Pada 25 September 2018 waktu petang semasa sidang media di Bangkok, Thailand, Nvidia telah mempamerkan prestasi dan potensi apa yang mereka buat Turing Architecture baru boleh lakukan apabila digunakan pada mereka yang baru barisan graphic card RTX 20 series . Dua graphic card yang diperkenalkan pada hari itu adalah RTX 2080 dan RTX 20180 Ti. Dengan Architecture Turing baru dilengkapi dengan Ray Tracing Cores dan Tensor Cores, mereka telah yang push limit kecanggihan teknologi dalam industri grafik.
Graphic card baru yang dibina dengan Architecture Turing membolehkan untuk grafik yang lebih lancar dan realisitik seperti dalam permainan semasa atau keperluan lain dalam media dan hiburan, dan juga dalam industri perubatan (Clara Medical Imaging). RTX menawarkan rendering hibrid yang menggabungkan kedua-dua TAA (Temporal Anti Alias) dan DLSS (Deep Learning Super Sampling) yang sangat meningkatkan pencahayaan, pantulan, pembiasan, bayang-bayang, pergerakan dan juga tekstur.
*Bawah ni adalah Video Project Sol*
Prestasi yang ditonjolkan menerusi video yang mereka sebut ia Project SOL yang mana kita melihat masa sebenar Ray Tracing berlaku semasa video dimainkan.Dengan cip AI (Artificial Intelligence) yang merupakan sebahagian daripada membina, AI dilatih dengan beribu-ribu imej yang melahirkan teknik baru, DLSS. Untuk setiap rangka dan pixel yang muncul pada skrin, AI mengisi butiran berdasarkan latihan imej bahawa ia menerima yang mengakibatkan membawa imej super-ketetapan atau video – dan semua ini berlaku dalam masa nyata.
Tahap perincian sedang dipertingkatkan setiap masa berdasarkan kepada jarak objek juga. Ini telah dipamerkan semasa pembentangan Dynamic LOD dengan objek jauh dan dekat yang diserlahkan dalam warna yang berbeza. Keutamaan untuk menghasilkan objek jauh tidak diutamakan manakala objek terdekat akan diberi keutamaan dengan butiran sengit.
Walaupun shading telah diselaraskan dalam masa sebenar tetapi ianya hanya ada bila masa diperlukan. shading, semuanya berasaskan kepada mana objek diletakkan yang Ray Tracing akan menyesuaikan diri dan ianya menyesuaikan apabila memerlukan shading. Seperti yang kita telah diberikan kesenangan untuk menjamu mata kita atas kehendaknya shading membuat penyesuaian yang ditunjukkan dalam Shadows of the Tomb Raider, kita dapat melihat ketepatan dan sifat berubah-ubah dalam setiap bayang-bayang, lampu, renungan dan tekstur diunjurkan kepada RTX yang memberikan kedalaman yang mendalam di game itu, walaupun ia hanya dalam game.
*Bawah ni adalah video Ray Tracing dari Shadow of The Tomb Raider*
Seperti yang disebutkan tadi daripada AI, AI dapat menggunakan dalam lukisan untuk menggantikan pixel secara automatik berdasarkan training image mereka. Daripada menambah pixel, mereka juga boleh menambah bingkai kepada adegan yang membolehkan untuk resolusi tinggi tempat dengan slow-mo yang lebih lancar. Dengan bantuan daripada AI, RTX series dapat membantu berkongsi beban pemprosesan TAA dan DLSS proses hibrid untuk memberikan kami pengalaman permainan yang indah dan mengasyikkan.
Walau bagaimanapun ini adalah semua terima kasih kepada kemajuan di mana Ray Tracing kini boleh digunakan dalam grafik hari ini. RTX 2070, 2080 dan 2080 Ti kini boleh dibeli pada harga bermula daripada USD499 (kira-kira RM,065), USD699 (kira-kira RM2,892) dan USD999 (kira-kira RM4,134). Sudah tentu terdapat Founders Edition yang datang dengan overclocked. Founders Edition akan memerlukan pembeli untuk menambah USD100 atau USD200 untuk RTX 2080 Ti.
Untuk details, boleh pergi Website diorang.
@gamersantaimy
Discussion about this post