Iya sekali lagi kami berpeluang untuk mencuba sendiri sebuah permainan AAA yang dinantikan ramai peminat Hideo Kojima iaitu Death Stranding yang bakal dilancarkan khas di platform PlayStation 4 pada 8 November ini. Kali ini kami akan menceritakan serba sedikit perjalanan permainan kami sehingga beberapa jam bermainnya. Okay jom kita mulakan!
Pengenalan dunia Death Stranding
Death Stranding berlaku di “United Cities of America” (UCA) versi masa depan Amerika Syarikat, yang nampaknya berada di ambang keruntuhan. Satu siri letupan misterius, menyebabkan “peristiwa ghaib” secara dramatik mengubah geografi bumi. Dengan legiun raksasa ghaib ini berkeliaran di negara ini, manusia menghadapi kepupusannya sendiri.
UCA terdiri daripada beberapa bandar, diikat bersama oleh apa yang dikenali sebagai Chiral Network – dibina dan dikendalikan oleh sebuah syarikat yang dipanggil BRIDGES. Bandar-bandar di Death Stranding semuanya mempunyai perkataan “Knot” dalam nama mereka contohnya seperti Capital Knot City, Lake Knot City, dan Edge Knot City – menunjukkan bahawa tema hubungan ini adalah sesuatu yang aktif diakui di dunia. Kebanyakan ruang di antara bandar-bandar muncul terpencil, selain daripada Mules seperti bandit yang telah mengambil kesempatan daripada kejatuhan tamadun, terutamanya dengan mencuri kargo dari pengembara yang terdedah.
Persekitaran Death Stranding adalah sebuah landskap luas yang bervariasi dari buki yang berbatu hingga ke bukit-bukit yang bersalju. Apabila hujan turun, sesuatu yang paling ditakuti akan muncul, dan hujan tersebut ibarat acid yang boleh mengecutkan kulit watak-watak dalam Death Stranding. Bayang-bayang yang dipanggil Beached Things (BTs,bentuk seperti bayang jerangkung, bayangan orang yang cuba menangkap kita dan termasuk sejenis ikan paus yang terkandas di darat) akan menggerunkan Sam jika dikesan oleh mereka. Cara untuk mengesan kehadiran BT’s adalah melalui BB (Bridge Baby) yang secara teknikalnya BB itu adalah Bayi yang belum lahir dan tinggal dalam bekas berbentuk rahim yang perlu disambungkan dna nya ke Sam dan diikat ke dada Sam. BB akan mengesan secara automatik jika BT’s berada berdekatan.
Ketahui Plot penceritaan Death Stranding
Kerja Protagonis Sam Porter Bridges adalah untuk menyatukan bandar-bandar yang berbeza yang membentuk UCA, dengan menghubungkan mereka dengan Rangkaian Chiral. nampaknya syarikat Bridges berharap pautan tambahan akan membantu mereka mengambil data yang dapat membantu mereka menyelesaikan misteri yang dikenali sebagai “Death Stranding” – fenomena ghaib yang mengubah dunia kehidupan.
Menyampaikan kargo yang penting, seperti paket perubatan dan senjata Anti-BT, Sam juga akan menggunakan Q-pids seperti USB untuk membentuk jambatan dan mengembangkan rangkaian Chiral. Barangan juga boleh menjadi sifat yang lebih peribadi, seperti apabila anda menyampaikan sistem bunyi yang hilang kepada bekas bintang pop.
Masalah dengan tujuan penyatuan Bridges ialah tidak semua orang mahu menyertai parti. Seperti yang Amelie akui kepada Sam, banyak cubaan yang lalu untuk membuat sambungan telah dipenuhi dengan penentangan. Homo Demens, sebuah kumpulan pemisah ketenteraan, telah berkeras tanpa kerjasama dengan usaha Bridges. Ekstremisme mereka bererti walaupun memusnahkan bandar-bandar melalui voidouts- letupan antimatter besar yang disebabkan oleh BT yang menghilangkan ketulan besar dunia dan meninggalkan hanya kawah.
