Unreal Engine 5 kini memberi peluang kepada pemaju permainan dan pencipta di semua industri untuk merealisasikan kandungan dan pengalaman 3D masa depan generasi seterusnya dengan kebebasan, kesetiaan, dan fleksibiliti yang lebih tinggi daripada sebelumnya. Chance Ivey, Pereka Teknikal Kanan di Epic Games dan Galen Davis, Produser / Evangelist untuk Quixel di Epic Games memberikan pandangan pertama mengenai alat dan permainan pembangunan permainan baru yang akan tersedia dengan Unreal Engine 5.
“Hari ini, kami dengan bangga mengumumkan bahawa Akses Awal ke Unreal Engine 5 kini tersedia. Walaupun tujuan utama kami adalah untuk UE5 untuk memberi kuasa kepada pencipta di semua industri dengan memberikan kandungan dan pengalaman masa nyata yang menakjubkan, binaan Akses Awal ini ditujukan untuk pembangun permainan yang suka hidup di tepi pendarahan untuk memulakan ujian dan memprototaip permainan mereka yang seterusnya.”
Pembinaan Akses Awal Unreal Engine 5 ini belum siap untuk produksi, tetapi di sinilah, untuk pertama kalinya, anda dapat memanfaatkan beberapa teknologi yang menimbulkan begitu banyak kegembiraan ketika dipamerkan dalam pengumuman tahun lalu. Berikut adalah senarai ciri baru utama yang sedia untuk diuji di akses awal.
Nanite
Nanite adalah sistem geometri mikropolis yang maya yang membolehkan anda membuat permainan dengan banyak butiran geometri, menghilangkan kerja yang memakan masa dan membosankan seperti membuat butiran ke peta biasa atau mengarang LOD secara manual.
Lumen
Seterusnya adalah Lumen, penyelesaian pencahayaan global yang dinamik sepenuhnya. Dengan Lumen, anda dapat membuat pemandangan dinamis dan dapat dipercaya di mana pencahayaan tidak langsung menyesuaikan diri dengan cepat kepada perubahan pada pencahayaan langsung atau geometri — misalnya, mengubah sudut matahari dengan waktu siang, menyalakan lampu suluh, atau membuka pintu luar.
Dunia Terbuka
Epic kini menjalankan misi berterusan untuk membuat penciptaan dunia terbuka lebih cepat, lebih mudah, dan lebih kolaboratif untuk pasukan dari semua ukuran. Hari ini, anda boleh mencuba beberapa langkah yang akan membawa ke sana.
Pertama, ada sistem Partition Dunia baru yang secara automatik membahagi dunia menjadi grid dan mengalirkan sel yang diperlukan apabila diperlukan. Kemudian, ada sistem Satu Fail Per Pelakon baru yang menjadikan kolaborasi lebih mudah — anda dan ahli pasukan anda kini dapat bekerja secara serentak di kawasan yang sama di Dunia yang sama tanpa menginjakan jari kaki masing-masing.
Akhirnya, Lapisan Data membolehkan anda membuat variasi yang berbeza dari Dunia yang sama — seperti versi siang dan malam, atau set data tertentu yang diaktifkan melalui permainan — sebagai lapisan yang ada di ruang yang sama.
Animasi
Melangkah terus ke luar Unreal Engine untuk membuat atau mengedit animasi memakan masa dan menyakitkan, serta penghalang untuk lelaran. Itulah sebabnya dalam Unreal Engine 5, diperluas dan dipertingkatkan set alat animasi untuk membolehkan anda membina watak yang sangat terperinci dengan sesuai konteksnya.
Alat mesra artis seperti Control Rig membolehkan anda membuat rig dengan cepat dan membahaginya dengan pelbagai watak; letakkan mereka di Sequencer, dan gunakan Pose Browser yang baru untuk menyimpan dan menerapkan pose sebagai aset; dan gunakan Full-Body IK baru untuk membuat pergerakan semula jadi dengan mudah. Sementara itu, Motion Warping membolehkan anda menyesuaikan gerakan akar watak secara dinamik agar selaras dengan sasaran yang berbeza.
MetaSounds
Dengan UE5, Epic memperkenalkan cara baru untuk membuat audio. MetaSounds adalah sistem berprestasi tinggi yang menawarkan kawalan sepenuhnya ke atas sumber grafik generasi audio DSP, yang membolehkan anda mengurus semua aspek rendering audio untuk mendorong pengalaman audio prosedural generasi seterusnya.
MetaSounds mirip dengan bahan yang dapat diprogramkan dan menghasilkan pipeline, membawa semua faedah pembuatan kandungan prosedural ke audio yang dibawa oleh Material Editor untuk shader: aset yang didorong oleh data dinamik, kemampuan untuk memetakan parameter permainan untuk pemutaran suara, peningkatan aliran kerja yang besar, dan banyak lagi.
UI Editor & aliran kerja yang dipertingkatkan
Di UE5, Unreal Editor mendapat penampilan baru yang segar, aliran kerja yang diperkemas, dan penggunaan harta tanah skrin yang dioptimumkan, menjadikannya lebih mudah, cepat, dan lebih senang digunakan.
Ciri-ciri baru dalam binaan Akses Awal ini merangkumi kemampuan untuk memanggil dan menyimpan Content Browser dengan mudah dan menyambungkan mana-mana tab penyunting ke bar sisi yang boleh dilipat, membebaskan lebih banyak ruang untuk interaksi pandangan; sistem kegemaran baru untuk akses cepat ke harta tanah yang sering digunakan di panel Details; butang Create baru pada bar alat utama yang memudahkan meletakkan watak ke dunia anda; dan aliran kerja yang lebih lancar dan lebih mudah untuk membuat projek baru.
Mulakan dengan Akses Awal Unreal Engine!
Anda kini boleh memuat turun Akses Awal Unreal Engine 5 dan projek sampel Valley of the Ancient yang digunakan dalam video di atas dari Epic Games launcher anda, dan lawati halaman UE5 di laman web rasmi Unreal lebih maklumat.
Sumber: Unreal
@gamersantaimy
Discussion about this post