Ada kalanya terasa tidak ada yang menyenangkan seperti menghancurkan pasukan besar antara satu sama lain. Sudah semestinya ramai yang tahu akan siri permainan Total War Warhammer, dan terbaru Total War Warhammer III, merupakan yang terbaru disusun di Warhammer’s Old World.
Kami harus melihat beberapa fungsi baru yang hadir dalam permainan, serta mengikuti Ian Roxborough, Pengarah Permainan dan Oscar Andersson, Pereka Permainan Kanan di Total War Warhammer III. Persembahannya terutama tertumpu pada dua puak, Kislev dan Khorne, tetapi kedua-duanya juga banyak membincangkan permainan ini secara keseluruhan, dan juga merupakan sebahagian daripada IP Warhammer monolitik Games Workshop.
Menyelamatkan diri dari Daemonic Hordes
Ciri utama acara pratonton baru adalah Survival Battle yang baru. Ini adalah mod permainan mereka sendiri, di mana pemain akan membawa pasukan mereka ke dalam hati alam Daemonic dan menangkis gelombang Daemons.
Ini akan muncul dalam kisah permainan sebagai momen yang besar, muncul ketika anda menyerang wilayah keempat Lords of Chaos. Walau bagaimanapun, pasukan pembangun menyatakan bahawa anda juga dapat melakukan ini sendiri.
“Anggap pada dasarnya sebagai pertarungan bos tahap akhir pada saat-saat penting dalam kisah kempen. Jadi itu benar. Tetapi mereka juga tersedia di bahagian depan sebagai pertempuran khusus yang boleh anda muatkan dan mainkan sesuka hati”,
“Dan mereka juga akan tersedia sebagai pilihan berbilang pemain untuk anda bermain bekerjasama dengan rakan-rakan. Supaya bersama-sama anda dapat bertahan dari gelombang musuh. Jadi, ya, ini adalah sebahagian daripada kempen dan naratif, tetapi juga tersedia untuk dimainkan di luarnya juga “.
– Ian Roxborough, Pengarah Permainan.
Dalam mod ini, pemain harus memegang dan membentengi kedudukan, melawan gerombolan Daemons. Ini semua menuju pertarungan dengan Exalted Greater Daemon di kawasan itu, yang bertindak sebagai semacam pertempuran bos untuk kawasan itu.
Langkah pertama untuk bertahan dalam Serangan Daemonic adalah merebut titik kemenangan. Pada permulaan pertempuran bertahan, anda akan mempunyai tentera bersaiz sederhana, yang boleh anda bawa ke titik kemenangan pertama untuk mencuba dan mengambilnya. Setelah anda menaklukkannya, anda perlu membentengnya dengan sehingga 4 jenis barricades dan menara peluru berpandu. Anda pasti ingin mengarahkan Daemon menyerang balas di sini dengan betul, dengan menara peluru berpandu melepaskannya ketika mereka berusaha merebut kembali intinya.
Apabila anda memperoleh lebih banyak mata kemenangan, anda akan dapat meningkatkan unit yang sudah ada, atau memanggil bala bantuan melalui portal yang dibina ke tempat kemenangan. Anda juga akan dapat meningkatkan Legendary Lords, yang kemahirannya akan menjadi penting dalam bertahan dalam pertempuran di masa depan.
Kunci pada pemain
Acara ini menunjukkan kepada kami dua daripada enam puak yang kini diumumkan untuk Total War Warhammer III, Kislev dan Khorne. Kislev adalah satu daripada dua puak “lelaki baik” dalam permainan, dengan Khorne menjadi salah satu daripada empat pemain tuan Daemonic yang dapat memilih untuk berkhidmat.
Warhammer selalu menjadi monolit pengetahuan, yang merupakan sebahagian daripada mengapa begitu banyak permainan ditetapkan dalam bentuk alam semesta Warhammer. Namun dengan dua puak “lelaki baik” kami Kislev dan Grand Cathay, pasukan itu menjelaskan bahawa mereka mempunyai peluang yang jarang berlaku untuk mengisi bahagian pengetahuan yang sebelumnya tidak tersentuh.
Itu bukan untuk mengatakan bahawa Kislev dan Grand Cathay adalah puak peliharaan Total War. Menurut Ian, mereka memastikan bahawa Games Workshop adalah yang mendorong reka bentuk ciri-ciri baru.
