Jika anda kerap mengikuti berita mobile gaming sejak beberapa tahun kebelakangan ini, anda pasti sering melihat bahawa banyak game mobile sebenarnya ditutup atau berakhir dengan kegagalan. Ini adalah kisah benar dan telah dikaji secara teliti di mana para pakar menjelaskan bahawa majoriti game mobile mempunyai jangka hayat yang sangat pendek.
Penyelidikan terkini daripada SuperScale (syarikat pakar teknologi dengan enjin analitik khas) mendapati bahawa sebanyak 83% game mobile yang dilancarkan akan gagal dalam tempoh tiga tahun, manakala 43% lagi dibatalkan semasa proses pembangunan, menurut laporan daripada gamesindustry.biz.
Selain itu, sebanyak 76% game yang dilancarkan mencapai pendapatan puncak pada tahun pertama, tetapi hanya 4% sahaja yang berjaya mencapai puncak itu pada tahun kedua.
Laporan itu juga menyata; walaupun lebih daripada separuh pembangun menggunakan sistem “live operation” dalam game mereka, sebanyak 38% tidak mengeluarkan kandungan atau kemas kini dengan kerap, manakala kurang daripada separuh mengeluarkan kemas kini bulanan untuk game mereka, lantas membawa kepada hanya 5% game sahaja yang menerima sokongan selepas tujuh tahun dilancarkan.
Dikendalikan oleh Atomik Research, laporan Good Games Don’t Die oleh SuperScale diterbitkan minggu ini, dan berdasarkan temu bual dengan 500 pembangun dan penerbit game di UK dan Amerika Syarikat.
Walaupun kadar kegagalan sangat tinggi untuk game baru, sebanyak 78% pembangun masih memilih untuk mengusahakannya. Walau bagaimanapun, lebih daripada 1/3 pertiga daripada responden mengatakan bahawa ketidakpastian dalam industri telah “membuat mereka berhenti membangunkan game baru,” manakala lagi 30% merasakan pasaran semasa “terlalu sukar untuk berjaya.”
Ini berlaku kerana 2/3 daripada studio terpaksa memberhentikan pekerja, mengecilkan operasi atau mengurangkan belanjawan dengan kepastian sebanyak 29% daripada pembangun yang terpaksa memotong belanjawan sedia ada. Ini tidak menghairankan, kerana persaingan untuk game mobile, baik di Barat dan Asia, telah menjadi amat sengit sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana perkembangan teknologi.
Sumber: GamerWK
@gamersantaimy
Discussion about this post