Hari kedua di Level Up KL 2022 dan kami menghadiri pembentangan tentang “cara-cara untuk pitching game anda kepada penerbit” oleh Vladyslav Tsypljak atau nama pendeknya Vlad daripada syarikat penerbit Neon Doctrine. Jika korang perlukan nasihat dan petua membantu, teruskan membaca!
Jadi apa yang anda perlu buat? Pertama, susun dahulu “pitch” dan senaraikan keperluan anda. Adakah anda memerlukan pembiayaan (berapa banyak? Untuk apa?), adakah game itu perlu kena “port” ke platform lain seperti mobile, penterjemahan bahasa, dan sebagainya.
Bukan itu sahaja, penerbit juga boleh bantu anda dalam proses pembangunan game? Walaupun tidak bantu secara langsung, mereka dapat mencari studio untuk bantu menggilapkan lagi aspek-aspek tertentu dalam game anda seperti asset, modeling, reka seni dan lain-lain.
Selain itu, setiap game memerlukan QA (Quality Assurance) yang menguji jika produk memenuhi fungsi dan piawaian yang ditetapkan. Akhir sekali adalah bahagian pemasaran dan ini memang tanggungjawab wajib oleh mana-mana syarikat penerbit yang terdiri daripada showcase, temu ramah, booth.
Berikut adalah huraian untuk sebuah pitching game:
- Jika boleh, serta demo build untuk game anda
- Muat naik demo di dalam Steam kerana kadangkala fail EXE boleh menjadi virus. Pada masa yang sama, ia lebih mudah untuk dev jaga (hantar link Steam di dalam pitching nanti).
- Video gameplay
- Video pendek 4 hingga 5 saat untuk menunjukkan mekanik permainan
- Rumusan atau bio tentang pasukan/studio
- Untuk membuktikan bahawa pasukan anda boleh menghasilkan dengan baik dan menunjukkan struktur dan keserasian
- Rumusan tentang game
- Jelaskan tentang game anda dan titik jualannya yang unik
- Senaraikan apa yang anda perlukan
- Jelaskan mengapa mereka perlu melaburkan masa dan wang untuk anda
- Penerbit akan membayar tunai untuk memastikan studio itu stabil (bayar gaji, peralatan). Oleh itu anda tidak perlu senaraikan aspek penterjemahan dan pemasaran dalam pitching. Itu diuruskan oleh penerbit.
- Jangan copy paste pitch yang sama kepada semua orang.
Sila selidik penerbit itu
Seperti yang anda semua tahu, ada banyak penerbit berniat jahat, jadi hati-hati! Sebelum memberi pitching, pastikan anda melihat senarai game terbaru mereka dan kaji prestasi setiap satu di pasaran termasuk perhatian daripada komuniti umum dan apa yang mereka puji atau mengadu.
Bagi jumlah jualan, pastikan ia mencukupi. Jumlah nombor kadangkala boleh nampak banyak tetapi majoriti daripadanya mungkin datang daripada jualan bundle dan diskaun (yang tidak memperoleh keuntungan penuh). Yang penting, jangan percaya segala data mereka sebelum membuat kajian!
Faham isi kontrak
Pastikan anda tahu jaminan minimum (jumlah wang yang diminta oleh penerbit terlebih dahulu) dan nilai bayaran balik. Sesetengah penerbit meminta bayaran balik 100% yang sememangnya sangat kejam lagi-lagi bagi studio indie.
Di samping itu, lindungi hak dan nilai game anda. Kenal pasti siapa yang menetapkan diskaun dan siapa yang mempunyai kata putus.
Petua dan nasihat
- Buat studio indie, jangan habiskan 5-6 tahun di projek pertama. Ia tidak akan relevan. Untuk projek pertama, tempoh maksimum yang seelok-elokny adalah 1-2 tahun untuk menunjukkan kredibiliti anda. Mula dengan game yang kecil dan kemudian luaskan portfolio anda.
- Sila sertai acara. Hasil semasa jumpa secara langsung lebih membuahkan hasil dan meluaskan networking kita. Pada masa yang sama, kini acara dalam talian semakin banyak dan lebih mudah diakses. Pemaju, terutamanya daripada Asia Tenggara tidak perlu terbang jauh untuk bertemu orang.
- Mempromosikan diri sendiri dan lakukannya daripada awal. Jangan takut untuk menceritakan tentang game anda. Tidak mengapa jika populariti masih rendah, lama-kelamaan komuniti akan berkembang.
Untuk segala liputan kami tentang Level Up KL 2022, sila tekan pautan ini.
@gamersantaimy
Discussion about this post