Baru-baru ini baru sahaj selesai dengan acara besar e-sukan di Jakarta iaitu PMCO SEA FINAL 2019, dan kalau korang nak tahu selain dari VIVO untuk penganjur besar acara tersebut, satu lagi nama besar juga merupakan penganjurnya iaitu VSPN!
Jom kenali lebih apa itu VSPN?
VSPN adalah penganjur eSports terkemuka di Asia yang menganjurkan acara dalam talian dan luar talian inovatif untuk pengeluar permainan yang menarik kedua-dua pemain pro dan peminat kasual. Acara yang dilakukan mereka juga menjana kandungan menarik yang tersebar luas di seluruh rangkaian saluran.
Pada masa ini, mereka adalah pembekal dan penganjur menyeluruh e-sukan terbesar di China. Beberapa tajuk e-sukan yang mereka fokuskan ialah PUBG, PUBG Mobile , League of Legends, dan Honor of Kings.
Ditubuhkan pada tahun 2016, VSPN kini mempunyai bahagian pasaran 70% untuk acara e-sukan premium di China. Matlamatnya adalah untuk membantu membina dan mengurus acara, dan juga merapatkan jurang antara penonton dan jenama.
Selain itu, kami baru-baru ini mendapat peluang untuk menemu ramah Naib Presiden VSPN, Encik Chenfan Wang. Melaluinya, kami dapat mengetahui lebih lanjut tentang syarikat dan pemikirannya mengenai industri e-sukan yang berkembang pesat.
Jom kenali VP VSPN!
Encik Wang memegang ijazah sarjana dalam Kejuruteraan dari UC Berkeley. Beliau juga pernah bekerja di Stanford University sebagai seorang ulama. Beliau telah bertahun-tahun berjaya dalam dunia e-sukan, terutama dalam menaturcara acara global utama. Bagi pengalaman beliau sendiri untuk acara e-sukan, beliau adalah pengeluar untuk saingan Liga 2018 Rift Legends, PUBG MOBILE Club Open Asia Tenggara, 2018 & 2019 PUBG Mobile Star Challenge Global Final, dan banyak lagi.
Dalam temu bual itu, Wang menyentuh beberapa topik, seperti perbezaan antara sukan tradisional dan e-sukan. Salah satu sebab yang dia katakan ialah bagaimana permainan e-sukan biasanya dimiliki oleh pemaju. Ini memberi pemilik lebih banyak kawalan ke atas pelbagai aspek.
Satu lagi perkara yang beliau ceritakan ialah pertumbuhan e-sukan di Asia. Beliau mengulas bahawa pertumbuhan ini sebahagian besarnya berkat peningkatan jumlah pengguna mudah alih di rantau ini. Peningkatan jenama dan pelabur yang memperhatikan potensi dalam e-sukan juga merupakan penyumbang besar kepada pertumbuhan ini.
Topik penting seterusnya adalah pada pengewangan. Menurut Wang, pengewangan dalam e-sukan berbeza untuk pihak berkepentingan yang berbeza ekosistem. Penaja dan pengiklan semakin menyedari betapa besar penonton yang dapat mereka melabur dalam e-sukan. Jenama dan organisasi yang tidak pernah menjadi sebahagian daripada e-sukan kini mula melabur, dengan contoh yang diberikan sebagai pengilang kereta dan bank. Ini meningkatkan jumlah pendapatan yang boleh diterima oleh industri dan pastinya merupakan petanda yang baik untuk pertumbuhan e-sukan.
Beliau juga menyentuh mengenai rancangan VSPN untuk sepanjang tahun 2019. Organisasi itu mula ditolak ke dalam skim e-sukan antarabangsa tahun lepas dan telah mencapai banyak sejak itu. PUBG MOBILE Club Open South East Asia League adalah salah satu kejayaan besar, dengan PUBG MOBILE Star Challenge 2019 (PMSC) sebagai projek besar seterusnya tahun ini. PMSC dihoskan oleh VSPN dengan kebenaran daripada Tencent Games dan PUBG Corporation. Ia juga disampaikan oleh Google Play dan akan disiarkan secara eksklusif di YouTube.
Jadi korang boleh lihat sendiri sesi temuramah rakan media kami disini. Korang juga boleh melayari laman web rasmi VSPN atau ikuti mereka di Facebook untuk tahu lebih lanjut mengenai acara-acara yang akan datang.
@gamersantaimy
Discussion about this post