“Kami mengambil sikap yang selalu kami ambil walaupun dalam permainan sejarah kami dengan Warhammer hingga sekarang. Kami tidak mahu mentakrifkan semula apa pun, kami ingin mengambil inti dari apa itu Games Workshops IP dan memahaminya dan menafsirkannya dalam Total War. Jadi cara mereka bermain Total War sangat tepat seperti yang dibayangkan oleh Workshop Games “, – Ian.
Oleh kerana itu, fakta bahawa perincian puak-puak itu belum ada ertinya pasukan berpeluang memberi lebih banyak maklum balas untuk menjadikan puak itu menarik dari segi pengetahuan dan permainan. “Kerana mereka menciptakannya ketika kami mengembangkan permainan, kami memiliki kesempatan unik untuk memberi mereka maklum balas mengenai hal-hal apa yang mungkin berfungsi lebih baik dalam konteks permainan Total War juga”, sambung Ian.
“Semasa mereka menggerakkan proses apa yang mereka mahukan menjadi IP mereka, kami juga mengatakan, ‘baik ini mungkin berfungsi dengan baik, yang mungkin berfungsi dengan baik’, jadi ada sedikit dan lain-lain serta bekerjasama yang sebenarnya menggembirakan kami, kerana itu bukan sesuatu yang boleh anda lakukan sebagai pembangun semasa anda bekerja dengan IP yang sangat popular dan mampan seperti ini “
Walaupun Ian atau Oscar belum dapat berbicara tentang Grand Cathay, mereka meyakinkan para peminat bahawa puak manusia baru tidak akan mengecewakan.
“Ini sangat menggembirakan untuk mengetahui berapa banyak peminat yang benar-benar menikmati permainan mereka. Dan melihat kandungan Cathay yang baru untuk pertama kalinya, ini hanya menang di sekitar. Kami tidak sabar untuk membincangkan perkara baru akan datang dengan lebih terperinci kerana ada banyak perkara yang luar biasa akan tiba. Apabila kita mula bercakap tentang Cathay, ia akan bertukar kepala dan kita akan dapat membawa anda lebih banyak mengenai perkara itu juga di kemudian hari.”
Tiada gangguan untuk penyelesaian
Apa yang ditunjukkan adalah banyak maklumat mengenai Kislev dan Lord yang legendaris, Katarin. Dia adalah Ice Witch yang paling kuat, dengan Lore of Ice yang memfokuskan kepada kawalan orang ramai yang baru.
Kislev juga memiliki akses ke giant frost bear, yang dibuat menurut gambaran pelindung mereka God Ursun. Makhluk ini dapat membuang kekuatan Khorne, menghancurkan barisan mereka dengan nafas sejuk yang kuat. Ini bahkan boleh berlaku bersama-sama dengan Khorne’s Exalted Greater Daemon, dan diperlukan dalam mod Survival Battle permainan.
Membawa Semangat Fantasi Warhammer
Bagi mereka yang tidak berpeluang, Warhammer adalah istilah yang merangkumi beberapa alam semesta berbeza. Sebilangan besar orang hari ini mungkin lebih biasa dengan Warhammer 40,000 – rasa fantasi ruang dari mega-francais Games Workshops. Total War Warhammer berlaku dalam apa yang disebut Old World – pengaturan asal Warhammer Fantasy.
Oleh kerana Warhammer Fantasy tabletop tidak lagi disokong lagi, Total War Warhammer kini merupakan kaedah utama untuk membina pasukan perlumbaan fantasi anda dengan rakan anda dan menghancurkan mereka satu sama lain. Itu mantel yang cukup berat untuk dibawa, terutama mengingat betapa tersayangnya The Old World di kalangan peminat.
“Hebatnya kami dapat melihat semua kandungan yang luar biasa ini dan Games Workshop jelas telah melakukan banyak perkara lain sejak itu, tetapi hampir dapat merangkumi kandungan Old World yang begitu popular sejak sekian lama. bagi begitu banyak orang, untuk benar-benar menariknya dalam 3 permainan Warhammer, ia benar-benar hebat “,
“Kerana masih ada banyak cinta untuk Old World di luar sana dan bahkan sampai ke titik hasil daripada kejayaan [Total War] Warhammer 1 dan 2, walaupun permainan kami dapat menjadi jauh lebih bercita-cita tinggi kerana kejayaan itu dari permainan itu, ia juga sedikit membangkitkan minat Games Workshop di Old World lagi. Sehingga mereka benar-benar masuk dan merombak Kislev dan mengembangkan IP di Kislev lebih daripada yang sebelumnya, untuk membuat ini kandungan baru bersama kami dalam permainan ini, yang sangat mengagumkan apabila anda menganggap bahawa mereka benar-benar melangkah lebih jauh dengan perlumbaan baru hingga tahap buku terperinci tentera di Cathay bersama kami “.
