legasi asalnya dengan rasa baru yang segar untuk generasi kini.
Tales of Graces f Remastered akan dilancarkan untuk PS5, Xbox Series X|S, PS4, Xbox One, Nintendo Switch, dan PC (Steam) pada 17 Januari 2025. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post