Gamer Santai
  • Berita
  • Temuramah
  • Review
  • Sister Sites
    • Wanuxi
    • Gamer Braves
    • GamerWK
    • Gamer555
  • Borderlands 4
No Result
View All Result
  • Berita
  • Temuramah
  • Review
  • Sister Sites
    • Wanuxi
    • Gamer Braves
    • GamerWK
    • Gamer555
  • Borderlands 4
No Result
View All Result
Gamer Santai
No Result
View All Result

Interview bersama MenaRD — Nasihat Kepada Pemain Kompetitif Baru Street Fighter! [gamescom asia 2023]

Maira by Maira
October 26, 2023
in Acara, Artikel, Berita, Game, Temuramah
0 0
0
Interview bersama MenaRD — Nasihat Kepada Pemain Kompetitif Baru Street Fighter! [gamescom asia 2023]
Share on FacebookShare on Twitter

CAPCOM Pro Tour 2023 (CPT 2023) telah berlangsung di Gamescom Asia 2023 di Singapura! Sudah tentu ada ramai pemain profesional yang tidak melepaskan peluang untuk sertainya. Kami telah berpeluang untuk menemu ramah MenaRD, pemain profesional yang telah mencipta nama sebagai juara Capcom Cup pada tahun 2017 dan 2023 untuk Street Fighter 5! Tanpa membuang masa berikut adalah hasil temu bual tersebut!

Bagaimanakah rasanya menjadi orang yang bertanggungjawab untuk begitu banyak perbincangan tentang Blanka menjadi top tier rahsia?

MenaRD: Seronok. Ia buat orang cakap pasal watak yang saya mainkan. Dan ia bukan kali pertama. Dalam Street Fighter VI memainkan Birdie. Ia juga sangat kontroversi. Dan saya suka apa-apa jenis watak. Jadi ia menyeronokkan untuk saya.

Sumber: Capcom

Memandangkan anda juga hebat dalam Street Fighter 5, adakah rasa berbeza bersaing antara kedua-dua tajuk tersebut?

MenaRD: Ia adalah fasa yang berbeza dalam hidup saya. Dalam Street Fighter 5, saya akan datang, tiada siapa yang mengenali saya dan saya perlu mencipta nama untuk diri saya sendiri. Di sini saya datang sebagai juara dan ia lebih kepada menyesuaikan diri dan cuba mengekalkan standard dengan penempatan yang baik.

Jadi itu mempengaruhinya sedikit. Tapi saya rasa kat sini lebih kelam kabut. Ia lebih banyak nama baharu, lebih ramai orang berusaha keras dan dalam Street Fighter 5 anda sudah tahu siapa yang akan menang dan anda terpaksa pecahkan anggapan itu. Terdapat lebih banyak kawalan.

Kedua-duanya masih kejohanan dan kedua-duanya masih Street Fighter. Jadi ada perbezaan tetapi ia seperti bermain game yang sama pada masa yang sama.

Semasa EVO Grand Final, anda banyak menukar antara Luke dan Blanka, adakah sukar untuk berlatih sehingga anda selesa dengan kedua-dua watak itu?

MenaRD:  Susah betul. Saya menumpukan perhatian apabila saya menukar [Street Fighter] 5 kepada Luke daripada Birdie, saya fokus untuk cuba menerapkan gaya watak ke dalam gameplay saya dan tidak cuba meletakkan gaya saya sendiri ke dalam watak jika saya bermain ofensif dan contohnya Luke adalah defensif maka saya tidak sepatutnya bermain ofensif dengannya.

Saya perlu menyesuaikan diri dengan tool terbaiknya dan untuk saya mengetahui bahawa ia mengambil masa beberapa tahun tetapi sekarang dalam 6 tahun saya mempunyai pengalaman dan lebih mudah bagi saya untuk menukar antara watak tetapi ia masih satu cabaran jadi kadang-kadang saya tidak tahu apa itu pilihan terbaik dalam perlawanan dan saya perlu mengambil risiko perlawanan untuk melihatnya.

