Di Level Up KL 2023 hari ini, kami berpeluang menghadiri ceramah oleh Yuki Katayama daripada Kodansha dan Mori Michiharu daripada Shueisha Games bertajuk – “Crossing Borders: Japanese Game Publishers and the SEA Indie Wave“.
Yuki Katayama adalah Ketua kepada Game Creator’s Lab di Kodansha manakala Mori Michiharu ialah Pegawai Eksekutif serta Ketua Pentadbiran Perniagaan dan Pemasaran di Shueisha Games. Bersama mereka dalam panel ini dan berkhidmat sebagai moderator ialah Masatoshi Tokuoka, seorang wartawan game daripada Atelier THiRD.
Kepentingan Budaya Asia Tenggara dalam Game
Kedua-dua Katayama dan Michiharu memulakan panel dengan menjelaskan bahawa game indie sangat popular di Jepun dan menceritakan bahawa penerbit Jepun sebenarnya banyak melabur di rantau Asia Tenggara.
Mereka menyatakan kedua-dua penerbit, Kodansha dan Shueisha, lebih suka pembangun yang tidak mencipta game yang sangat dipengaruhi oleh budaya Jepun kerana boleh berlaku masalah salah perwakilan.
Walau bagaimanapun, mereka berkata bahawa pemain Jepun menganggap budaya Asia Tenggara adalah unik, menarik, dan menyukainya begitu. Sebagai tambahan, menggunakan budaya Asia Tenggara sebagai latar belakang untuk game secara amnya sangat bagus untuk pertumbuhan global.
“Kami telah banyak melabur dalam syarikat Malaysia, dan mereka memberitahu kami banyak tentang budaya di Malaysia, seperti alam semula jadi yang indah, perspektif rakyat Malaysia, dan gaya hidup,” – kata Michiharu, sambil menggunakan negara kita sebagai contoh.
Selain itu, Katayama menambah bahawa inspirasi daripada budaya, keperibadian, dan tempat asal seseorang membentuk tonggak kreativiti, yang penting untuk game.
“Kami membuat game yang bagus, peminat akan menemui kami akhirnya,” – kata Michiharu.
Walau bagaimanapun, permainan tidak semestinya perlu dibangunkan untuk mewakili budaya dan para pembangun boleh sahaja memasukkan sebahagian daripada elemen itu ke dalam game mereka.
Sebagai contoh, Katayama berkata bahawa pembangun boleh memasukkan unsur-unsur yang kurang terperinci tentang budaya mereka ke dalam jalan cerita dan orang asing masih boleh faham dan mengenali budaya tersebut walaupun ia sangat fiksyen.
Michiharu mengakhiri panel ini dengan berkata:
“Kami sangat menghormati pencipta game di Asia Tenggara kerana mereka mempunyai kuasa ke atas kreativiti mereka sendiri dan sentiasa cuba mempersembahkan budaya sendiri dalam ciptaan mereka.”
Malaysia Digital Content Festival 2023 (MYDCF) akan diadakan dari 27 September 2023 hingga 1 Oktober 2023 di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC). Jika ada masa, ayuh ikut serta sekali.
Baca segala liputan kami tentang Level Up KL di SINI!
@gamersantaimy
Discussion about this post