Hacking di dalam sebuah permainan video boleh didefiniskan sebagai aksi berpura-pura mengikut peraturan permainan video, tetapi sebenarnya melemahkan mereka untuk mendapatkan kelebihan ke atas pihak lawan. Hacking memang dah lama dan kebanyakkanya berasala daripada game online multiplayer. Mana-mana laman sesawang menyediakan alat atau metod untuk pemain guna agar mereka boleh menipu di dalam permainan online tersebut.
Antara Jenis-jenis Hack:
-
Aimbots & Triggerbots
Aimbot ialah sejenis sistem software AI yang sering digunakan di permainan multiplayer first-person shooter. Aimbot akan sentiasa mengikuti sasaran dan pemain tidak perlu untuk mengawal tembakan. Aimbot seringkali digunakan bersama Triggerbot yang menembak secara automatik apabila pihak lawan muncul di field-of-view atau crosshair pemain.
-
Lag Palsu/ Lag Switch
Lag ialah apabila segerombolan data antara satu pemain atau lebih menjadi lembap atau diganggu, lalu menyebabkan pergerakan untuk tergagap-gagap dan membuat keadaan sekeliling bergerak tidak tentu arah. Dengan menggunakan Lag Switch, pemain boleh mengganggu sambungan daripada client kepada server. Tujuan utama adalah untuk mendapat kelebihan ke atas pemain lain tanpa menerima masalah yang sama dengan mengatasi pihak lawan yang perlahan atau berhenti gerak selepas mengaktifkan lag switch.
-
Penyingkiran elemen-elemen penting daripada permainan video
Penyingkiran elemen-elemen penting ini membenarkan si hacker untuk membuang limitasi atau gangguan di sebuah peermainan video. Ini termasuk gun recoil, bullet spread, dan objek atau persekitaran seperti batu, pokok,rumput dan sebagainya. Ini memang bantulah untuk pemain melihat pihak lawan dengan lebih mudah dan konfrontasi 1v1 akan lebih mudah kerana tiada ganggun recoil daripada senjata.
Akibat kepada masyarakat dan Industri
“Cheating atau hacking di dalam game online multiplayer ialah satu masalah yang semakin tidak terkawal. Ia ada potensi untuk bukan saja mempengaruhi pemain di seluruh, tetapi juga menjadi ancaman kepada penerbit permainan video. Jika masyarakat hacker dibenarkan untuk meluas, impaknya kepada pemain lain boleh mengakibatkan game traffic yang rendah dan pendapatan yang semakin menurun. Gamer yang tidak puas hati pasti akan beralih kepada pemain video yang tidak mempunyai hacker, dan hacker pula akan mengggunakan duit untuk membeli alat hack berbanding menggunakan duit itu untuk membeli kuasa adil di dalam game.”
Menurut Doug Lowther, CEO kepada Irdeto.
Daripada keseluruhan pemain online, hanya 12% tidak pernah mempunyai pengalaman multiplayer gaming mereka dirosakan oleh pemain yang menggunakan hack. Ini bermaksud 9 daripada 10 pemain telah mengalami peristiwa yang negatif kerana hacker. 76% daripada keseluruan juga berkata bahawa sangat penting agar permainan video multiplayer selamat daripada pemain dengan kelebihan yang tidak adil ini.
@gamersantaimy
Discussion about this post