Sumber: Capcom

Bagaimanakah perasaan memenangi tempat kedua di EVO? Bagaimanakah reaksi orang yang anda sayangi? 

MenaRD:  Rasanya baik untuk mencapai tahap tertinggi dalam kejohanan terbesar dalam sejarah, tetapi ia masih di tempat kedua. Ia masih tidak menang dan ia sangat menyakitkan. Ia menyakitkan saya dan orang yang saya sayangi, mereka akan sentiasa menyokong saya. 

Sungguh menakjubkan tetapi mereka sudah biasa dengan saya menang. Mereka tahu saya boleh memenangi mana-mana kejohanan yang saya pergi. Jadi ia seperti anda tahu “tahniah, teruskan bekerja keras, terus lakukan perkara anda” tetapi kami tahu anda boleh menang dan anda perlu sentiasa mencuba untuk menang. Jadi ia sokongan tetapi ia bukan kebahagiaan yang lengkap tetapi ia adalah sokongan yang baik.

Sumber: EVO

Terdapat banyak perbincangan tentang Perfect Parry yang terlalu kuat sekarang. Sebagai seseorang yang wataknya mempunyai peluru badan, apakah pendapat anda tentangnya? 

MenaRD:  Saya rasa ia sudah pasti terlalu kuat. Saya rasa Perfect Parry adalah benar-benar bagus dan Luke telah menderita daripadanya. Banyak yang anda boleh parry dan rush untuk memberikan fireball tetapi banyak benda yang begitu kuat dalam game seperti Drive Rush yang sangat bagus dan Throw Loop.

Saya rasa seperti begitulah game sekarang pada musim pertama dan saya tahu ia akan kena nerf, ia akan diselaraskan semula sehingga mereka sesuai dan memjadi mekanik yang sempurna. Tetapi setakat ini saya fikir ia benar-benar bagus, ia sangat menyeronokkan dan ia membantu mengatasi serangan kuat yang ada dalam game.

Sumber: Capcom

Dengan ramai darah baru ke scene Street Fighter 6. Apakah nasihat anda untuk pemain baharu yang ingin mula bersaing? 

MenaRD:  Nasihat saya untuk pemain baru pastinya dua perkara yang saya selalu katakan. Nombor 1 adalah gigih. Pastikan anda tidak pernah berputus asa. Ia kedengaran klise, tetapi ia betul-betul berkesan. Anda perlu melihat kekalahan sebagai pengajaran.

Seperti hari ini, untuk melakukan temu ramah ini, saya memberitahu anda bahawa saya memerlukan masa untuk tenangkan fikiran saya kerana saya tahu ia sakit saya kalah, tetapi saya perlu melihat sisi yang betul. Bagaimana saya kalah? Apa yang berlaku? Jadi saya kembali ke hotel, menonton video, bernafas. Okay, inilah yang berlaku. Inilah cara saya boleh belajar dan menulisnya. Jadi anda perlu gigih dan walaupun kalah cuba lihat sisi baiknya. 

Dan perkara kedua ialah pastikan anda berseronok setiap kali anda bermain game setiap kali anda pergi ke kejohanan, pastikan apa yang anda lakukan anda menyukainya. Ia tidak dipaksa bukan kerana anda perlu tetapi kerana anda mahu. Jika anda gigih dengan kejohanan dan anda suka bersaing maka saya rasa itu lebih daripada mencukupi.

Ada mesej yang anda ingin kongsi kepada pembaca?

MenaRD:  Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana membaca temu ramah ini dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membuat perkara ini berlaku. Pasukan dan orang yang menganjurkan acara dan seluruh negara Singapura kerana membenarkan saya masuk kerana saya tidak boleh memasuki semua negara.

Perjalanan yang sukar, jadi saya sangat berterima kasih atas semua yang berlaku dan saya ingin memberitahu anda bahawa saya menghargai sokongan yang anda semua berikan kepada saya dan saya berharap dapat berjumpa dengan anda tidak lama lagi dalam temu ramah lain atau kejohanan lain.

