Petualangan di D&D memang sangat beragam dan bisa dipilih sesuai dengan selera masing-masing pemain. Namun kempen akan datang, Spelljammer: Adventures In Space, di D&D nampaknya lebih menarik kerana menjanjikan naratif yang unik di angkasa lepas. Sempena itu, kami berjaya dapatkan interview bersama Chris Perkins selaku Game Architect untuk D&D 5th Edition dan Lead Designer di Spelljammer bagi membincangkan tentang Spelljammer: Adventures In Space dengan lebih mendalam.
Berikut adalah isi kandungan:
Bolehkah anda menerangkan lebih lagi tentang contoh pengembaraan di dalam Spelljammer?
Chris: Antara contoh pengembaraan Spelljammer ialah Light of Xaryxis yang memerlukan watak level 5 hingga 8 untuk mengaksesnya. Salah satu sebabnya ialah kami mahu pemain lebih tercabar dalam julat level itu.
Sebaliknya, kita mempunyai pelbagai mekanisme untuk pemain lebih bersedia. Satu contoh ialah menjalankan pengembaraan dalam starter set sehingga level 5 atau meminta Dungeon Master (DM) untuk mencipta watak level 5 bagi pemain veteran. Akan ada info tentang perkara yang boleh dilakukan untuk mencapai level itu.
Selain itu, saya juga ingin bercakap tentang produk baru yang akan dilancarkan tidak lama lagi iaitu Spelljammer Academy. Melalui produk ini, pemain baru boleh belajar apa itu Spelljammer dan cara mencapai level tertentu dengan cepat. Jadi, sila tunggu maklumat lanjut tentang produk tersebut.
Adakah Spelljammer mempunyai lebih daripada satu buku panduan semasa hari pelancaran?
Chris: Produk ini akan mengandungi sekurang-kurangnya 3 manual, tiga buku mesti digunakan bersama. Tiga buku tersebut ialah “Rulebook, Creature Handbook, dan Adventure Handbook”. Kami masih belum mendedahkan perkara yang akan dilakukan untuk Spelljammer pada masa hadapan dan kami tidak akan memberitahu anda buat masa ini.
Kita hanya boleh bercakap tentang kandungan produk, keseluruhan set. Di samping itu, kami juga akan mempunyai mekanisme pada masa hadapan di mana setiap aset material sedia ada akan dibahagikan kepada aset yang lebih kecil yang berasingan.
Nampaknya cara pemasaran “mengeluarkan pelbagai kandungan dalam satu kotak” akan terus dilakukan. Adakah ini strategi baru semasa mengeluarkan produk?
Chris: Soalan yang bagus. Sebab kami melakukannya adalah untuk mengejutkan orang ramai bahawa kami tidak selalu menggunakan strategi yang sama. Saya rasa ia bagus, yang membolehkan kita mencuba perkara baru. Perkara penting ialah melihat reaksi pemain dan memutuskan apa yang perlu dilakukan seterusnya.
Sejak diperkenalkan, tumpuan diberikan kepada pergi dari satu titik ke satu titik seterusnya. Adakah amalan itu lebih menarik apabila mengambil risiko?
Chris: Pendek kata, ya. Latar belakang ialah perjalanan di lautan antara “Wildspace” dan “Astral Sea”. Saya akan merumuskannya secara ringkas. Apabila anda bermain Dungeons & Dragons melalui Spelljamming Ship, tempat yang anda akan pergi ialah lautan baru bernama Wildspace. Kawasan itu umpama lautan yang boleh didiami dengan pelbagai kehidupan. Watak anda di dalam laut akan meneroka dunia dengan asteroid, bandar langit dan banyak lagi.
Jika bintang galaksi cukup jauh dan sampai ke sempadan galaksi, ruang sekeliling akan mula menjadi kabur, dan jika anda masih mahu menerobos, anda akan sampai ke kawasan yang dikenali sebagai Space “Astral Sea”. Kami telah menyebut tentangnya sebelum ini, “Githyaki” tinggal di sini, dewa mati terperangkap di sini, terdapat “Astral Dominion” di sini, serta makhluk dan elf juga.
