Sudah 25 tahun sejak Yu-Gi-Oh Card Game diperkenalkan. Kita telah melihat pelbagai kad raksasa, spell, trap yang pastinya memerlukan pemain kenali untuk menjadi duelist terhebat. Yang menariknya card game itu telah tersedia di platform digital dalam pelbagai aplikasi salah satunya Duel Links. Kalau anda ingin tahu, di acara Yu-Gi-Oh Duel Monsters: The Legend of Duelist QUARTER CENTURY terdapat Duel Links VR yang dapat dicuba oleh peminat yang hadir. VR ini juga telah ditayangkan melalui livestream khas acara melalui saluran rasmi Konami.
Kami berpeluang untuk bertanyakan beberapa soalan mengenai kepada producer game Duel Links, Akitsu Terashima. Berikut adalah hasil temu ramah tersebut.
Dengan pengalaman VR daripada contoh manga dan anime, dapat menghidupkan kad dan berasa seperti anda sebenarnya berada di dalam dunia itu. Ia sememangnya impian buat ramai pemain. Jadi apakah pertimbangan untuk mencuba dan memastikannya meniru pengalaman itu melalui pengembangan Duel Links VR?
Sebab saya menghidupkannya adalah kerana ini adalah sambutan ke-25 untuk Yu-Gi-Oh! Card Game. Ini adalah satu-satunya peluang kita mengumpul semua orang di satu tempat. Jadi ini adalah salah satu tempat di mana kami boleh menunjukkan masa depan kad digital Yu-Gi-Oh!
Dan untuk Duel Links, bagaimana kita boleh menunjukkan sesuatu dalam ulang tahun ini. Duel Links mempunyai keunikan untuk dapat menunjukkan watak-watak dan mempunyai suara serta model mereka. Jadi kami berpendapat bahawa VR ialah kaedah terbaik untuk menunjukkan perkara yang boleh dilakukan oleh Duel Links.
Adakah terdapat sebab mengapa game ini berada pada Meta Quest dan bukannya platform VR lain?
Ini adalah kali pertama kami mencuba VR, dan ini pada asalnya digunakan pada Meta Quest 2, yang merupakan headset paling relevan pada masa itu. Tetapi semasa kami dalam produksi, Meta Quest 3 keluar, jadi kami tukar daripada Meta Quest 2 kepada model terbaru untuk game ini.
Terdapat beberapa masalah teknikal juga. Headset biasanya untuk paparan first-person, di mana orang yang memakainya ialah orang yang paling boleh menikmatinya. Tetapi untuk mempunyai cara untuk dinikmati oleh orang lain, kami memilih Meta Quest 3 yang juga mampu memautkannya ke peranti lain.
Sebagai sebahagian daripada pautan dengan PC, sebabnya ialah kami mahukan pandangan, perkara yang dilihat oleh pemain pada skrin yang berasingan, supaya orang lain juga boleh menikmati game itu.
Adakah anda akan menganggap VR sebagai sempadan seterusnya untuk Duel Links? Bagi kami VR adalah platform terbaik untuk bermain Yu-Gi-Oh! Dengan pengalaman yang hampir dengan anime.
Kami akan menyemak reaksi pemain terlebih dahulu kerana kami tidak mempunyai apa-apa rancangan sekarang tetapi salah satu perkara yang kami pelajari daripada demo ini ialah sesuatu yang berkait dengan model 3D, sejauh manakah model itu terperinci dengan kualiti VR yang imersif.
Selepas melihat reaksi dan maklum balas pemain, kami akan memikirkan apa yang perlu dilakukan pada masa hadapan. Jadi kita tidak mempunyai sesuatu yang pasti boleh kita katakan.
Adakah anda menganggap VR sebagai sempadan utama untuk Yu-Gi-Oh! atau adakah ia projek selari?
Ini soalan yang sukar. Saya rasa itu antara kaedah yang boleh kita lakukan seperti dalam manga asal dan anime, mereka sudah mempunyai adegan yang agak menyerupai VR dan visual. Jadi kami fikir ia adalah kaedah yang bagus untuk melakukannya, tetapi saya fikir ia adalah cerita yang berbeza sama ada ia kaedah terbaik. Mungkin ia lebih dekat dengan Mixed Reality (MR).
