Ketika saya pertama kali bermain, Mistover segera menarik minat saya dengan sistem dungeon crawling-nya yang teratur dan pertempuran strategik yang sengit. Permainan ini mempunyai gaya seni anime yang menakjubkan dan warna yang benar-benar menyerlah walaupun mengekalkan estetika suram dan kelam. Bertahan hidup di dungeon dan menyelesaikan setiap peringkat adalah salah satu cabaran yang paling memuaskan. Walaupun secara keseluruhan, saya sangat gembira dengan permainan, ada beberapa isu besar yang menghalang keseronokan yang saya harapkan.
Jalan Permainan
Kebanyakan masa anda di Mistover dibelanjakan untuk meneroka dipenjara bawah tanah dan memerangi raksasa yang ada di dalamnya. Dungeon berada di grid dan pergerakan anda mengikut giliran. Musuh hanya akan bergerak apabila anda bergerak dan mendapat serang apabila anda tidak bersedia untuk bertarung sehingga boleh menyebabkan kekalahan yang cepat dan bencana.
Menjalankan dan membimbing masa anda bukan pilihan yang berkesan sama ada anda perlu mengesan kelaparan (hunger) dan cahaya anda. Apabila bar anda kosong, unit anda tidak lagi akan menambah kesihatan dan sihirnya serta pelbagai lagi akan kehilangan nyawa pada setiap langkah. Apabila cahaya anda berkurang, pandangan anda secara beransur-ansur mengecut sehingga anda hanya dapat melihat kawasan itu sahaja di sekeliling anda, menjadikan anda jauh lebih terdedah kepada serangan hendap. Kedua-dua kelaparan dan cahaya boleh diisi dengan barang-barang, tetapi sumber anda adalah terhad, jadi anda akan berada dalam keadaan buruk dengan cepat jika anda membuang masa terlalu lama.
Pertempuran juga berasaskan grid, dan kedudukan amat penting dalam pertarungan. Kedua-dua pasukan anda dan musuh akan ditempatkan pada grid 3×3. Setiap serangan hanya boleh digunakan apabila unit anda berdiri di kedudukan tertentu, dan hanya tiga daripada lima unit anda boleh berdiri di kolum sekaligus. Anda perlu mempertimbangkan serangan mana dalam kolum itu adalah yang paling penting. Setiap langkah mempunyai jarak- sama ada dua depan atau dua belakang. Sesetengah serangan boleh memindahkan pengguna atau sasaran mereka ke kolum yang berbeza, dan banyak lagi boleh menyerang seluruh baris kolum pada satu masa. Statistik evasion sasaran anda juga penting untuk diingat, kerana serangan yang tidak kena berpeluang mengerakkan kedudukan sasaran dalam giliran seterusnya.
Pertemuan musuh di Mistover secara terang-terangan luar biasa, terutamanya di ketegangan yang tinggi pada kesulitan dalam ciri permainan. Apabila bermain di kesukaran Normal, saya perlu mempertimbangkan setiap langkah dengan berhati-hati, kerana kesilapan tunggal boleh memberi kematian untuk pasukan saya. Oleh kerana Mistover menggunakan permadeath dan autosaves selepas setiap tindakan, anda tidak boleh membatalkan keputusan anda dan mesti hidup dengan kesilapan anda. Kesukaran pada mod Normal berasa sangat seimbang, kerana ia amat mencabar tetapi juga dirasakan sepenuhnya pada setiap langkah. Pemain yang mencari pengalaman yang santai dapat merasa terasing walaupun pada suasana kesukaran Easy, tetapi saya mendapati keseronokan yang luar biasa dalam permainan yang tegang dan penuh tekanan.