Jalan Permainan Death Stranding
Nampaknya terdapat banyak kedalaman untuk sistem Death Stranding. Sebagai contoh, sementara Sam mempunyai banyak statistik kemahiran permainan video standard seperti kesihatan, kelajuan pergerakan, daya tampung dan stamina, dia juga harus menguruskan keupayaannya untuk mengekalkan Imbangan ketika memuatkan untuk membuat penghantaran. anda akan dapat melihat ketidakseimbangan visual dan melaraskannya sehingga pusat graviti berada di tempat yang betul.
Untuk membuat penghantaran ini, Sam menavigasi dunia yang hidup dengan menggunakan sensor topografi yang memberikan maklumat tentang jenis medan yang anda lalui (tanda X): hijau bermakna mudah untuk melintasi, kuning menandakan jalannya licin, dan merah bermakna anda mungkin akan jatuh. Apabila Sam melintasi bahagian dalam sungai dalam tampang yang berwarna merah dan terdapat bunyi tanda menandakan anda akan terjatuh, dia akan tergelincir, menjatuhkan bahagian kargonya dan merosakkannya atau dibawa terus oleh arus.
Membawa kasut tambahan adalah penting untuk memelihara kesihatan kaki anda, yang memberi kesan keupayaan anda untuk berjalan (sememangnya, anda boleh meningkatkan kasut supaya menjadikannya lebih kuat dan kurang tahan pecah). Kalau kasut anda dah haus dan tidak boleh dipakai lagi, anda akan berjalan berkaki ayam dan makin lama kaki Sam akan berdarah.
Jadi disebabkan jalan-jalan sebegini dan mengelakkan Sam dari tercedera, anda boleh menggunakan tangga untuk menyeberangi atau menurun bukit dan juga climbing anchor untuk menurunkan tali dan senang kemana-mana di bahagian bukit. Kadang-kadang anda juga akan terjumpa barangan orang lain yang anda boleh gunakan dalam perjalanan.
Berjalan bukanlah satu-satunya cara pengangkutan Sam. Kereta traktor terapung boleh membawa kargo tambahan yang membolehkan Sam membawa kargo yang lebih banyak – atau lebih berat. Sam juga mendapat motosikal berkuasa bateri. Sensor membantu menavigasi laluan dan terdapat banyak cabaran di sepanjang jalan, termasuk hujan yang mempercepatkan masa untuk apa-apa yang ia sentuh. Power Exoskeleton dapat meningkatkan kebolehan Sam dan menjadikannya lebih kuat, manakala Speed Exoskeleton menjadikan Sam lebih cepat.
Kadang kala, kargo yang kita bawa kan terjatuh, dan ada yang kita terlupa untuk bawa. Gunakan pengimbas anda untuk mencari mereka. Jika tidak, mereka akan muncul dalam id pemain lain. Struktur yang anda bina boleh muncul untuk pemain lain juga, dan sebaliknya. Berikan mereka “Like” jika anda mendapati mereka berguna, sebagai tanda penghargaan. Anda juga boleh mengamanahkan kargo untuk orang lain mengambil, sekiranya anda tidak dapat membuatnya dalam perjalanan. Sekalipun anda tidak akan melihat penumpang lain, anda boleh mempercayai orang lain untuk menyelesaikan tugas itu.
Selain itu, Sam juga boleh meminum air Monster Energy untuk menambah tenaga, dan juga berehat atau tidur seketika ketika dalam perjalananya ke tempat penghantara. Monster Energy yang dimaksudkan juga boleh diminum ketika Sam berada di biliknya.
Haa ye! Ketika didalam bilik, Sam juga boleh bermandi, membersihkan diri, makan, Selfie dan pelbagai lagi! Anda boleh lihat tangkapan skrin dibawah.
Permainan sebenar akan bermula dengan misi yang diberikan kepada Sam di terminal penghantaran. Dia akan menyediakan peralatannya dan mengimbangi kargonya, kemudian menentukan laluan di kompas atau peta. Dalam perjalanan, dia boleh menyelesaikan sidequest yang dapat menyediakan gear tambahan. Dia juga harus berusan dengan Mules yang cuba mengambil bungkusannya, sama ada dengan cara mengelak, bertarung, atau membunuh mereka dengan senyap.
