Busan Metropolitan City (Pemangku Walikota Sung-Wan Byeon), Agensi Promosi Industri IT Busan (Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif In-Sook Lee), dan Jawatankuasa Penganjur Festival Busan Indie Connect (Pengerusi Eksekutif Tae-Geon Seo) mengumumkan penutupan BIC (Busan Indie Connect) Festival 2020-Untact Live (Zero contact) dalam kejayaan besar dengan kehadiran yang luar biasa.
BIC Festival adalah konvensyen permainan Indie global, yang telah dihoskan di Busan sejak tahun 2015, membolehkan pemaju dan pengguna berkomunikasi. Tahun ini, konvensyen ke-6 menjadi tuan rumah dalam talian dengan era Zero Contact.
Sejak festival ini diadakan dalam talian tahun ini, para pembangun permainan Indie diizinkan untuk melakukan pameran di lingkungan mereka yang sedang berkembang, jadi permainan dan demonstrasi permainan lebih stabil. Dan itu menunjukkan bukan hanya permainan Mobile tetapi juga permainan Console, PC, dan Cloud yang disebut masa depan permainan. Konvensyen ini diiktiraf kerana mempersembahkan industri permainan Korea sekarang dan masa depan.
BIC Festival 2020 mempunyai 140 judul dari 16 negara dan beberapa tajuk dipamerkan melalui perkhidmatan permainan awan “GeForce Now” sehingga para pengunjung dapat bermain dengan mudah di mana sahaja pada bila-bila masa.
Organisasi ini menganjurkan pelbagai sesi persidangan seperti “permainan sebagai seni baru di era baru,” “Permainan Indie yang mengembangkan cerita belakang,” “kaedah Shader Rendering,” “Permainan Indie, menghadapi era pasca-COVID-19.” Dan sesi persidangan sosial diterima dengan baik oleh penonton kerana ia membolehkan penceramah dan penonton untuk berkomunikasi dalam talian dengan mudah.
Jawatankuasa ini juga mengadakan acara pemadanan perniagaan untuk memberi lebih banyak peluang perniagaan kepada pemaju Indie. Sekitar 100 pertemuan perniagaan 1:1 antara penaja dan pembangun permainan indie telah diatur dalam talian.
BIC Festival 2020 menghubungkan pemain di seluruh dunia dalam talian dan ia menjadi kod semula yang terbaik sekali lagi. Tahun ini, 40,730 pemain dari 43 negara menyertai acara tersebut dan mencatat 323,600 tontonan halaman.
Pemenang Anugerah BIC diumumkan pada majlis penutup. Di Bahagian Umum, ▲ Serenity Forge and Atmos Games (USA) – “Neversong” memenangi Grand prix dan ▲ X Plus Company Limited (USA, Indonesia, Iran, Jerman) – “Smelter” memenangi Hadiah Juri. Dan di Bahagian Rookie, kids Anak luar (ROK) – “RiffleEffect” memenangi Rising Star. Senarai pemenang lengkap ada di bawah.
Untuk General Division:
- Grand prix: Serenity Forge and Atmos Games(USA) – “Neversong”
- Jury Prize: X Plus Company Limited(USA, Indonesia, Iran, Germany) – “Smelter”
- Excellence In Art: Serenity Forge and Atmos Games(USA) – “Neversong”
- Excellence In Game Design: Lightshards(France) – “Time Rift: Escape From Speedjail”
- Excellence In Experimental: Vittgen Inc.(ROK) – “Chasing Light”
- Excellence In Narrative: Somi(ROK) – “The Wake: Mourning Father, Mourning Mother”
- Excellence In Casual: HuMoFish(Taiwan) – “Dungeon and Puzzles”
- Excellence In Multiplayer: Digital Crafter(Taiwan) – “Fight of Animals”
- Excellence In Audio: Endflame(Spain) – “Ikai”
- Excellence In Social Impact: MazM(ROK) – “MazM: Pechka”
Untuk Rookie Division
- Rising Star: Outsider kids(ROK) – “RiffleEffect”
- Excellence In Art: WONDER POTION(ROK) – “Sannabi”
- Excellence In Game Design: CubeLab(ROK) – “Project Hanim-e”
- Excellence In Experimental: carrot & stick(ROK) – “Goosegle”
- Excellence In Casual: Stormev(ROK) – “Ice Cream Truck”
- Excellence In Multiplayer: BUILD PROJECT(ROK) – “VoxelHunt”
- Excellence In Audio: Whoosh whoosh magic(France) – “Cobble & Trouble”
Tae-Geon Seo, Ketua Eksekutif Jawatankuasa Penganjur Festival Busan Indie Connect mengatakan, “BIC Festival 2020 yang dihoskan dalam talian pertama menyajikan situasi dan kemajuan semasa permainan Indie, yang merupakan akar dan permulaan industri permainan Korea. Jawatankuasa dengan senang hati akan menjadi tuan rumah acara dengan jayanya dan akan mengatur acara di masa depan dengan janji untuk bertemu dengan banyak orang tahun depan untuk mempromosikan permainan indie Korea ke dunia.”
@gamersantaimy
Discussion about this post