Malangnya, keseronokan ini tidak dinikmati sepenuhnya kerana elemen rawak permainan. Terdapat tahap tertentu RNG yang boleh menggangu anda dalam pertempuran, tetapi bentuk rawak yang paling menjengkelkan yang saya temui adalah unit yang saya ambil untuk menggantikan ahli pasukan saya yang mati. Pasukan permulaan saya benar-benar baik. Saya mempunyai kebolehan luas yang boleh meliputi ketiga-tiga kolum dengan pelbagai kebolehan untuk menampung setiap situasi. Thief saya boleh menyerang musuh-musuh dari belakang untuk memindahkan mereka satu tapak ke hadapan, Paladin saya boleh memukul raksasa dengan perisainya untuk memindahkan mereka satu tapak ke belakang, dan Priestess saya boleh menggunakan sihir penyembuhan yang memulihkan sebahagian besar HP pasukan.
Ketiga unit ini mati akibat kesilapan besar saya sendiri dan unit gantian yang saya ambil mempunyai satu set kemahiran yang tidak berfungsi lagi. Pilihan saya untuk menolak musuh ke hadapan atau mundur ke dalam lajur yang berlainan telah hilang, dan Priestess saya kini terjebak dengan mantra multi sasaran yang mengurangkan keseluruhan HP, menjadikannya lebih sukar untuk menyelamatkan unit yang berada dalam bahaya. Selain itu, saya mendapati bahawa semua unit saya, mempunyai sedikit pilihan untuk menyerang barisan belakang lawan saya. Pasukan baik yang saya mulakan dengannya telah berubah menjadi kekacauan yang agak ketara dengan sinergi yang sedikit, mendorong permainan keluar dari ketegangan itu, keseimbangan yang menarik dan menjadi kekacauan yang mengecewakan.
Masalah terbesar ialah mempelajari kebolehan baru – dengan kata lain, mendapatkan kembali apa yang saya hilang ketika sekutu saya mati – dikuncikan di sebalik unsur lain yang rawak. Atas sebab tertentu, unit tidak dapat mempelajari kemahiran baru melainkan jika anda mempunyai unit lain dari kelas yang sama yang sudah tahu kemahiran itu, lantas meninggalkan anda dengan kemahiran yang dihasilkan secara rawak bagi unit baru yang direkrut. Ia mengambil beberapa misi sukar bagi saya untuk mendapatkan kebolehan penyembuhan saya, dan saya tidak pernah memperoleh kemahiran thief saya untuk memindahkan musuh ke tapak terdekat. Kempen di dungeon lebih mengjengkelkan oleh animasi tempur perlahan dan kekerapan yang saya perlukan secara manual mengisi semula kelaparan saya.
Kesimpulanya
Penjelajahan dungeon yang tegang dan pertempuran RPG dengan kedudukannya sangat luar biasa. Dalam keadaan terbaik dengan pasukan yang baik, ini adalah salah satu dungeon crawler yang paling menyeronokkan yang pernah saya mainkan. Malangnya, keadaan yang paling baik bukanlah jaminan, dan generasi watak-watak yang rawak boleh mengganggu kelak. Ketidak konsistenan yang dibawa oleh RNG menyusun permainan turun dari yang sangat baik untuk hanya cukup bagus. Sesiapa yang mencari pengalaman yang lebih konsisten atau santai akan melakukan yang terbaik untuk menjauhkan diri, tetapi masih ada keseronokan yang berfaedah untuk sesiapa yang bersedia meluangkan masa untuk mendapatkan gameplay yang benar-benar hebat dalam Mistover.
@gamersantaimy
The Review
Mistover
Pengalaman yang suram yang masih boleh bersinar melalui kegelapan. Masih seronok jika anda adalah peminat permainan serbegini.
PROS
- Penjara dungeon yang sangat baik
- Gaya seni hebat yang sama-sama suram dan berwarna-warni
- Pertempuran RPG Posisi dengan satu ton kedalaman
CONS
- RNG yang buruk boleh merosakkan permainan
- Pembelajaran kemahiran baru adalah sukar
Discussion about this post