Sony Interactive Entertainment (SIE) baru-baru ini mengumumkan keputusannya untuk menutup Firewalk Studios dan Neon Koi. Penutupan ini juga akan membawa kepada pemberhentian tetap Concord, sebuah game multiplayer first-person shooter dari Firewalk Studios, serta menamatkan pembangunan game mobile aksi dari Neon Koi.
Hermen Hulst, CEO SIE Studio Business Group , menjelaskan rasional di sebalik penutupan ini dalam satu mesej kepada pasukan yang terlibat. Hulst menekankan bahawa SIE sentiasa menilai portfolio game untuk memastikan ia sejajar dengan matlamat perniagaan jangka pendek dan jangka panjang.
Menurut Hulst, “Meluaskan jangkauan melangkaui peranti PlayStation dan mencipta pengalaman dalam talian yang menarik bersama-sama dengan game single-player adalah fokus utama ketika kami memperkembangkan aliran pendapatan.”
Namun begitu, Hulst mengakui keperluan pendekatan yang fokus apabila menerokai platform baharu, terutamanya dalam bidang seperti mobile gaming, di mana Sony berada dalam “peringkat awal” pembangunan. Atas sebab ini, SIE membuat keputusan sukar untuk menutup Neon Koi dan menghentikan projek game aksi mobile mereka.
Penutupan Firewalk Studios juga menandakan tamatnya Concord, yang dilancarkan pada 23 Ogos 2024. Walaupun menunjukkan potensi awal, Concord telah dikeluarkan dari platform dan dihentikan hanya dua minggu selepas pelancaran, menunjukkan bahawa ia tidak mencapai prestasi yang dijangkakan oleh Sony.
Hulst menggambarkan Concord sebagai projek yang bercita-cita tinggi tetapi mengakui bahawa ia “tidak menarik cukup pemain,” yang membawa kepada penutupan rasminya.
Keputusan Sony untuk menutup studio-studio ini menandakan penilaian semula terhadap pengalaman multiplayer, online, dan mobile gaming. Landskap yang kompetitif untuk genre PvP FPS semakin mencabar, dan SIE mengakui bahawa Concord gagal memenuhi jangkaan dalam genre yang kompetitif ini.
Hulst menekankan bahawa walaupun SIE menghargai eksperimen kreatif dan harta intelek baharu, kestabilan kewangan tetap penting dalam iklim ekonomi yang sukar.
Mobile gaming kekal sebagai kawasan pertumbuhan utama untuk SIE, tetapi Hulst menyatakan bahawa kejayaan dalam bidang ini memerlukan keselarasan dengan piawaian PlayStation Studios dan jangkauan global.
Beliau menegaskan bahawa Sony Studio Business Group kini akan menumpukan perhatian kepada judul-judul yang mempunyai potensi kejayaan yang lebih kuat di pelbagai platform.
SIE akan bekerjasama dengan kakitangan dari Neon Koi dan Firewalk Studios untuk mengenal pasti peluang-peluang dalam rangkaian global PlayStation Studios.
Hulst mengakui kesukaran dalam peralihan ini, meluahkan penghargaan terhadap “kemahiran, semangat kreatif, dan dedikasi” yang telah ditunjukkan oleh kedua-dua studio sepanjang tempoh mereka di bawah SIE.
@gamersantaimy
Discussion about this post