Takashi Tokita adalah seorang veteran industri, dengan 35 hingga 36 tahun pengalaman di Square Enix. Beliau telah bertemu dengan penganjur GameStart, Eliphant, pada bulan Mac lalu dan pendek cerita kini menjadi tetamu untuk acara GameStart 2019 tahun ini dan akan membuat beberapa penampilan. Untuk memulakan acara, beliau telah melakukan beberapa sesi Q & A pada persidangan akhbar pra-acara semalam. Jom lihat apa yang dia kongsi!
Dari pihak Square Enix sendiri adalah Final Fantasy VII Remake, ONINAKI oleh Tokyo RPG Factory, dan Chocobo Mystery Dungeon – semua boleh dijumpai di GameStart. Tokita kini ialah producer di Square Enix, dan juga creative producer untuk Tokyo RPG Factory.
Selepas terlibat dalam industri permainan video untuk jangka masa yang agak panjang, mesti ada permainan video yang paling diingati olehnya kan? Beliau berkata itu ialah satu soalan yang sukar, dan memberikan dua jawapan. Dia menjawab permainan pertama secara semulajadi akan kekal dalam fikirannya, manakala judul terbarunya adalah yang paling segar dalam ingatannya. Oleh itu, beliau menjawab Live A Live di pelantar Super FAMICOM, dan ONINAKI iaitu permainan video terbarunya. Semasa topik ONINAKI, beliau dan kakitangannya mahu menggabungkan beberapa konsep bersama; iaitu “konsep kelahiran semula dan penjelmaan semula” dan sistem real-time job change, yang membawa kepada permainan yang anda lihat hari ini.
Beliau secara ringkas menyentuh pengalamannya yang panjang dalam industri permainan video. Beliau bercakap tentang pelantar yang berbeza dan permainan yang dikeluarkan pada mereka, dan bagaimana orang telah berinteraksi dengan medium tersebut. Beberapa perubahan terbesar untuknya ialah kemunculan grafik 3D, bersama-sama dengan internet.
“Ia mengubah cara orang bermain dan menikmati gameplay,” katanya.
Beliau percaya RPG sendiri telah kekal sama, tetapi selepas dikaji semula dan diberi perspektif yang segar, memberikan Tokita semangat untuk teruskan. Masih steady ya?
ONINAKI dianggap sebagai JRPG, tetapi apakah perbezaan antara JRPG dan “tradisional” RPG? Beliau berkata ia daripada pengaruh industri hiburan Jepun secara keseluruhan, dengan manga dan anime bersama permainan video. Orang ramai terpengaruh oleh manga lalu mencipta kandungan anime, dan kemudian diteruskan ke JRPG. Dalam JRPG, pemain biasanya bermain sebagai watak utama dan mengalami kisah bersama-sama watak. Ciri ini yang membuatkan ia menonjol.
Berkaitan dengan populariti JRPG, dia juga memberi kredit kepada pengaruh manga. Dengan Osamu Tezuka, manganya tidak semata-mata “berorientasi kanak-kanak”, dan artis mengikuti jejak langkahnya dengan memasukkan topik yang lebih berat ke dalam karya mereka. Pengaruh ini kemudian dimasukkan ke dalam JRPG. JRPG kemudian tidak dilihat sebagai “kebudak-budakan”, dengan pemain dapat mencari kandungan yang boleh mereka berkait.
Permainan video boleh dikategorikan kepada permainan tradisional turn-based seperti Chrono Trigger atau Final Fantasy yang lama – dan permainan yang lebih aktif dan berorientasikan aksi seperti Parasite Eve atau ONINAKI. Tokita tidak mempunyai keutamaan yang ketat, dan mempercayai kedua-dua kaedah menyediakan cara yang berbeza untuk pemain mengalami sebuah permainan video. Lagipun, sistem turn-based membolehkan pengguna untuk berfikir dan menyusun strategi, tetapi sistem aktif memerlukan reaksi yang lebih cepat. Beliau suka untuk menghasilkan sistem pertempuran baru dari yang sedia ada, dan melihat apa yang boleh diambil atau dikeluarkannya agar pemainan masih kekal menarik bagi pemain.
Tokita telah mendengar banyak permintaan untuk HD-kan atau remake semula permainannya, terutama pada ulang tahun pelancaran, atau bila topik itu dibangkitkan. Beliau sedar permintaan itu dan sedang cuba memikirkan cara untuk memenuhinya. Tidak ada apa-apa yang beliau boleh katakan sekarang, tapi siapa tahu, kita mungkin boleh melihatnya suatu hari nanti!
Dengan ONINAKI kini sudah dikeluarkan, Tokita tidak dapat mendedahkan projek masa depannya, tetapi ada satu dalam pembikinan. Beliau juga ingin merealisasikan sebuah judul lain, jadi mungkin ada dua permainan video untuk peminat berharap. Beliau meminta kami untuk sentiasa berjaga-jaga pada berita baru.
Kami akan menantikan projek yang seterusnya! Jangan segan silu untuk permainan yang kita mahu kerana Tokita sentiasa mendengar kata-kata peminat! Saya berharap saya dapat peluang untuk mencuba game barunya!
@gamersantaimy
Discussion about this post