Street Fighter telah menjadi kuasa dominan dalam komuniti fighting game selama beberapa dekad, dan Street Fighter 6 meneruskan legasi itu dengan ciri-ciri inovatif serta fokus baharu pada “accessibility” untuk menarik seramai boleh pemain ke genre fighting game.
Baru-baru ini, kami berpeluang berbual dengan Pengarah Takayuki Nakayama dan Produser Shuhei Matsumoto tentang cabaran mengembangkan francais ikonik ini sambil kekal setia pada intinya, pengenalan watak crossover, dan pengaruh semakin berkembang dalam arena e-sukan.
Cabaran Inovasi
Apabila ditanya tentang cabaran terbesar dalam mengimbangi inovasi dengan legasi jangka panjang siri Street Fighter, Nakayama menekankan bahawa fokusnya bukan semata-mata untuk mencipta cabaran, tetapi lebih kepada memperluaskan pengalaman keseluruhan game.
Tidak seperti versi Street Fighter terdahulu yang lebih tertumpu pada pertarungan, pasukan mahu memastikan bahawa Street Fighter 6 menawarkan lebih daripada itu. Nakayama berkongsi bahawa dia mahu pemain menikmati game ini lebih daripada elemen pertarungan, dengan memperkayakan kisah watak dan memastikan pengalaman gaming yang lebih menyeluruh.
Dengan memperincikan naratif watak dan mencipta dunia di mana pemain boleh berseronok, walaupun di luar pertempuran, Street Fighter 6 menawarkan sesuatu untuk peminat lama dan baharu.
Salah satu pandangan yang paling menarik adalah ketika membincangkan bagaimana pasukan memutuskan watak yang akan dibawa kembali dalam setiap versi Street Fighter. Nakayama menjelaskan bahawa walaupun mekanik gameplay adalah penting, pasukan memberi keutamaan kepada kesesuaian watak dalam garis masa dan naratif.
Watak yang mempunyai kaitan kuat dengan dunia game dan sesuai dengan cerita diberikan keutamaan, walaupun populariti juga diambil kira. Akhirnya, pasukan percaya bahawa watak boleh disesuaikan dengan mekanik game, jadi cerita menjadi pendorong utama di sebalik keputusan mereka.
Street Fighter Bertemu Fatal Fury
Salah satu perkembangan yang paling menarik dalam Street Fighter 6 ialah pengenalan watak crossover seperti Terry Bogard dan Mai Shiranui dari Fatal Fury. Proses memutuskan watak yang hendak disertakan dalam kerjasama ini bersifat peribadi dan bersejarah.
Nakayama menjelaskan bahawa keputusan untuk menambah watak-watak ini berasal dari sejarah mendalam antara Street Fighter dan Fatal Fury. Kedua-dua siri ini dibangunkan oleh pencipta asal yang sama, dan Capcom serta SNK, pembangun Fatal Fury, berkongsi hubungan rapat kerana kedua-dua syarikat berpusat di Osaka.
Pasukan ini bukan sahaja berdekatan secara geografi tetapi juga berkongsi persahabatan lama, menjadikan kolaborasi ini rasa natural dari rasa hormat dan cinta bersama mereka terhadap fighting game.
Menurut Matsumoto, tujuan kerjasama ini adalah untuk meraikan kedua-dua siri dengan membolehkan peminat menikmati watak-watak dari setiap dunia, menjadikannya usaha bersama yang benar-benar istimewa.
Peminat juga ingin tahu tentang penglibatan pasukan Street Fighter dalam City of the Wolves oleh SNK, di mana Ken dan Chun-Li muncul. Nakayama berkongsi bahawa walaupun keputusan untuk menyertakan watak-watak ini dibuat oleh SNK, pasukan Street Fighter sangat terlibat dalam pembangunannya.
Kedua-dua pihak bekerjasama rapat untuk memastikan watak-watak ini kekal setia kepada inti Street Fighter sambil sesuai dengan dunia City of the Wolves. Matlamatnya adalah untuk mencari keseimbangan, membolehkan Ken dan Chun-Li bersinar dalam persekitaran baharu ini sambil masih mewakili intipati rekaan asal mereka.
Pengaruh e-sukan
【Crazy Raccoon Cup StreetFighter6 #6 Supported by AbemaTV】
出場メンバーのチーム分けはこちら❗️👀
本日よりスクリム開始!■本番はABEMA独占無料配信https://t.co/WljSoa6c9S#CRカップ#StreetFighter6 pic.twitter.com/9JRCz3xOqN
— Crazy Raccoon (@crazyraccoon406) October 21, 2024
Kebangkitan pencipta kandungan dan pengaruh mereka terhadap komuniti Street Fighter telah menjadi topik hangat sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Dengan kejohanan seperti CR Cup dan Sajam Slam yang mempamerkan pemain bukan profesional, Nakayama dan Matsumoto teruja untuk berkongsi pandangan mereka tentang bagaimana ini telah mempengaruhi game.
