Epic Games telah mengumumkan alat perisian berasaskan penyemak imbas baru yang dikuasakan oleh Unreal Enginenya yang digelar sebagai MetaHuman Creator yang dapat membuat wajah manusia yang sangat realistik dan membantu menggerakkan pergerakan badan dan animasi wajah yang lebih realistik. Epic memberi sneak peak platform ini hari ini dalam perkongsian video YouTube mereka yang memaparkan contoh ciptaan yang dibuat menggunakan MetaHuman Creator, dan “metahuman” nampaknya istilah yang digunakan syarikat untuk menggambarkan jenama individu maya dan bukan nyata ini .
Epic mengatakan bahawa MetaHuman Creator dapat digunakan bersama dengan teknik motion capture dan animasi moden untuk membuat gerakan seperti manusia dan adegan interaksi manusia yang dibina untuk permainan video, filem, TV, dan format lain. Syarikat itu mengatakan bahawa manusia fotorealistik ini dapat dihasilkan dalam beberapa minit dan dilengkapi dengan gaya rambut dan pakaian yang unik, dan kemudian mereka dapat disesuaikan lebih jauh untuk memenuhi keperluan produksi. “Metahuman” ini dapat dimanipulasi dalam masa nyata dalam alat itu sendiri dan hanya menggunakan web browser, kata Epic.
Dikuasakan oleh teknologi canggih
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kami melihat manusia digital masa nyata dengan kualiti yang semakin realistik berjalan di Unreal Engine. Ini termasuk watak fiksyen seperti Senua dan Siren, dan beregu digital Andy Serkis dan Mike Seymour.3Lateral dan Cubic Motion telah menerajui bidang ini dalam membuat animasi 4D yang didorong oleh tangkapan prestasi; kami bangga bahawa kedua-dua syarikat itu kini menjadi sebahagian daripada keluarga Epic Games. Bersama dengan pasukan Unreal Engine, mereka berusaha untuk membawa penyelidikan watak canggih kepada MetaHuman Creator.
“Hingga kini salah satu tugas paling berat dalam pembuatan kandungan 3D adalah membina manusia digital yang benar-benar meyakinkan. Malah seniman yang paling berpengalaman memerlukan sejumlah masa, usaha, dan peralatan, hanya untuk satu watak,” kata Vladimir Mastilovic, naib presiden teknologi manusia digital Epic, dalam satu kenyataan. “Setelah beberapa dekad penyelidikan dan pengembangan, dan berkat membawa perusahaan seperti 3Lateral, Cubic Motion, dan Quixel ke dalam keluarga Epic, halangan tersebut dihapus melalui Unreal Engine, dan kami sangat senang memperkenalkan MetaHuman Creator.”
Manusia yang diciptakan dengan alat baru Epic tidak mendekati fotorealisme, misalnya, foto digital palsu yang dihasilkan oleh rangkaian lawan generatif, yang merupakan teknik AI yang menyokong projek seperti “This Person Does Not Exist.”
Tetapi sebagai sejenis alat penciptaan watak permainan video yang supercharged, MetaHuman Creator nampaknya mampu membuat orang yang kelihatan realistik dan mengejutkan dengan mudah untuk mendapatkan pelakon motion captured. Walaupun mungkin kita perlu menunggu untuk melihat apa alat yang benar-benar mampu dimiliki oleh pencipta pihak ketiga sebelum membuat keputusan mengenai apakah alat ini dapat melarikan diri dari lembah luar biasa.
Tidak jelas bila Epic berhasrat untuk melepaskan MetaHuman Creator di luar tetingkap peluncuran 2021, tetapi pemaju dan artis yang berminat boleh mendaftar untuk kemas kini di laman web Unreal Engine.
@gamersantaimy
Discussion about this post