Sebentar tadi kami ada mengongsikan sesi temuramah bersama Swen Vincke pengasas Larian Studio kan? Okay sambil-sambil menyelam Level Up Biz hari ini, kami juga tidak melepaskan peluang untuk menyinggah di booth permainan akan datang ke PlayStation 4 yang dihasilkan oleh anak tempatan itu yang dinamakan Gigabash dari Passion Republic Games! Ya, bukan setakat menyinggah, kami juga berpeluang untuk menemuramah seketika dua orang anak muda Mel Law Art Director dan Aiken Tow Game Director untuk permainan Gigabash yang berkonsepkan Kaiju atau Raksasa ala-ala zaman Ultramen dulu!
Sekiranya anda tidak sedar, GigaBash adalah permainan arena kaiju. Raksasa datang untuk mengalahkan skaiju lain di pelbagai peta. Jadi semua orang mesti ingin tahu kenapa permainan seperti ini yang dilakukan mereka? Dan jawapan kedua anak muda ini ternyata mudah dan ianya adalah untuk keseronokan dan untuk mencipta watak-watak yang menarik! Malaysia mempunyai banyak pendedahan kepada hero zaman kanak-kanak seperti Ultramen, Godzilla, Power Rangers dan Gundam, jadi mereka mahu melihat watak-watak Kaiju ini fokus bertarung satu sama lain.
Buat masa ini, Kaiju yang ada tidaklah beberapa banyak, mereka menyatakan lebih banyak lagi Kaiju yang akan hadir termasuk robot-robot kuat sebelum pelancaran permainan. Mereka inginkan senarai akhir mereka dilengkapi Kaiju, robot, archetype ala-ala King Kong serta watak menggunakan peluru untuk kepelbagaian dalam permainan Gigabash.
Peta dan lokasi juga diilhami oleh kumpulan filem kaiju. Tokyo adalah salah satu kemasukan dab mereka akan berkembang untuk memasukkan lebih banyak tempat agar menjadi lebih seronok untuk bermain, termasuk mekanik yang menarik untuk pemain berinteraksi. Bandar-bandar, pantai dan tempat-tempat eksotik lain sedang dieksplorasi, untuk memberi fantasi kepada pemain menjadi raksasa gergasi.
Passion Republic Games telah melakukan banyak kerja luar untuk menyediakan perkhidmatan mereka selama 10 tahun yang lalu. GigaBash menandakan masa perubahan bagi mereka untuk mencipta sesuatu dari mereka sendiri. Mereka berharap dapat belajar sesuatu dari pengalaman. Dari mereka bentuk permainan, membuat keputusan permainan dan membina sebuah pasukan pengaturcaraan, untuk mengeluarkan dari “pengeluaran seni” sahaja. Mereka akan mencari untuk berkongsi di seluruh syarikat yang lebih besar dan pasukan penyumberan luar serta memperbaiki saluran paip secara umum.
Kami juga bertanyakan perancangan mereka selepas kehadiran Gigabash, mereka menyatakan kemungkinan akan ada sekuel terbaru tap apa-apapun bedasarkan apa yang akan terjadi pada masa akan datang.
Dengan kehadiran mereka di Level Up KL, mudah bagi Mel dan Aiken untuk menunjukkan betapa besar perkembangan permainan tempatan. Kini kita mempunyai Re:Legend dari Magnus Games, No Straight Road dari Metronomik’s dan King’s League II dari Kurechii’s sebagai beberapa contoh utama. Dalam masa 2 atau 3 tahun, Malaysia boleh menjadi hab sejati dalam pembangunan permainan, dan siapa tahu, mungkin juga untuk seluruh dunia.
Dan nasihat mereka kepada semua adalah semangat kena sentiasa ada. Lakukan segala apa yang anda suka dan pasti suatu hari akan terjadi. Mereka berdua ingin mengharumkan nama Malaysia dan berasa mereka berada dilandasan yang betul.
Kemas kini masa depan untuk GigaBash akan termasuk mod baru, Rampage, dengan kemusnahan sebagai temanya. Tiada butiran boleh diberikan lagi, tetapi ia adalah sesuatu yang dinantikan. Terdapat juga multiplayer dalam talian. Mesti menarik nanti Gigabash ini kan! Jadi jangan lupa untuk layari laman web rasmi Passion Republic Games untuk maklumat lain.
@gamersantaimy
Discussion about this post