Hampir tidak wujud dalam siri NARUTO?! Fakta yang peminat tidak tahu mengenai SASUKE!

Siapa je tak kenal pesaing kuat Naruto ni kan~

Siapa je tidak tahu dengan pesaing Naruto ini kan? Dengan kekuatannya yang tidak disangkal lagi menjadi watak yang sangat menarik perhatian walaupun tidak sekecoh Naruto, namun nama Sasuke Uchiha sering menjadi perbualan ramai peminat siri Naruto! Setiap kali membuat ujian tanya sesiapa sahaja siapa yang terkuat atau watak paling disukai, nama Sasuke sering disebut bukan hanya di tangga pertama, di top 10 pun sentiasa ada lah nama dia! Sampai sehingga suatu ketika dahulu ramai peminat yang obses mengikut potongan rambut Sasuke lah!

Pada peminat kipas susah mati Sasuke, segala latar belakang, perwatakkan serta apa yang dia sukakan pasti anda tahu betul atau tidak? Bagaimana pula bagi peminat yang lebih sukakan watak lain berbanding Sasuke? Mungkin ada ciri-ciri watak popular ini yang terlepas pandang betul tidak? Jadi kami dengan hati terbuka hari ini ingin mengongsikan antara fakta tersorok menegenai Sasuke Uchiha yang mungkin anda tidak tahu. Ok jom mulakan~

⇒ Eh kejap! Singgah tengok fakta pasal kenapa Maito Gai tak guna Ninjutsu dia sekali!⇐

Sasuke ada siri Spin-off lah! 

Mangaka Kenji Taira, pembantu Kishimoto, adalah orang yang bertanggungjawab untuk siri Naruto spin-off Naruto Rock Lee’s Springtime Of Youth, yang memulakan kerjaya pada tahun 2010 dengan kejayaan kritikal dan komersial. Namun, Rock Lee bukan satu-satunya watak yang menerima siri seperti itu – pada tahun 2014, bab pertama spin-off Naruto baru iaitu Sasuke Uchiha’s Saringan Legend muncul dalam Saikyo Jump. Tetapi bukan seperti manga biasa, sebaliknya menggunakan konsep “Chibi” dan elemen komik dari mengikuti watak asal yang bertarung dan seperti drama.

Sasuke tak suka makanan manis? 

Ramai yang tahu salah satu makanan kegemaran Sasuke adalah Onigiri (Nasi Kepal) betul tak? Kita pun tahu Onigiri ini ada pelbagai isi didalamnya dan pilihan Sasuke adalah tomato dan Okaka (Flake yang dibuat oleh ikan yang selalunya tuna ‘skipjack‘). Walau bagaimanapun, makanan Sasuke yang paling tidak digemari termasuk pada dasarnya apa-apa berkaitan dengan rasa manis; mungkin ia berkaitan dengan keperibadiannya, atau mungkin dia tidak pernah merasakannya. Dia juga terbukti sangat tidak menyukai nattō, hidangan tradisional Jepun yang terbuat dari kacang soya yang diperam dan terkenal dengan aromanya yang kuat.

Sasuke hampir Tidak Wujud! 

Terdapat unsur Shonen Trope yang terdapat dalam genre sehingga siri akan mempunyai masa yang lebih sukar untuk berjaya tanpa mereka dan diantaranya adalah “watak yang sering bersaing dengan watak utama“. Pencipta Naruto iaitu Mashashi Kishimoto tidak pernah terlintas untuk melukis watak saingan Naruto kedalam siri ini, jadi editor beliau telah memaksanya untuk menambah satu. Jadi selepas mengkaji pelbagai contoh, maka terciptalah Sasuke ibarat Yin kepada Naruto Yang. Siri ini akan jauh berbeza sekiranya Sasuke tidak pernah muncul; Walau bagaimanapun, dia adalah salah satu watak terbaik dan secara jujurnya memang tidak boleh dibayangkan jika siri ini tidak ada Sasuke. Pasti janggal lah!

Sasuke adalah watak yang paling susah untuk dilukis! 

Kishimoto pernah mengongsikan bahawa Sasuke adalah watak yang paling sukar untuk dia lukiskan, tetapi dalam masa yang sama, Sasuke merupakan watak yang paling dia suka lukiskan! Walaupun begitu, penampilan Sasuke yang terperinci dan kompleks masih mengganggu mangaka, kerana rambut panjangnya sukar disempurnakan dan ciri-ciri wajah, percampuran antara muda dan matang, sangat sukar untuk diikuti. Ada sekali itu, Horikoshi pernah cuba untuk mengubah kostum Sasuke, tetapi setelah sedar versi baru agak menyukarkanya untuk melukis, dia tidak jadi meneruskan situasi tersebut.

Sasuke berinspirasi dari watak dalam Yu Yu Hakusho?