Mereka menyatakan keterujaan tentang bagaimana pencipta kandungan telah menerima Street Fighter 6, membantu menyebarkan popularitinya. Sejak akhir Street Fighter V, pasukan berharap untuk lebih banyak penglibatan dari komuniti gaming yang lebih luas, dan mereka gembira melihat harapan itu menjadi kenyataan dengan versi terbaru ini.
Lebih menarik lagi, Nakayama menunjukkan bagaimana pemain profesional kini bekerjasama dengan pencipta kandungan, seterusnya menggabungkan komuniti tersebut. Penggabungan antara pemain profesional dan kasual ini telah memperluaskan jangkauan Street Fighter 6 kepada khalayak yang lebih luas, menjadikan permainan ini lebih mudah diakses dan menyeronokkan untuk semua orang.
Apabila ditanya tentang maklum balas peminat, terutamanya dari komuniti e-sukan profesional Matsumoto menjelaskan bahawa garis masa pembangunan dan maklum balas dari komuniti e-sukan tidak selalu sejajar. Pada masa maklum balas dari komuniti diterima, game biasanya sudah terlalu jauh dalam pembangunan untuk perubahan besar dilaksanakan.
Namun, pasukan aktif mendengar maklum balas dari semua pemain, bukan hanya pemain profesional. Mereka kerap memantau media sosial untuk laporan bug dan cadangan dari komuniti gaming yang lebih luas, memastikan game kekal mantap dan responsif terhadap kebimbangan pemain.
Populariti Tak Dijangka di Asia
Menariknya, Nakayama mendedahkan bahawa pasukan terkejut dengan sambutan positif yang diterima oleh Street Fighter 6 di Jepun dan Asia. Secara sejarahnya, Street Fighter lebih popular di Amerika Utara dan Eropah, tetapi versi terbaru ini menyaksikan pertumbuhan populariti yang “meletup” di Jepun dan bahagian lain Asia.
Beliau menyebut bahawa pasukan pembangunan telah mencurahkan banyak usaha untuk menjadikan Street Fighter 6 game terbaik dalam siri ini, dengan menambah beberapa mode baharu yang bertujuan menarik pemain baharu. Matlamatnya adalah memastikan game diterima dengan baik oleh pelbagai peminat, dan mereka berterima kasih atas maklum balas positif yang luar biasa.
Menurut Nakayama, lonjakan populariti di Jepun dan Asia ini lebih besar daripada game Street Fighter sebelum ini, dan pasukan teruja melihat cinta dan semangat dari peminat di rantau ini.
Masa Depan Street Fighter
Apabila ditanya sama ada mereka boleh menambah sebarang watak ke dalam Street Fighter tanpa had, kedua-dua Nakayama dan Matsumoto dengan pantas menyatakan cinta mendalam mereka terhadap siri ini. Mereka berkongsi bahawa jika diberikan kawalan kreatif sepenuhnya, naluri pertama mereka adalah untuk membawa kembali watak Street Fighter. Namun, mereka juga mengakui bahawa ada begitu banyak watak yang mereka ingin hidupkan semula sehingga sukar untuk memilih satu.
Tentang menghidupkan semula game klasik Capcom, Matsumoto menyatakan keinginan kuat untuk membawa kembali setiap game terdahulu jika boleh. Dia menjelaskan bahawa pasukan yang bekerja pada Street Fighter sangat mencintai fighting game dan merasakan hubungan mendalam dengan setiap game yang Capcom telah ciptakan.
Walau bagaimanapun, mereka menghadapi beberapa cabaran, terutamanya dengan tajuk seperti siri Versus, di mana Capcom bukan satu-satunya syarikat yang terlibat. Masalah pelesenan dan cabaran teknikal, seperti memutuskan platform yang akan digunakan untuk versi baharu, juga merumitkan usaha ini.
Walaupun berdepan rintangan, Matsumoto memberi jaminan bahawa Capcom sedang aktif berusaha untuk memastikan sebanyak mungkin game klasik boleh diakses oleh pemain moden. Pasukan bertekad untuk memastikan tajuk lama, terutamanya yang tidak lagi boleh dimainkan di platform semasa, dapat dinikmati oleh peminat sekali lagi.
Perbualan kami dengan Takayuki Nakayama dan Shuhei Matsumoto menawarkan pandangan bermaklumat tentang proses pemikiran di sebalik salah satu francais game yang paling disayangi. Daripada mengimbangi inovasi dengan tradisi hingga pengaruh yang semakin berkembang dari pencipta kandungan dan kolaborasi erat dengan pembangun lain, jelas bahawa masa depan Street Fighter cukup cerah.
Ketika siri ini terus berkembang, peminat boleh menjangkakan lebih banyak perkembangan menarik dalam dunia Street Fighter. Untuk maklumat lanjut tentang ansuran terkini (Street Fighter 6), sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post