Mungkin ada antara anda yang tidak tahu, tetapi Bandai Namco Studios telah pun menetap di Malaysia sejak 2016. Sudah banyak tajuk hebat yang telah studio ini terlibat antaranya Armored Core 6 dan Tekken 8! Kami telah berpeluang untuk menemuramah COO Bandai Namco Studios Malaysia, Yosuke Naito untuk mengetahui sedikit sebanyak peranan studio ini dalam pembangunan game AAA. Anda yang ingin terlibat dalam pembangunan game, mungkin menjumpai beberapa perkara yang menarik. Tanpa membuang masa, berikut adalah hasil daripada temu ramah tersebut.
Bolehkah anda terangkang peranan Bandai Namco Studios Malaysia dalam membangunkan bersama tajuk triple-A yang besar?
Kami mengendalikan pelbagai jenis tajuk daripada yang mempunyai gaya realistik kepada yang comel. Kerja utama kami ialah penghasilan aset watak dan persekitaran, serta seni konsep, animasi dan cutscene.
Terdapat sedikit keterujaan apabila anda semua mengumumkan bahawa anda terlibat dalam render Armored Core 6, apakah perasaannya melihat sokongan yang begitu banyak?
Saya rasa yang penting adalah untuk lebih lantang terlibat dalam tajuk terhangat supaya kreativiti kita diiktiraf. Armored Core 6 ialah tajuk yang telah mendapat banyak minat di Malaysia juga, jadi kami berasa seperti perlu untuk kami berkongsi tentang penglibatan kami dalam tajuk tersebut, walaupun sebahagiannya.
Jika boleh dibincangkan, bolehkah anda cerita tentang peranan anda dalam membangunkan Tekken 8?
Di Malaysia, kami mencipta sejumlah besar kostum yang dilihat pada banyak watak. Kami juga terlibat dalam penghasilan seni konsep untuk mereka, apatah lagi penghasilan animasi watak dalam game. Kami juga mencipta beberapa stage di Malaysia. Pendek kata, studio Malaysia kami mampu bersinar dalam beberapa bahagian produksi.
Rasanya ramai yang fikir jika mereka graduan baru, mereka tidak “dibenarkan” untuk bekerja dengan tajuk berprofil tinggi. Boleh anda cakap tentang jenis latihan yagn diberikan oleh Bandai Namco Studios Malaysia untuk graduan baru?
Itu tidak berlaku sama sekali! Ianya sukar, bagi graduan baru untuk menyertai studio kami dan mula terlibat dengan tajuk yang terkenal. Kami mempunyai latihan selama 3 bulan di studio kami, untuk graduan baru serta mereka yang baru masuk yang sebelum ini tidak bekerja dalam industri gaming.
Mereka mempelajari semua perkara seperti kaedah produksi dan pipeline, perlahan-lahan membiasakan diri untuk menghadapi tarikh akhir. Ahli baharu ini akan ditempatkan dalam projek berdasarkan kebolehan dan minat mereka, jadi ahli yang datang dengan tahap kemahiran atau potensi tertentu selalunya ditugaskan untuk projek yang lebih terkenal serta-merta. Sudah tentu, nasib memainkan peranan sedikit sebanyak, tetapi kami suka mempunyai ahli kami yang baik bekerja pada projek yang baik.
Bagi pemohon yang berminat untuk bekerja dengan anda, apakah perkara yang anda cari dalam reel portfolio/demo yang bagus?
Walaupun memenuhi tahap kemahiran tertentu adalah prasyarat, faktor yang paling penting ialah semangat anda untuk apa yang anda lakukan. Ahli muda biasanya menunjukkan banyak pertumbuhan selepas menyertai kami, walaupun mereka bermula dengan sedikit keinginan dalam kemahiran tertentu. Kehadiran atau ketiadaan semangat sentiasa ditunjukkan dalam kerja anda. Kami akan mengalu-alukan sesiapa sahaja yang mempunyai semangat itu dengan tangan terbuka, dan orang seperti itu benar-benar menarik untuk bekerjasama.
Itu sahaja yang kami boleh kongsikan kepada anda hari ini. Terima kasih banyak-banyak kepada Yosuke Naito kerana sudi menjawab soalan-soalan kami ini. Kami pasti ramai gamer yang teruja untuk melihat projek baharu yang akan dihasilkan oleh Bandai Namco Studios Malaysia. Kalau anda graduan baharu, jangan segan untuk cuba sertai mereka!
Kalau anda ingin membaca segala temu ramah yang kami tulis, boleh klik pautan ini.
@gamersantaimy
Discussion about this post