Kat atas tadia ada bagitahu kan bahawa watak Sasuke hidup oleh kerana permintaan editor Horikoshi, tetapi watak Sasuke sebenarnya bukanlah original 100%, sebaliknya mereka mengambil inspirasi dari sebuah watak yang terkenal dan ianya dari siri Yu Yu Hakusho! Kenal Jaganshi Hiei tak? Yang juga si “Devil Eye” dalam siri Yu Yu Hakusho. Ya dia telah menjadi inspirasi untuk menghidupkan watak Sasuke. Sementara itu, nama Sasuke pula muncul dalam manga dengan nama yang sama peminat Horikoshi isytiharkan dan juga dari Sarutobi Sasuke, watak ninja Jepun yang berakar pada fiksyen sejarah.

Perkataan Kegemaran Sasuke adalah Chikara

⇒ Kejap! Singgah tengok siapa agaknya yang boleh kalahkan Naruto jom! ⇐

Databook Naruto mendedahkan banyak maklumat mengenai watak kegemaran peminat yang tidak disangkakan. Misalnya, fakta kata kegemaran Sasuke sebenarnya adalah chikara, yang bermaksud “kekuatan” atau “power”. Agak kukuh lah kalau dia sukakan ayat itu, lagipun Sasuke kan antara watak terkuat dalam siri Naruto!

Macam abang dia, ada tabiat “Poke” dahi

Kalau anda ikuti siri-siri Naruto, salah satu emosi terkuat diantara dua watak iaitu Sasuke dan abangnya Itachi. Semasa kecil, Itachi sering ‘poke’ dahi Sasuke ibarat cara untuk mengusik dia, siapa sangka Sasuke terbawa tabiat ini sehingga dewasa! Contohnya, setelah dia ingin meninggalkan Konoha dan memulakan hidup baru, dia ‘poke’ dahi Sakura, mengucapkan terima kasih atas semua yang dia lakukan dan berjanji akan suatu hari dia kembali. Kemudian, dia menggunakan ‘poke’ dahi yang sama pada anak perempuannya, Sarada, untuk menunjukkan kepadanya bahawa dia masih mencintainya walaupun dimana dia berada.

Sasuke lebih menggunakan tangan Kidalnya! 

Jika anda perasan ini, Sasuke memang sering menggunakan kedua tangannya terutama ketika bertarung, yang mana mengibaratkkannya bersikap ambidextrous. Walau bagaimanapun, skilnya lebih menonjol ke arah “cross-dominant” yang sememangnya berbeza seperti sangkaan orang. Jika ambidextrous, Sasuke pasti dapat menggunakan kedua tangannya dengan stabil tidak kira apa pun yang dilakukannya. Tetapi Sasuke lebih kepada cross-dominant kerana dia menggunakan tangannya dengan tugas yang berbeza. Senang cerita tangannya belah kiri lebih kepada melakukan kerja keras seperdi gunakan Chidori, serta kegunaan harian seperti menumbuk, tarik barang, manakala tangan kanannya lebih fokus kepada ketangkasan seperti menulis, berlawan pedang atau menembak anak panah dari busurnya.

Jutsu Panggilan Sasuke agak kuat! 

Selain Naruto, banyak lagi watak didalam siri ini turut boleh memanggil “summonings” pelbagai jenis haiwan untuk membantu mereka terutama dalam pertarungan. Seperti Sasuke, dia boleh memanggil Helang besar untuk membantunya dari segi mobiliti, juga dibawah ajaran Orochimaru, dia juga belajar untuk memanggil Ular yang sangat berguna untuk pelbagai pekara termasuk senjata pertahanan dan serangan. Jutsu panggilannya sangat kuat dan terbukti kerana Manda turut dikawalnya!

Mangekyō Sharingan Sasuke! 

Dōjutsu adalah kemampuan ninja yang dikodkan dalam DNA pembawa, ditunjukkan melalui saraf optik mereka; ia pasti tidak boleh disinari dari segi kekuatan dan kebinasaan. Salah satu dari Three Great Dōjutsu, Sharingan, hanya dilihat pada anggota klan Uchiha, tetapi versi lanjutan yang unik yang dikenali sebagai Mangekyō Sharingan yang terhad, hanya dapat dilihat di mata mereka yang telah hancur akibat kehilangan seseorang yang dekat dengan mereka.

Sasuke Mangekyō Sharingan membuat penampilan sulung setelah kematian abangnya, Itachi. Kemudian, Sasuke menggantikan matanya dengan Itachi untuk mendapatkan akses ke Eternal Mangekyō Sharingan, yang jauh lebih menyusahkan untuk digunakan dan tidak menanggung kesan sampingan, seperti kehilangan penglihatan, juga seperti bentuk normal Dōjutsu yang maju.

Baik! Sampai disini perkongsian kami! Kalau ada lagi fakta pelik ke dari Sasuke yang anda tahu, jangan lupa kongsikan di laman sosial kami ok!

Hye korang! Jangan lupa singgah tengok Review kitorang & Subscribe Channel Youtube kami ok!
Cekodok Doyan

Cekodok Doyan

Si noob yang suka merapu.

Related Posts

Next Post

Discussion about this post

Facebook Kami