Wiktor Öhman seorang Pereka 3D dan Art Lead di Quixel yang juga pernah bekerja untuk pembikinan game seperti Far Cry 3 dan banyak lagi, telah berkongsi sebuah karya pembuatan semula map ikonik di Counter Strike yang agak menarik iaitu De_Dust 2! Perkongsian video pembuatannya itu dikongsikan dan ternyata ianya menjadi viral.
Seperti yang peminat Counter Strikes tahu, map Dust adalah misi mematikan bom (bomb defusal map), dan pendahulu kepada De_Dust 2. Ia muncul dalam setiap permainan siri Counter-Strike berbilang pemain. Peta itu terletak di sebuah bandar di Timur Tengah dan mempunyai dua tapak pemasanagan bom. Selain daripada kemas kini grafik, ia mengalami perubahan minimum selepas pelepasan awalnya, sebelum menerima semakan utama dalam Counter-Strike: Global Offensive pada Oktober 2017.
Matlamat Wiktor dengan persekitaran ini adalah untuk mengambil versi terbaru De-Dust II dari CS: GO dan melakukan twist tersendiri di atasnya dengan menggabungkan beberapa lelaran ke sesuatu yang baru menggunakan Unreal Engine 4.
Korang boleh lihat sendiri tangkapan skrin dari pembikinan Wiktor;
Seperti yang dinyatakan oleh Wiktor, adegan ini dimanfaatkan dari bahan penyimpanan di Megascans Library, aset 3D dan pelekat. Jambatan digunakan untuk mengeksport aset ke Unreal Engine 4 dan Mixer untuk membuat bahan tersuai. Hasil akhirnya sangat mengagumkan dan memberi kita idea tentang apa yang dibayangkan versi Counter-Strike seperti dalam enjin Epic Games.
Malangnya, peta ini tidak tersedia kepada orang ramai untuk mengalaminya sendiri. Tapi korang bolehla saksikan video penuh Wiktor untuk pembuatannya ini;
Jadi lepas ni pasang niat korang untuk buat 3D remake game lain pula okay!
Sumber: Kotaku, ArtStation
@gamersantaimy
Discussion about this post