Todd Phillips kembali dengan Joker: Folie à Deux, sekuel yang sangat dinanti-nantikan yang meneruskan kisah tragis Arthur Fleck, yang sekali lagi dilakonkan dengan hebat oleh Joaquin Phoenix.
Berdasarkan kisah dalam Joker (2019), filem ini melangkaui kekacauan di bandar Gotham dan menggali lebih dalam ke dalaman Arthur. Walaupun peminat filem pertama akan berasa faham, sekuel ini memperkenalkan evolusi yang berbeza dalam nada dan gaya, menggabungkan drama psikologi dengan elemen muzikal yang mungkin mengejutkan sesetengah penonton.
Filem ini bermula dari mana filem pertama berhenti, mengikuti pembunuhan Arthur ke atas hos rancangan bual bicara Murray Franklin. Arthur kini dipenjarakan, dan fokus kamera pada tubuhnya yang kurus mengingatkan kita pada pengenalannya dalam Joker. Keadaan mentalnya yang rapuh jelas kelihatan, dan dedikasi Joaquin Phoenix kepada watak ini sekali lagi memukau minda.
Joker: Folie à Deux tidak membuang masa untuk memperkenalkan semula dunia Gotham. Sebaliknya, ia terus membawa penonton ke dalam keadaan Arthur yang semakin merosot, di mana kebanyakan filem ini bergilir-gilir antara adegan di penjara, bilik mahkamah, dan imaginasinya yang hidup. Walaupun terdapat kurang adegan aksi daripada yang mungkin dijangkakan dari filem Joker, ketegangan terletak pada evolusi psikologi Arthur.
Salah satu aspek paling mengejutkan dalam Folie à Deux adalah penggabungan elemen muzikal. Walaupun idea sebuah filem Joker dengan adegan muzik mungkin terdengar janggal pada mulanya, babak-babak ini disusun dengan bijak ke dalam naratif. Interlud muzikal ini, terutamanya antara Arthur dan Ley (Harley Quinn), yang dilakonkan oleh Lady Gaga, bukanlah gangguan rawak tetapi pantulan fantasi dalaman Arthur.
Filem ini menggunakan muzik sebagai cara untuk meneroka otaknya yang hampir ke kegilaan. Babak-babak ini membangkitkan daya tarikan muzikal lama yang menambah lapisan berbeza kepada naratif gelap yang ada.
Persembahan Lady Gaga sebagai Ley juga menyerlah. Dia membawa dinamik baru ke dalam filem ini, baik melalui persembahannya mahupun vokalnya. Babak-babak dia dengan Arthur penuh dengan emosi, dan nyanyiannya memberikan kontras kepada kekacauan yang sedang berlaku di Gotham. Joaquin Phoenix juga mengejutkan penonton dengan kebolehan nyanyiannya, yang bergabung dengan baik dalam filem muzikal ini.
Tidak seperti filem pertama, di mana transformasi Arthur menjadi Joker adalah tema utama, Folie à Deux sebaliknya memberi tumpuan kepada bagaimana Arthur, sebagai Joker, mempengaruhi dunia di sekelilingnya. Keruntuhan bandar ini adalah pantulan impaknya, walaupun dia menghabiskan banyak masa dalam filem ini bergelut dengan identitinya.
Persoalan utama yang dihadapi adalah sama ada Arthur telah sepenuhnya menerima persona Joker atau jika dia masih terikat kepada diri yang pernah dia ada.
Pergolakan dalaman ini menjadi inti emosi filem ini. Satu detik yang sangat menyentuh berlaku apabila seseorang bertanya kepada Arthur sama ada mereka harus memanggilnya “Arthur” atau “Joker.” Ayat ini, walaupun pendek, merangkumi konflik utama filem ini—perjuangan Arthur untuk sama ada menyerah kepada kekacauan yang diwakili Joker atau mengekalkan secebis kemanusiaannya.
Dari segi teknikal, filem ini benar-benar menyerlah. Sinematografi, pencahayaan, dan pelarasan warna setanding (mungkin lebih baik) daripada filem pertama. Folie à Deux mengekalkan rona hijau dan kuning dari filem pertama tetapi memperkenalkan elemen baharu—cahaya putih.
Penggunaan warna ini menambah kontras simbolik dalam beberapa adegan penting. Sebagai contoh, dalam babak di penjara, penggunaan cahaya putih secara halus menyampaikan rasa harapan, walaupun ia berlawanan dengan realiti suram keadaan Arthur. Pilihan artistik ini berfungsi sebagai metafora bagi pergolakan dalaman Arthur, terutamanya pertarungannya dengan gangguan identiti disosiatif (DID), yang diisyaratkan melalui kenangan traumatik zaman kanak-kanaknya.
Joaquin Phoenix memberikan persembahan yang tidak kurang dari menakjubkan. Lakonannya sebagai Arthur/Joker kali ini lebih bernuansa. Kebolehannya menarik penonton ke dalam penderitaan Arthur, sambil mengekalkan tenaga Joker, sangat luar biasa.
Lady Gaga juga bersinar sebagai Ley, menambah kedalaman kepada watak Harley Quinn sambil menawarkan dinamik baru yang berpadanan dengan baik bersama persembahan Phoenix. Dualitinya—menggambarkan kelembutan dan ketidakstabilan—melengkapi konflik dalaman Arthur dengan sempurna.
Kesimpulannya, Joker: Folie à Deux adalah filem yang mungkin memecah belah penonton tetapi akhirnya berdiri sebagai sambungan yang bermakna dalam perjalanan Arthur Fleck. Walaupun ia menyimpang daripada jangkaan sekuel aksi tinggi, ia menawarkan sesuatu yang jauh lebih mendalam—penerokaan tentang identiti, penyakit mental, dan kuasa masyarakat yang membentuk individu seperti Arthur.
Akhirnya, filem ini meninggalkan penonton dengan persoalan sama ada Arthur mencipta Joker atau jika Joker yang menentukan siapa Arthur sebenarnya.
Jika berminat, anda boleh tonton filem ini sekarang di pawagam Malaysia.
@gamersantaimy
The Review
Joker: Folie À Deux
Kesimpulannya, Joker: Folie à Deux adalah filem yang mungkin memecah belah penonton tetapi akhirnya berdiri sebagai sambungan yang bermakna dalam perjalanan Arthur Fleck. Walaupun ia menyimpang daripada jangkaan sekuel aksi tinggi, ia menawarkan sesuatu yang jauh lebih mendalam—penerokaan tentang identiti, penyakit mental, dan kuasa masyarakat yang membentuk individu seperti Arthur.
PROS
- Persembahan hebat dari Joaquin Phoenix dan Lady Gaga
- Elemen muzikal yang unik
- Cerita yang mendalam dan introspektif
- Sinematografi dan pencahayaan yang mengagumkan
CONS
- Sesetengah peminat mungkin merasa rentak yang lebih perlahan dan kurangnya adegan aksi membosankan
- Elemen muzikal, walaupun inovatif, mungkin terasa tidak sesuai bagi sesetengah penonton
- Mereka yang mengharapkan naratif Joker yang lebih eksplosif mungkin akan kecewa
Discussion about this post