Kementerian Komunikasi dan Penerangan (Kemkominfo) dan Asosiasi Game Indonesia (AGI) sekali lagi mengadakan IGDX Business and Conference 2022 yang akan diadakan secara offline di Bali pada 14 hingga 16 Oktober 2022. Acara ini dijangka meningkatkan jumlah peserta dan memberikan impak dan hasil yang lebih besar serta memuaskan berbanding tahun lepas. IGDX Business adalah acara yang menghubungkan pembangun dengan penerbit game, studio game, kerajaan dan pelabur dari dalam dan luar negara.
“Tahun ini kami menjangkakan jemputan (penerbit dan syarikat dari dalam dan luar negara), khususnya Asia Tenggara, untuk bekerjasama dengan pemain industri game Indonesia. Ini bertujuan untuk meluaskan pendedahan supaya rakan niaga lebih mampan pada masa hadapan,”
I Nyoman Adhiarna selaku Direktur Ekonomi Digital, Kemkominfo Republik Indonesia
Pada tahun sebelumnya, IGDX Business mempersembahkan lebih daripada 20 pembangun game tempatan dan antarabangsa sebagai peserta termasuklah Agate, AGI, Air Console, Arsanesia, Clay Game Studio, Devata Game, Devolver Digital, Digital Happiness, Fellow Traveler, Fundamental Games, Garena, Joyseed Gametribe, MDEC, Marvelous Inc, Miniclip, Modern Wolf, Neon Doctrine, Nintendo, OMNIVR, Plug In Digital, Megaxus, Super Evil Megacorp, Toge Production dan lain-lain.
Pertumbuhan acara ini amat dinanti-nantikan, memandangkan tahun lepas, IGDX yang dijalankan secara atas talian berjaya mendaftarkan 135 orang, 79 syarikat asing, 33 syarikat tempatan dan 16 mesyuarat perniagaan dari 19 negara.
Sementara itu, IGDX Conference 2022 (15-16 Oktober) akan dihadiri oleh penceramah berpengalaman terkenal di peringkat nasional dan global dalam industri gaming dan pelaburan. Persidangan ini terbuka kepada orang ramai yang ingin melihat cabaran baharu dan trend terkini dalam industri tersebut.
Terdapat beberapa panel perniagaan dengan pelbagai tema dalam acara dua hari ini. Pada hari Sabtu, 15 Oktober, salah satu daripadanya ialah “Panel Perniagaan – Cerapan dan Trend Game Premium” dengan Jun Shens dari MS Xbox, Chris Murphy dari Epic Games, Darang Chandra dari NIKO Partners dan “Cara Mendapatkan Pekerjaan dalam Industri Gaming ” oleh Hasnul Hadi Samsudin dari PlayStation Malaysia dan Yandhi Dono Pratopo dari Ubisoft Singapore.
Pada hari Ahad, 16 Oktober, akan ada panel lain seperti “Panel Pelaburan – Amalan Terbaik dalam Pembiayaan VC untuk Gaming” oleh Pontus Mahler dari Global Top Round, Yash Baid dari Jetapult, Irene Umar dari Discovery Nusantara Capital sebagai penceramah, dan Ashnil Dixit daripada Google sebagai moderator.
Terdapat juga “Indonesia Game Awards” sebagai anugerah untuk kreativiti dan inovasi di sebalik game untuk kedua-dua pasukan dan individu, yang telah menyumbang kepada pembangunan industri gaming. Anugerah itu akan diberikan secara langsung oleh Erick Thohir selaku Menteri Menteri BUMN, Sandiaga Uno selaku Menteri Pelancongan dan Ekonomi Kreatif, dan Semuel A. Pangerapan selaku Ketua Pengarah Aplikasi Maklumat.
Untuk maklumat lanjut mengenai pendaftaran peserta IGDX Business & Conference 2022, sila layari laman web rasmi dan ikuti akaun Instagram rasmi IGDX.
@gamersantaimy
Discussion about this post