Sumber: Gamer Santai

Itu sahaja yang kami boleh kongsikan kepada anda! Terima kasih banyak-banyak kepada MenaRD kerana sudi menjawab soalan kami. Anda boleh menonton keseluruhan siaran langsung Capcom Pro Tour 2023 melalui saluran Youtube rasmi Capcom Fighters!

Untuk membaca liputan gamescom asia 2023 daripada kami, boleh klik pautan ini.

Tags: CAPCOM Pro Tour 2023gamescom asia 2023MenaRD
ShareTweetSend
Previous Post

Ark: Survival Ascended Tunjuk Gameplay Pertama, Kini Tersedia Di Steam!

Next Post

Razer Viper V3 Hyperspeed Wireless Mouse Review –Rupa Minimalis dengan Pengalaman Bermain Hebat!

Maira

Maira

Terperangkap dalam game gacha (grind sampai habis bateri fon). Game rhythm dan JRPG memang berpisah tiada. Kadang-kadang melukis sambil layan stream VTuber.

Related Posts

Mahukan Telefon Gaming Yang Boleh Buat Lebih Daripada Sekadar Bermain Game? Kenali POCO F9 Ultra!
Smartphone

Mahukan Telefon Gaming Yang Boleh Buat Lebih Daripada Sekadar Bermain Game? Kenali POCO F9 Ultra!

September 5, 2026
Previu Age Twisters – Apabila “Usia” Menjadi Kunci Kerjasama Antara Dua Pemain
Preview

Previu Age Twisters – Apabila “Usia” Menjadi Kunci Kerjasama Antara Dua Pemain

September 4, 2026
SEGA/ATLUS Umum Barisan Game Di Tokyo Game Show 2026; Persona 4 Revival, STRANGER THAN HEAVEN & Banyak Lagi
Pameran/Expo

SEGA/ATLUS Umum Barisan Game Di Tokyo Game Show 2026; Persona 4 Revival, STRANGER THAN HEAVEN & Banyak Lagi

September 4, 2026
Next Post
Razer Viper V3 Hyperspeed Wireless Mouse Review –Rupa Minimalis dengan Pengalaman Bermain Hebat!

Razer Viper V3 Hyperspeed Wireless Mouse Review --Rupa Minimalis dengan Pengalaman Bermain Hebat!

Discussion about this post

Discord Kami

Sertai Discord kami

Facebook Kami

YouTube Kami

Twitter/X Kami

Follow @GamerSantaiMY

Tweet to @GamerSantaiMY

Anime

Bleach: Zaraki Kenpachi Akhirnya Pakai Bankai; Hitsugaya Tōshirō Lepaskan Bankai Sebenar
Anime

Bleach: Zaraki Kenpachi Akhirnya Pakai Bankai; Hitsugaya Tōshirō Lepaskan Bankai Sebenar

August 20, 2026
Bos WIT Studio Dedah Sebab MAPPA Ambil Alih Attack on Titan Untuk Musim Terakhir
Anime

Bos WIT Studio Dedah Sebab MAPPA Ambil Alih Attack on Titan Untuk Musim Terakhir

August 19, 2026
Kingdom Hearts 4 – Gameplay Baru Dunia ‘Coco’, Pelancaran Lewat 2027 Serta Anime Original Disney+
Berita

Kingdom Hearts 4 – Gameplay Baru Dunia ‘Coco’, Pelancaran Lewat 2027 Serta Anime Original Disney+

August 15, 2026
Menurut Data, Ratusan Anak Indonesia Diberi Nama Naruto, Luffy, Nobita & Banyak Lagi
Anime

Menurut Data, Ratusan Anak Indonesia Diberi Nama Naruto, Luffy, Nobita & Banyak Lagi

August 12, 2026
  • Tentang Kami
  • Hubungi Kami
  • Privacy & Policy

© 2017 - 2025 Digital Braves Media Group Sdn Bhd

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Berita
  • Temuramah
  • Review
  • Sister Sites
    • Wanuxi
    • Gamer Braves
    • GamerWK
    • Gamer555
  • Borderlands 4

© 2017 - 2025 Digital Braves Media Group Sdn Bhd