– Ian.
Bagi anda yang tidak mengetahui maksudnya dengan rujukan “Army book“, permainan tabletop Warhammer mempunyai peraturan untuk setiap puak yang dikeluarkan sebagai “Army book“. Ini adalah kaedah terbaik untuk mengetahui tentang puak kegemaran anda kerana ia bukan sahaja mempunyai peraturan untuk permainan, tetapi juga pengetahuan dan plot penting untuk satu-satu puak.
“Dengan cara semacam itu menghidupkan kembali Old World di mata mereka juga, dan mereka telah bersedia untuk kembali dan membuat beberapa kandungan baru yang dapat dilihat oleh peminat Total War Warhammer III melalui Total War Warhammer sehingga masa yang sangat menggembirakan bagi kami dan kami memainkan Warhammer Fantasy Battles ketika pertama kali membuat perjanjian dengan Games Workshop, dan benar-benar jatuh cinta dengan semua watak, jalan cerita dan sistem permainan “,
“Kami bermain banyak untuk benar-benar memahami apa pengetahuannya dan bagaimana permainannya dan bagaimana membuat permainan Perang Total dari itu. Oleh itu, itu sangat baik bagi kami kerana ada banyak cinta untuk Old Dunia untuk kita dapat benar-benar merealisasikannya dalam tahap perincian ini dan hampir mengabadikannya selamanya untuk orang yang menjadi peminat Warhammer dalam konteks permainan Total War “.
-Ian.
Mengagumkan lagi permainan Total War
Pada perkongsian seterusnya, Ian juga berkongsi beberapa penambahbaikan yang akan terjadi pada Total War Warhammer III. Membangun dari dua permainan terakhir, dia menyebutkan bagaimana dia berpeluang untuk memperbaiki atau menambahkan fitur berdasarkan maklum balas peminat, kemewahan yang tidak mereka miliki ketika membuat Total War Warhammer 1.
“Jadi sekarang ada banyak perkara yang telah kami lakukan dapat meningkatkan pengalaman asasnya. Contohnya, perkara-perkara yang dapat kita bicarakan hari ini adalah seperti pertempuran penyelesaian kecil. Jadi sekarang jika anda bermain kempen di Warhammer III dan anda berperang untuk penyelesaian kecil, anda juga akan mempunyai jenis permainan yang unik, di atas apa yang telah kami tunjukkan hari ini dengan pertempuran bertahan dan bertempur dengan penyelesaian yang lebih kecil, itulah yang diminta peminat untuk sementara dan apa yang selalu kami mahukan sejak awal “, kata Ian.
“Dan juga kami telah mengubah pertempuran pengepungan. Para peminat menginginkan lebih mendalam mengenai penyelesaian dan lebih banyak ciri permainan di dalamnya. Kami hampir kembali ke papan gambar dan berkata ‘betul ok, bagaimana kita akan melakukan pengepungan ini sekali lagi?’” Terusnya lagi.
Diterusnya lagi pemain telah memberi mereka kemampuan untuk memiliki anggaran yang lebih besar untuk benar-benar menggali lebih dalam dan menyelam lebih dalam dan membuat semula beberapa ciri ini dengan cara yang sangat dikehendaki oleh peminat juga. Tetapi di atas dari itu mereka juga dapat merancang banyak dan banyak perkara baru yang akan menggembirakan pemain dan mencipta cabaran baru.
Oscar juga teruskan untuk bercakap mengenai mod lain yang hanya disebut, Domination.
“Berbicara tentang mod pertempuran baru, kami juga memperkenalkan mod baru yang disebut Domination Battles yang berpusat di sekitar mekanik titik penangkapan baru, dan kemampuan bagi pemain untuk membawa bala bantuan ke dalam pertempuran untuk membolehkan pemain bereaksi terhadap bagaimana pertempuran itu berlangsung jadi jika anda melihat musuh membawa banyak pasukan berkuda, anda boleh bertindak balas dengan membawa tombak “, jelasnya.
