Fatal Fury: City of the Wolves merupakan ansuran terbaru dalam francais Fatal Fury yang digemari ramai, terkenal dengan watak-watak ikonik seperti Terry Bogard dan Mai Shiranui.
Kemasukan baru ini menghidupkan semula siri ini selepas 26 tahun berehat. Berlatarbelakangkan suasana meriah di South Town, game ini mengekalkan gaya pertempuran satu-lawan-satu yang disukai peminat sambil memperkenalkan sistem pertempuran baharu yang direka untuk menarik perhatian pemain baru dan veteran.
Kami berpeluang duduk bersama Yasuyuki Oda, Ketua Penerbit, dan Joshua Weatherford, Penerbit, untuk membincangkan evolusi game ini dan cabaran yang mereka hadapi dalam memodenkan game klasik yang digemari ramai.
Tradisi dan Inovasi
Salah satu cabaran utama dalam membangunkan City of the Wolves adalah mengekalkan intipati Fatal Fury asal sambil memperkenalkan ciri-ciri baharu. Oda menyatakan bahawa ramai ahli pasukan baharu lebih muda dan mungkin tidak begitu mengenali sejarah francais ini. Mendidik mereka tentang apa yang menjadikan Fatal Fury unik merupakan tugas penting.
“Kami mengajar mereka tentang legasi Fatal Fury sambil menggabungkan idea-idea baharu,” jelasnya.
Keseimbangan ini adalah penting untuk memastikan game ini dapat memikat peminat lama dan menarik minat penonton baru.
Menonjol Dalam Pasaran yang Kompetitif
Dalam industri gaming yang semakin kompetitif, Oda menekankan kepentingan menjadikan City of the Wolves berbeza. Pasukan mereka menggunakan strategi pemasaran yang mantap, termasuk mengumumkan kolaborasi menarik, seperti menampilkan watak-watak seperti Ken dan Chun-Li daripada Street Fighter.
Dengan mengekalkan minat orang ramai terhadap game ini melalui kemas kini berkala, mereka berharap dapat membina momentum sehingga pelancaran. Dari segi gameplay, Oda komited untuk mencipta pengalaman yang mudah diakses oleh pemain baru sambil menawarkan mekanik yang lebih mendalam yang memberi ganjaran kepada pemain yang ingin mengembangkan kemahiran mereka dari semasa ke semasa.
Kerjasama dengan Capcom juga merupakan bahagian penting dalam merealisasikan game ini. Oda berkongsi bahawa kerjasama ini dimulakan dua tahun lalu semasa Evo Las Vegas, menandakan pencapaian penting dalam perjalanan ke arah pelancaran game ini.
Kedua-dua syarikat telah bekerja keras untuk mencipta pengalaman “cross-franchise” yang menggabungkan dunia mereka dengan lancar, dan peminat boleh menantikan interaksi unik hasil daripada kerjasama ini.
Pilihan Watak Berdasarkan Jalan Cerita
Kepulangan watak kegemaran peminat seperti Terry dan Mai adalah keputusan strategik yang berdasarkan naratif. Dengan banyak penamat yang tidak selesai dalam tajuk-tajuk sebelumnya, Oda menekankan kepentingan menyelesaikan jalan cerita ini.
Pasukan mereka mempertimbangkan populariti watak dan kaitan mereka dengan cerita, memastikan barisan watak yang mengujakan peminat. Weatherford menambah bahawa walaupun cerita sangat penting untuk Fatal Fury, tajuk lain seperti King of Fighters mungkin memberi tumpuan lebih kepada gaya permainan dan sinergi pasukan apabila memilih watak.
Yang ketara, pasukan mereka sudah merancang sekurang-kurangnya tiga tahun DLC, menjanjikan banyak watak kegemaran akan muncul dari semasa ke semasa.
Membayangkan Masa Depan yang Kompetitif
Apabila siri Fatal Fury berkembang, begitu juga dengan adegan kompetitifnya. Oda menunjukkan bahawa pemain masih aktif menyertai kejohanan untuk tajuk klasik seperti Fatal Fury Special, menunjukkan legasi yang berterusan bagi francais ini.
Dengan aspirasi untuk mengekalkan semangat kompetitif ini selama beberapa dekad akan datang, pasukan mereka berharap untuk melibatkan pemain veteran dan pendatang baru dalam kejohanan masa hadapan, sambil membina komuniti yang dinamik.
“Kami melihat mungkin 30 tahun lagi ke hadapan,” katanya, menonjolkan komitmen mereka terhadap kejayaan jangka panjang siri ini.
Sebelum Pelancaran
Menjelang pelancaran City of the Wolves, Oda turut menyebut kepentingan tempoh hiatus selama 26 tahun, menyatakan”
“Salah satu kelebihan SNK ialah kami mempunyai banyak kandungan lama kami tersedia,” menjadikan lebih mudah untuk pemain mengikuti cerita yang lalu.
Dia menggalakkan pemain untuk mengimbas kembali game Fatal Fury terdahulu. Dengan banyak tajuk klasik tersedia di platform seperti Nintendo Switch dan PS4, pemain boleh menyelami sejarah kaya South Town dan watak-wataknya.
“Memiliki pengetahuan itu akan meningkatkan penghargaan mereka terhadap permainan baru,” katanya, menunjukkan bahawa mengimbas kembali siri ini boleh memberikan konteks dan keterujaan yang bernilai untuk tajuk yang akan datang.
Fatal Fury: City of the Wolves akan dilancarkan untuk PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4 dan PC melalui Steam pada 24 April 2025. Fatal Fury: City of the Wolves kini dibuka untuk pre-order melalui laman web rasmi.
@gamersantaimy
Discussion about this post