Jika anda meneroka Astral Sea dengan lebih dalam, anda boleh pergi ke sempadan Wildspace lain. Ini adalah salah satu cara pemain D&D boleh bergerak antara dunia yang berbeza dan merupakan sesuatu yang sama sekali berbeza daripada hanya teleportasi.
Produk ini akan menunjukkan bagaimana DM membuat cerita yang unik. Ia juga akan memberi mereka senarai raksasa yang akan hidup dalam persekitaran baharu dan membolehkan mereka memodelkan pengembaraan untuk menyesuaikan permainan Spelljammer.
Ramai orang menyukai muzik dalam treler Spelljammer. Adakah anda mempunyai rancangan untuk mengeluarkan soundtrack untuk Spelljammer?
Chris: Apa yang anda dengar dalam treler itu dibuat oleh Jeffrey Stewart dan dibantu oleh rakan-rakannya. Secara umum, lagu kita sendiri. Ramai orang bercakap tentang lagu itu dan bertanya kepada kami. Saya secara peribadi cenderung juga mahu pemain mendapatkan lagu itu.
Kami sedang mengusahakan projek rahsia yang bekerjasama dengan seorang tokoh terkenal untuk mencipta muzik bertemakan Flash Gordon. Saya tidak akan bercakap banyak mengenainya tetapi tunggu sebentar lagi. Salah satu sebab yang paling memberi inspirasi kepada kami ialah filem Flash Gordon tahun 1980-an yang mungkin tidak begitu bagus, tetapi benar-benar melekat pada saya, terutamanya dari segi muzik yang tak termakan usia dan sensasi dari Queen.
Sila tunggu dan nantikan projek kami, walaupun saya tidak boleh bercakap banyak lagi, tetapi saya rasa ia sangat menarik dan cool.
Adakah Spelljammer akan mempunyai satu lagi edisi terhad untuk para pengumpul?
Chris: Ya, kami akan mempunyai dua versi Spelljammer. Pertama, akan ada suitcase di mana terdapat buku dengan cover yang berbeza dan di dalamnya juga akan mempunyai artwork yang berbeza. Secara keseluruhan, kami mempunyai 6 cover buku, 2 artwork, dan juga 2 reka bentuk suitcase.
Bolehkah anda menerangkan dengan lebih terperinci tentang latar belakang Light of Xaryxis?
Chris: Saya akan cuba menerangkannya tanpa spoiler. Light of Xaryxis membolehkan pemain meneroka Wildspace dan Laut Astral. Pemain boleh melawat dua sistem Wildspace dalam pengembaraan mereka. Terdapat perhentian di Rock of Bral. Bagi anda yang tidak tahu, Rock of Bral adalah bandar asteroid di angkasa lepas. Di sana, pemain boleh membeli-belah, minum atau bertemu antara satu sama lain seperti hub kempen di langit.
Anda pernah bercakap tentang kosmologi dan bercakap tentang Wildspace. Bolehkah anda memberitahu secara khusus tentang jenis dunia yang akan ditunjukkan?
Chris: Kami sebenarnya telah memberikan penerangan terperinci dalam rulebook tentang sistem dunia Wildspace yang seperti gelembung gabus terapung di Astral Sea, dan Astral Sea sendiri hadir sebagai sempadan di Wildspace. Kami tidak akan menerangkannya terlalu panjang kerana ada buku yang menjelaskan dunia.
Kami menyerahkan semua “world building” kepada DM. Perkara yang boleh anda lakukan dalam kandungan ialah meneroka dunia dari satu titik ke titik lain dan jadikan penerokaan itu semenarik mungkin.Sebaliknya, kami juga menyediakan contoh supaya DM dapat memahami bagaimana sistem boleh dibina dan menciptanya sendiri.
Adakah terdapat makhluk tertentu yang anda berminat untuk melihat pemain berinteraksi?
