Pengasas bersama untuk penerbit permainan indie Devolver Digital, Nigel Lowrie, berkata bahawa syarikat lebih percaya “menjual game terlebih dahulu” berbanding mengeluarkannya di perkhidmatan langganan seperti Game Pass dan PS Plus pada hari pertama.
Bagi mereka yang tidak tahu, Devolver Digital ialah penerbit yang terkenal untuk permainan video indie mereka. Antara contoh yang paling terkenal termasuk Cult of the Lamb, Carrion, GRIS dan banyak lagi.
Bercakap dengan GamesIndustry.biz dalam temu bual, Lowrie bercakap tentang keadaan semasa industri dan mendedahkan bahawa pertumbuhan perkhidmatan langganan semakin perlahan. Dia juga menyatakan bahawa tawaran untuk pemaju indie untuk dimasukkan ke dalam perkhidmatan langganan tersebut semakin teruk.
Bercakap mengenai perkhidmatan langganan, Lowrie berkata:
“Sebilangan besar kelihatan agak kabur tentang berapa ramai orang yang sebenarnya [menggunakannya]. Sekali-sekala anda mendengar jumlah pelanggan perkhidmatan ini, jadi anda tidak tahu. Dan anda tidak tahu betapa aktifnya mereka. Adakah mereka sebahagian daripada perkhidmatan yang lebih besar? Sesetengah syarikat ini mempunyai pelbagai perkara selain game dan perkhidmatan langganan mereka juga merangkumi muzik atau filem dan perkara seperti itu.”
Walaupun Lowrie mengakui bahawa perkhidmatan langganan mungkin memberikan banyak manfaat kepada pengguna, dia mengatakan ia lebih sukar bagi pembangun untuk meyakinkan orang ramai untuk membeli game mereka melalui Game Pass atau PS Plus.
“Di pihak [pembangun], anda perlu meyakinkan orang ramai untuk membelanjakan wang untuk game anda dan bukannya perkhidmatan ini yang mempunyai 100 atau 200 game untuk dimainkan,” kata Lowrie. “Itu menyebabkan sedikit masalah.”
Dia kemudian bercakap tentang strategi Devolver Digital, iaitu menjual game mereka dahulu sebelum menambahkannya ke perkhidmatan langganan kemudian.
Namun, dia menyatakan bahawa Devolver Digital tidak sepenuhnya “menolak perkhidmatan langganan hari pertama”, lalu menambah bahawa “ia bergantung pada jenis game itu dan khalayak yang anda ingin”. Dia menggunakan Fall Guys sebagai contoh game perkhidmatan langganan yang berjaya.
Dalam temu bual itu, Lowrie turut membandingkan platform utama dan mengakui Nintendo sebagai pilihan yang lebih baik untuk pembangun indie berbanding Xbox atau PlayStation.
@gamersantaimy
Discussion about this post