Walaupun banyak pembangun masih berusaha memperbaiki permainan mereka daripada masalah teknikal yang mengganggu pemain, kebanyakan juga berusaha menyempurnakan karya mereka yang sudah berhasil dengan cemerlang. Kita biasanya melihat dari pemaju yang membuat versi permainan klasik dan di remaster/remake, tetapi ada juga yang membawa perubahan untuk menjadikan permainan layak menyertai gelaran generasi berikutnya. Setidaknya inilah yang kami rasakan dengan versi PlayStation 5 Metro Exodus. Jadi inilah dia review Metro Exodus PS5 kami~
Keluaran terbaru dari salah satu francais permainan FPS paling popular adalah permainan yang benar-benar luar biasa, terutama dari segi grafik. Hanya dapat memainkan versi port secara langsung ke PS5 masih akan memukau banyak pemain dengan kualitinya, tetapi pembangun 4A Games ingin memastikan pengalaman permainan khas di konsol generasi terkini.
Oleh kerana saya sudah menyelesaikan permainan ini di PC, saya hanya bermain 3 jam pertama untuk melihat bagaimana ia berjalan di PS5. Jadi secara keseluruhan, ia adalah permainan yang sama dengan yang asli. Maka saya rasa lebih baik saya hanya memusatkan perhatian pada aspek teknikal dan adakah keluaran ini setanding dengan versi PC atau mungkin lebih baik.
Maka~ Apakah yang baru dalam Metro Exodus di PS5…
Bukan rahsia lagi bahawa Metro Exodus adalah salah satu permainan yang paling menarik di pasaran sekarang. Pengalaman menjelajahi kota Rusia pasca-apokaliptik semakin sengit daripada sebelumnya kerana sekarang saya akhirnya dapat bermain permainan dengan prestasi stabil bersama peningkatan grafik. Lebih menarik, saya tidak akan mudah terpengaruh dan menganggap ini adalah versi terbaik kerana sebenarnya, Exodus tidak kelihatan begitu mengagumkan ketika saya memainkannya di PC. Tetapi apabila anda membandingkannya dengan PS4, peningkatannya pasti ketara.
Sebilangan peningkatan visual untuk versi PS5 termasuk resolusi 4K, penambahan kesan pencahayaan global, dan satu-satunya yang paling penting iaitu Ray-tracing. Ciri-ciri ini mungkin tidak begitu baik bagi sesetengah orang, tetapi percayalah apabila saya mengatakan bahawa permainan ini ibarat tajuk baru khas untuk Next-Gen. Satu perkara yang sangat saya gemari mengenai permainan Metro, adalah bagaimana mereka berjaya mencipta begitu banyak suasana atau atmosfera yang berbeza di setiap sudut kawasan permainan. Beberapa kawasan kelihatan sangat indah dan ada yang tidak, tetapi selalunya konsistensi dengan penjagaan pemandangan sekeliling. Ini benar-benar membuat saya lebih menghargai permainan daripada yang saya lakukan ketika itu, seperti untuk satu contoh bagaimana peralihan ketika anda keluar dalam ribut bersalji dari dalam bangunan dapat mewujudkan pengalaman yang begitu sejuk. Perkara kecil seperti inilah yang saya cari ketika bermain permainan yang memfokuskan pada kesetiaan grafik.
Ray-tracing memainkan peranan yang sangat besar dan sayangnya, saya tidak dapat memutuskan sama ada penambahan ini bagus atau tidak. Sudah tentu, permainan kelihatan lebih realistik dengan sumber cahaya yang lebih baik dan lain-lain, tidak dapat dinafikan, tetapi pada masa yang sama agak sukar bagi saya untuk menavigasi beberapa kawasan kerana pencahayaan terlalu gelap. Saya boleh menggunakan lampu suluh atau pemetik api, tetapi bukan idea yang baik apabila ada musuh di sekitar yang dapat melihat anda walaupun setelah mereka terganggu. Mengambil barang dan sumber masih menyakitkan hati kerana anda perlu berdiri di tempat tertentu dan berhenti bergerak atau tidak, anda terlepas pandang. Oleh itu, selalunya saya hanya spam butang segi empat dan penuh harap dapat mengambilnya dengan pantas. Anda juga boleh mendapatkan sejumlah peluru dari tempat yang berlainan di sekitar peta, tetapi masalahnya adalah tidak ada banyak petunjuk visual untuk menunjukkan kepada anda jika ada peluru di sana. Sekarang bayangkan jika anda cuba memilih mereka di kawasan gelap, ya itu lebih menyakitkan hati.
Sama juga pada ulasan Haptic Feedback, kerana pada kebanyakan masa ia hanya terasa seperti getaran statik dengan tidak banyak keunikannya. Oleh kerana ia agak tidak selesa, saya cuba mematikan Haptic Feedback, tetapi sepertinya permainan ini tidak memberikan pilihan kepada anda. Jadi ya, kebolehcapaian itu bukan yang terbaik, tetapi sekurang-kurangnya permainan dapat disesuaikan dengan beberapa ciri eksklusif PS5 seperti Activity Card untuk membantu anda meneruskan kisah utama dalam sekejap atau bahkan Game Help sekiranya anda memerlukan panduan. Selain daripada itu, saya tidak mempunyai apa-apa lagi untuk dibincangkan kerana tidak banyak yang dapat anda lepaskan daripada peningkatan gen seterusnya.
Dan kesimpulannya~
Ini pada dasarnya adalah perkara yang berlaku jika anda berusaha menyempurnakan permainan yang sudah kelihatan hebat pada generasi sekarang ke tahap yang lebih tinggi. Tetapi walaupun jauh lebih baik daripada versi PS4, Metro Exodus untuk PS5 masih tidak setanding dengan versi PC. Saya telah menyelesaikan permainan di PC, dan fakta bahawa ia kelihatan lebih baik tanpa memaksimumkan grafik adalah sesuatu yang lain. Salah satu sebabnya ialah saya boleh bermain permainan dalam resolusi yang jauh lebih baik, kerana saya masih menggunakan TV LED biasa untuk PS5 saya, jadi itulah sebabnya beberapa permainan mungkin tidak begitu terperinci.
Pelaksanaan ciri DualSense pasti sesuatu yang harus dihargai, tetapi sekali lagi, Edisi Enchanced Metro Exodus untuk PC menyokong sepenuhnya fitur ini juga. Jadi walaupun tidak begitu istimewa, ini masih merupakan versi permainan terbaik yang boleh anda dapatkan di platform PS5 dan terasa macam permainan baru jika anda tidak pernah mainkannya.
Jadi pada anda yang ingin mendapatkan Metro Exodus, anda boleh ke PlayStation Blog dengan edisi standard berharga RM169.00 dan Gold Edition berharga RM299.00. Okay hingga kita berjumpa lagi dalam review yang akan datang!
@gamersantaimy
Discussion about this post