Pengalaman kali ini lebih berbentuk skrip, ia hampir seperti tarikan, tetapi jika ia diubah menjadi port sebenar game, sudah tentu terdapat set kad yang lebih besar dan perkara lain untuk dipertimbangkan. Jadi apakah jenis perkara yang perlu dipertimbangkan untuk membolehkan port sedemikian boleh dilaksanakan berbanding dengan sesuatu yang lebih skrip dan terkawal seperti pengalaman ini?
Anda mungkin pernah mendengar, tetapi pertama sekali dan menjadikannya sesuatu yang sebenar yang boleh anda mainkan dalam VR, kami akan mempunyai UI dan halangan antara muka pengguna baharu. Seperti yang kami nyatakan sebelum ini, kualiti model boleh imersif dalam kualiti VR, kerana kami juga perlu mencipta gerakan untuk mereka.
Jadi selepas kita membuat model, jika kita tidak membuat gerakan mereka, maka E (cabaran) yang besar ialah kuantiti model dan kosnya. Untuk raksasa yang anda lihat dalam demo ini, bagi pihak kami bahawa model watak adalah pada tahap yang memuaskan. Tetapi semakin banyak watak itu popular dan semua orang mengenalinya, semakin tinggi kualiti model itu, jadi itu akan menjadi penghalang.
Duel Links berada di pelbagai platform seperti mobile dan Steam, jadi dengan VR, ia masih seperti niche, tetapi sekiranya ia menjadi seperti projek yang bernilai untuk dilaburkan, apakah penonton versi VR secara teknikalnya?
Kami tidak boleh mengatakan apa-apa dengan pasti dan ini semua seperti apa yang ada dalam fikiran kami. Mungkin pada masa hadapan, tetapi Meta Quest pada masa ini mempunyai platform meta, yang telah kami semak bahawa kini boleh untuk mempunyai pengalaman cross-platform dengan platform semasa, jadi mungkin pada masa hadapan kami akan dapat bermain cross-platform dengan seseorang yang bermain pada peranti VR mereka dan pada peranti mobile mereka.
Katakan jika kos dan segala-galanya tidak mencukupi untuk mengubah Duel Links sepenuhnya untuk VR, adakah anda fikir mungkin ada kemungkinan untuk cuba mencipta pengalaman VR yang mungkin memberi pengalaman cerita dari anime dan manga, atau mencipta semula detik-detik dan dapat bercerita melalui Duel VR, walaupun anda tidak mempengaruhi keputusan secara langsung?
Idea ini benar-benar menarik jika kita boleh mengubahnya menjadi pengalaman VR, secara hipotesis.
Pada penghujung demo terdapat “To Be Continued“ yang tertera. Adakah terdapat cara lain untuk memainkan demo ini di luar acara ini? Adakah rancangan untuk meneruskan pengalaman ini dengan sesuatu yang lain?
Semoga kita boleh kembali kepada perkara itu pada masa akan datang, “To Be Continued” ini adalah apa yang ada dalam fikiran kita, apa yang kita harapkan. Jadi kami akan mendengar maklum balas dan reaksi sama ada kami boleh meneruskan “To Be Continued” nanti atau menyediakan demo ini untuk semua orang. Jadi kami tidak merancang sekarang, tetapi semuanya bergantung kepada segala reaksi. Jadi semuanya terpulang kepada reaksi dan komen pemain.
Jelas sekali impian ramai duelist untuk bertanding dalam kehidupan sebenar, jadi bagaimanakah pasukan itu mengharungi cabaran itu?
Proses permulaan adalah apa yang boleh kami sediakan sebagai pintu untuk sambutan itu. Dan VR adalah kaedah terbaik, tetapi kami mempunyai bahagian yang begitu kecil. Salah satu kesukaran yang kami hadapi ialah semua orang yang akan datang ke acara ini ialah peminat Yu-Gi-Oh. Dan kami ingin mengembangkan imej Yu-Gi-Oh yang dimiliki semua orang, supaya kami boleh pergi ke masa depan bersama-sama sebagai Yu-Gi-Oh. Jadi itu adalah bahagian yang paling sukar mengenainya.
Itu sahaja yang kami boleh kongsikan kepada anda semua pada kali ini. Kami pasti ramai yang ingin mencuba demo Duel Link VR tersebut. Harap-harap kita mempunyai peluang itu pada masa akan datang. Untuk mendapatkan segala liputan mengenai Yu-Gi-Oh daripada kami, boleh klik pautan ini.
@gamersantaimy
Discussion about this post