“Ini hanya membolehkan pemain mendapat lebih banyak peluang untuk mengubah arus pertempuran. Oleh itu, ini menangani banyak kebimbangan masyarakat kita mengenai struktur pertempuran pemain sebelum ini, jadi kami cukup teruja untuk melihat apa yang difikirkan oleh peminat mengenai perkara itu “, tambahnya.
Membawa Daemons Kembali ke Kehidupan
Salah satu ciri baru yang besar terdapat di Total War Warhammer 3 adalah permainan 4 chaos factions baru, semuanya berdasarkan empat lords of Chaos. Watak-watak ini ada di semua IP Warhammer, tetapi dalam banyak permainan biasanya muncul sebagai satu puak, Chaos Undivided. Dengan Total War Warhammer III, pemain akan mendapat peluang untuk memerintah pasukan Khorne, God of Slaughter, Tzeentch, God of Change, Slaanesh, God of Nust atau Nurgle, God of Change.
Setiap kekuatan ini mempunyai penampilan unik mereka sendiri, melambangkan nilai-nilai yang diperjuangkan oleh God of Chaos . Dalam kes Khorne, kita dapat melihat Bloodletternya, setan yang ganas dengan pedang yang menyala yang mengumpulkan Blood for the Blood God. Walaupun Games Workshop telah memperbaharui penampilan beberapa reka bentuk dengan barisan Age of Sigmar baru mereka, Oscar mengatakan bahawa mereka tidak semestinya memperhatikan reka bentuk baru itu ketika menambahkan unit ke dalam permainan.
“Jadi saya fikir secara umum seperti salah satu perkara yang harus kita patuhi ketika kita melakukan puak Daemonic adalah bahawa kita tidak dapat benar-benar membawa apa sahaja dari IP Age of Sigmar. Unit Daemonic yang kita lakukan mesti ada wujud di IP Warhammer Fantasy sebelum atau sama ada pada Edisi 8. Tetapi secara umum kami telah cuba menggunakan model yang lebih moden apabila mungkin “, kata Ian.
Dia bahkan mengulas lebih lanjut mengenai model Slaanesh, walaupun tanpa menunjukkan bagaimana pengikut She Who Thirsts akan kelihatan di Total War Warhammer III.
“Model Slaanesh baru yang telah diberikan oleh Games Workshop sangat membuat kami teruja. Saya tidak akan kongsikan terlalu terperinci, model mana yang akan digunakan untuk mendasari unit kami. Juga kenyataan lain adalah kerana Games Workshop terus berfungsi, ada juga juga kemungkinan saya sudah memodelkan sesuatu, dan kemudian mereka melepaskan model baru, jadi kadang-kadang kita tidak benar-benar beruntung dengan masa seperti itu “, sambungnya.
Ian juga menjelaskan bahawa walaupun mereka tidak dapat menggunakan model Age of Sigmar, mereka tidak perlu melakukan apa sahaja yang dilakukan oleh model baru.
“Kami selalu tahu apa yang akan muncul di radar Games Workshop tetapi pada masa yang sama kami ingin kidna berpegang teguh pada Old World. Tetapi ada kalanya seperti yang dikatakan oleh Oscar, anda akan melihat pengaruh reka bentuk baru yang merayap dari sana sini. Jadi sepanjang senarai nama apabila anda melihatnya dengan lebih terperinci di kemudian hari, anda akan melihat apa yang kami maksudkan. Terdapat beberapa inspirasi dari perkara baru tetapi akhirnya kami masih berpegang pada IP Edisi ke-8. “
Dengan mod permainan barunya, Daemonic lords dan cinta untuk Warhammer Fantasy, Total War Warhammer III sepertinya akan menetapkan seberapa banyak cinta yang boleh anda lontarkan untuk IP Warhammer klasik dalam permainan. Kami belum mempunyai tarikh pelepasan yang pasti untuk permainan ini, tetapi mereka telah berjanji untuk mempamerkan lebih banyak gameplay apabila sudah tersedia. Anda boleh pra-pembeliannya di Steam berharga RM189. Jadi nantikannya!
@gamersantaimy
Discussion about this post