Chris: Ya, terdapat banyak raksasa yang membuatkan saya teruja untuk melihat. Makhluk tertentu ini diilhamkan oleh pelbagai artis dengan ilustrasi yang menakjubkan. Salah satunya ialah Kindori, paus angkasa lepas yang mengingatkan saya tentang asal-usul Spelljammer. Ia akan membuatkan anda berasa seperti diri mempunyai kapal untuk meneroka dunia.
Satu lagi makhluk yang saya suka ialah Murder Comets, makhluk elemental yang berkeliaran di langit dan boleh memusnahkan kapal anda dan membuat kesan buruk kerana ketakutannya. Mungkin anda tidak mahu bertemu dengannya di angkasa kerana ia boleh memusnahkan kapal anda.
Creature Book yang dipanggil Boo’s Astral Menagerie akan memberikan maklumat yang cukup kepada DM untuk mencipta cerita yang unik. Space Hamster akan memainkan peranan penting, di mana saya secara peribadi berhasrat untuk memasukkan Space Hamster pada setiap kapal jika saya melakukan pengembaraan seterusnya di D&D. Tidak kira betapa seriusnya konflik, betapa teruknya keadaan, akan sentiasa ada “Space Hamsters” dalam permainan.
Memandangkan Spelljammer mempunyai tema angkasa/kosmik, adakah mekanisme “madness” akan wujud?
Chris: Tidak ada. Tetapi kami masih mempunyai beberapa raksasa yang mencabar untuk pemain, salah satunya ialah Cosmic Horror. Seperti kandungan lain, kandungan di sini menyasarkan peminat dan pemain dalam skala yang besar untuk pelbagai pilihan permainan. Kami cuba membuat pemain berasa teruja dan seronok, itu saja.
Spelljammer sangat pandai dalam membina sesuatu suasana. Adakah anda mempunyai rancangan serupa untuk Syrinscape atau D&D Beyond, supaya pemain boleh mendengar muzik semasa bermain dan mengembara?
Chris: Kami masih dalam proses mendapatkan D&D Beyond dan saya tidak tahu tentang rancangan itu, tetapi saya pasti akan menjadi sebahagian daripada proses itu dan tidak sabar untuk mengekalkan hubungan yang lebih rapat dengan rakan kongsi kami di D&D Beyond. Mengenai rancangan, kami tidak boleh memberikan butiran lanjut.
Bagi muzik khususnya, kami sedang mengusahakan muzik bertemakan Flash Gordon yang membolehkan pemain mempunyai soundtrack sendiri untuk dimainkan dan mengiringi perjalanan mereka dalam pengembaraan. Kami akan mengumumkannya kemudian.
Adakah terdapat apa-apa lagi yang anda ingin cerita tentang Spelljamming? Adakah versi lama seperti Spellslots daripada Spellcaster perlu digunakan?
Chris: Untuk melakukan perjalanan angkasa lepas, anda pada dasarnya melakukannya dengan “Spelljamming Helm” yang merupakan peranti seperti kerusi. Jika versi lama menggunakan banyak kesan magic, di sini, anda akan menyesuaikannya dengan peranti untuk menghabiskan sumber daya anda. Walaupun ia mengambil masa, anda dapat bertahan hidup dari pelbagai serangan.
Kami tidak akan menjelaskan lebih terperinci, anda boleh lihat sendiri apabila barang itu dikeluarkan. Di sana, akan ada peraturan yang bukan sahaja menerangkan tentang Spelljamming Helm, tetapi juga cara membuatnya dan butiran apa yang diperlukan supaya anda boleh membiasakan diri.
Maka, tamatlah interview kami dengan Chris Perkins tentang kempen Spelljammer di D&D. Bagi sesiapa yang tertarik, Spelljammer: Adventures in Space sendiri akan akan dikeluarkan pada 16 Ogos. Korang boleh layari laman web rasmi untuk maklumat lanjut.
@gamersantaimy
Discussion about this post