Selepas kejayaan besar God of War (2018), ramai peminat tertunggu-tunggu sambungan kepada kisah epik Kratos dan Atreus. Kini, God of War Ragnarök telah tiba di platform PC, membawa kisah mitologi Norse yang penuh aksi ke skrin komputer dengan pelbagai peningkatan dan ciri-ciri baru.
Versi ini menjanjikan pengalaman yang lebih imersif dengan visual yang menakjubkan dan prestasi yang lebih lancar, terutamanya bagi mereka yang memiliki perkakasan yang lebih canggih.
Di sini, jom kita selami reviu penuh mengenai prestasi, ciri, dan pengalaman bermainnya di PC!
Ringkasan Cerita
God of War Ragnarök adalah kesinambungan langsung daripada game God of War (2018). Setelah Kratos dan Atreus mengakhiri pengembaraan mereka di Jotunheim, mereka kini berdepan ancaman lebih besar yang berpunca daripada ramalan Ragnarök.
Dalam usaha untuk mengelak perang besar dan pelbagai tragedi, Atreus berusaha mengetahui kebenaran tentang dirinya sebagai Loki, namun menyembunyikan segala-galanya daripada bapanya.
Sementara itu, Kratos enggan terlibat dalam masalah, sama ada berkaitan Ragnarok atau dewa-dewa Norse yang memburunya, kerana tumpuannya hanya untuk memastikan keselamatan Atreus.
Masa balas dendam Kratos sudah lama berlalu, dan kini dia hanya mahu menjalani kehidupan damai bersama anaknya. Malangnya, rasa ingin tahu Atreus dan keinginannya untuk membuktikan diri memaksa Kratos untuk menemaninya dalam satu lagi pengembaraan epik yang melibatkan ramalan yang berbahaya, sekaligus mencipta banyak momen yang tidak akan dilupakan.
Walaupun game ini penuh dengan saat-saat menarik, kekuatan sebenar cerita terletak pada watak-wataknya. Hubungan antara bapa dan anak digambarkan dengan lebih mendalam berbanding sebelum ini, dan ia membawa mesej yang bermakna. Anda dapat melihat bagaimana hubungan mereka semakin erat, terutamanya jika anda masih mengingati detik-detik penting daripada game pertama.
Reviu ini akan fokus sepenuhnya kepada prestasi dan pengalaman di PC. Jadi jika anda ingin tahu lebih lanjut tentang game ini, sila baca reviu asal kami di SINI.
Tanpa melengahkan masa lagi, berikut adalah pendapat saya.
Soal Prestasi
Semasa bermain game ini, saya menggunakan PC dengan spesifikasi berikut:
- Ryzen 5 3600
- 32GB RAM @3600MHz
- AMD Radeon RX 6800
- Monitor 1440p
Dalam usaha Sony dan Jetpack Interactive memindahkan game PlayStation ke PC, mereka sekali lagi berjaya dengan baik. Mereka memaksimumkan ciri-ciri hebat, menawarkan pelbagai pilihan upscale bergantung pada perkakasan anda. Saya bermain God of War Ragnarök menggunakan kad grafik AMD dengan FSR, dan berikut adalah prestasinya:
- Tanpa FSR: 71 FPS
- FSR Quality: 74 FPS
- FSR Ultra Performance: 76 FPS
- FSR Quality + Frame Generation: 121 FPS
Seperti yang dijangkakan, AMD FSR 3 membantu meningkatkan kadar bingkai. Saya fokus menguji mod Quality dan Ultra Performance, namun peningkatan prestasi dalam mod Ultra Prestasi tidak begitu besar dan grafik menjadi kabur, jadi saya syorkan mod Quality. Tambahan pula, Frame Generation benar-benar mengubah pengalaman permainan.
PC saya berfungsi dengan lancar walaupun tanpa kaedah upscale. Menggunakan mod grafik Ultra, saya masih mendapat sekitar 70 FPS, cukup memadai untuk game yang berfokus pada cerita. Ini menunjukkan bahawa port PC God of War Ragnarök sangat baik, tidak seperti banyak game moden yang bergantung kepada upscale, yang jelas merupakan satu kelebihan besar.
Satu ciri menarik adalah anda boleh menetapkan had kadar bingkai sendiri, bukan sekadar 30 atau 60 FPS. Anda boleh menetapkan kepada 40, 42, 48 FPS, atau mengikut pilihan anda. Ini memberi kebebasan kepada pemain untuk mengoptimumkan prestasi perkakasan dan mengelakkan panas berlebihan.