Kawasan BT menjadi ancaman utama di game, dan memasuki ia boleh mencetuskan konfrontasi maut – BT sangat berbeza dari segi saiz dan keganasan, dari makhluk bersaiz manusia ke makhluk Catcher yang rupa seperti singa. Sam boleh mengelak BT dengan menahan nafasnya sehingga mereka tidak mengesannya. Tetapi jika BT mengalahkannya dan berjaya menariknya ke alam orang mati, dia harus mencari jalan keluar untuk kembali ke dunia nyata. Dah jumpa badan Sam lepas tu paling menarik BB akan memberi Thumbs up didalam kerongkong Sam!!
Sistem pertempuran memaparkan pelbagai aksi dan elemen mengintip yang menjadi tanda Kojima. Pilihan pemain juga menjadi komponen penting; senjata seperti Bolan Gun (tranquilizer) memberi pemain pilihan untuk menumpaskan musuh tanpa menggunakan kekerasan. Sesetengah senjata boleh dinaik taraf dan amunisi boleh ditukar untuk pelbagai jenis peluru seperti yang terdiri daripada cecair badan anda sendiri. Senjata juga lah yang dapat membunuh BT, terutama yang paling sukar untuk dibunuh adalah BT yang lebih besar. Tetapi untuk kini, kami hanya dapat menggunakan Hematic Grenade untuk menewaskannya. Selebih perjalanan anda akan menemui Pistol untuk membunuhnya pula, dan jalan permainan ini akan menghubungkan anda dengan pelbagai lagi situasi disebalik misi.
Kesimpulan
Seperti yang dikatakan Hideo Kojima, perhubungan dalam permainan akan menjadi tumpuan terbesar. Walaupun maklumat permainan akan sangat banyak, pemain dapat mengetahui bahawa semuanya berkait rapat, bahkan jika dua hal yang berbeda seperti menyelamatkan Amelie dan Kenangan aneh BB akan digabungkan bersama pada masa akan datang, satu demi satu, kita kena menikmati permainan ini kerana jalan ceritanya sememanya menarik.
Tidak sangka kami agak seronok bermain Death Stranding, di mana cara kami bermain sangat penting dan akan mempengaruhi keputusan akhir. Ini menggalakkan kami untuk bermain berulang-ulang kali. Visual dia.. Perghhhh.. Bahagian grafik, visual dan jalan penceritaan memang terbaik. Apa yang kami ingin katakan, teruskanlah perjalanan anda! Digabungkan dengan mekanik permainan yang bijak, dan naratif hebat yang dipandu oleh pemain, Death Stranding ialah sebuah permainan video yang sukar untuk dilupakan.
Semasa kredit muncul, kami sudah menjadi peminat tegar. Sudah pasti, setiap pemain mengikuti rangka naratif yang sama, dan beberapa watak tidak masuk akal dalam jalan cerita tetapi skrip dan interaksi antara watak telah mengagumkan kami dan membuat kami sentiasa tertarik untuk tahu lebih sepanjang permainan kami. Tetapi setiap orang mempunyai pendapat masing-masing, sama ada jalan penceritaan permainan Death Stranding akan menjadi kegemaran atau pun tidak. Tetapi bedasarkan kami, jika anda seseorang yang sukakan penjalanan cerita yang panjang dan drama anda sangat sesuai untuk permainan ini. Death Stranding ialah satu judul AAA yang hebat dan sebagai salah satu fiksyen interaktif, ia adalah pengalaman luar biasa yang peminat Hideo Kojima tidak boleh terlepas.
Jom usha video gameplay review kami disini;
Jadi jangan lupa untuk dapatkan Death Stranding untuk platform PlayStation 4 yang kini dibuka untuk pre-order dan akan hadir 8 November ini. Juga tidak terlupa ianya akan hadir di platform PC tahun 2020.
@gamersantaimy
The Review
Death Stranding
Death Stranding ialah satu judul AAA yang hebat dan sebagai salah satu fiksyen interaktif, ia adalah pengalaman luar biasa yang peminat Hideo Kojima tidak boleh terlepas.
PROS
- Grafik memang terbaik!
- Jalan penceritaan bagi yang sukakan filem memang game ini memuaskan!
CONS
- Jalan cerita agak panjang
- Misi yang agak sama berulang kali
Discussion about this post