Seperti biasa, game blockbuster PlayStation adalah satu cara hebat untuk menguji kemampuan perkakasan kerana game ini lebih memanfaatkan GPU berbanding CPU. Dari segi visual dan aksi, God of War Ragnarök benar-benar cemerlang.
Persekitaran dalam game sangat terperinci, dengan animasi watak yang halus dan realistik, di mana versi PC memberikan peningkatan prestasi yang lebih baik daripada konsol.
Kawalan
Seperti biasa, game PlayStation yang datang ke PC akan berfungsi sepenuhnya dengan controller DualSense. Saya memasang controller untuk game ini, dan ia sangat mudah—hanya sambung dan main! Game ini mempunyai Haptic Feedback dan Adaptive Trigger, jadi anda boleh merasakan segala-galanya semasa bermain.
Haptic Feedback adalah ciri yang sangat menyerlah. Anda akan perasan hampir semua aksi yang anda lakukan menyebabkan DualSense bergetar. Sebagai contoh, apabila anda berjalan, getaran agak halus. Tetapi apabila berlari, menyerang musuh, atau adegan aksi dalam cutscene, controller akan bergetar dengan kuat.
Bagi Adaptive Trigger, perkara yang paling ketara ialah apabila Kratos menghayun kapaknya untuk melalui pelbagai halangan seperti memusnahkan pokok atau batu, dan pemain diminta menekan butang R2, butang tersebut akan terasa sangat berat apabila ditekan.
Bermain menggunakan mouse dan keyboard juga terasa selesa. Pemilihan butang secara default sangat mudah digunakan dan terasa optimal seperti biasa. Jadi, bagi anda yang tidak mempunyai controller atau gamepad, jangan risau. Tetapi seperti biasa, saya sangat mengesyorkan menggunakan DualSense kerana ia terlalu bagus dan lebih mendalam.
Bug & Isu PSN
Saya tidak menemui satu pun bug yang memecahkan game. Satu-satunya masalah yang menjengkelkan ialah apabila anda menukar tetapan kualiti grafik dalam game atau menukar kaedah upscale, kadangkala ia menyebabkan game terhenti.
Tetapi saya rasa ini bukan masalah besar kerana ramai orang akan bermain tanpa sering menukar tetapan grafik.
Berkenaan log masuk PSN dan Overlay PlayStation, ia tidak mengganggu pengalaman bermain. Anda hanya perlu log masuk pada permulaan permainan, dan selepas itu, anda boleh bermain secara offline tanpa masalah. Permainan tetap berjalan lancar tanpa isu berkaitan dengan Overlay atau log masuk PSN.
Saya tidak pasti jika mahu menjelaskan situasi Overlay PlayStation dan log masuk PSN dengan mendalam, tetapi ini pendapat saya. Secara jujur, perlu log masuk dengan akaun PSN anda dan berurusan dengan Overlay PlayStation tidak benar-benar mengganggu pengalaman gameplay.
Yang penting, anda masih boleh menikmati God of War Ragnarök di PC tanpa perlu sentiasa online . Anda hanya perlu log masuk pada kali pertama bermain, dan selepas itu, anda boleh bermain secara offline tanpa masalah. Tambahan pula, game ini berjalan dengan lancar, jadi Overlay PlayStation dan isu PSN tidak menjejaskan pengoptimuman game.
Pendapat
Sony sekali lagi menunjukkan keupayaan mereka dalam membawa port game PlayStation ke PC, terutamanya dari segi pengoptimumannya, dan God of War Ragnarök terus mengekalkan momentum tersebut. Mereka sentiasa menyampaikan standard yang tinggi dan menambah ciri-ciri baharu untuk kekal menarik.
Kali ini, mereka memperkenalkan DLSS 3.7, AMD FSR 3.1, dan XeSS 1.2 sejak dari awal, bersama dengan Frame Generation untuk menarik lebih ramai pemain dan membawa keasyikan DualSense.
God of War Ragnarök adalah karya fiksyen sejarah yang sangat indah, membolehkan anda menyelami era yang penuh huru-hara. Walaupun mempunyai beberapa isu kecil, tetapi ia masih merupakan sebuah karya agung.
Sesetengah pemain PC mungkin mengeluh tentang keperluan log masuk PSN. Namun bagi saya, itu bukan masalah besar. Game ini berjalan dengan lancar dan tiada bug yang serius.
Bagi mereka yang berminat, anda boleh dapatkan God of War Ragnarök di Steam dan Epic Game Store.
@gamersantaimy
Discussion about this post