Dilaporkan bahawa Respawn Entertainment pernah terfikir untuk mengadaptasi sebuah sistem ekonomi dalam Apex Legends versi awal, menurut bintang Twitch Michael ‘shroud’ Grzesiek.
Semasa ianya diterbitkan, Apex Legends telah memperkenalkan berbagai pembaharuan dalam arena battle royale, seperti sistem Ping dan keupayaan untuk pemain “respawn” ahli pasukan mereka yang telah tewas.
Dan nampaknya Respawn tidak akan berhenti disini, dimana mereka sedang memikirkan untuk meletakkan sebuah sistem ekonomi seperti Counter Strike: Global Offensive. Menurut Shoud, Respawn bercadang meletakkan sistem ini di dalam perlawanan pro dimana pemain boleh membuat pembelian dalam 10 pusingan perlawanan.
Sistem Ekonomi CS:GO
Dalam CS:GO, pemain akan memulakan pusingan dengan sedikit tunai (dalam permainan) dalam tangan dimana ia boleh digunakan untuk membeli senjata dalam setiap pusingan. Jumlah tunai ini akan bertambah setiap pusingan bergantung kepada prestasi pasukan dalam pusingan tersebut, seperti jumlah pembunuhan dan samada pusingan itu dimenangi atau kalah.
Dan semestinya, pemain yang memiliki tunai yang banyak di awal pusingan mampu membeli senjata yang lebih hebat, alat letupan dan kelengkapan perlindungan yang cukup sebelum memulakan pusingan.
Bagaimana Sistem Ekonomi Ini Berfungsi Di Apex Legends?
Walaupun Shroud tidak memberikan perincian yang mendalam, dia memberitahu yang jumlah tunai yang diberikan diawal permainan adalah bergantung kepada prestasi pusingan sebelum itu, seperti jumlah placement, jumlah penghapusan, revive dan sebagainya.
Dan seperti CS:GO, tunai yang banyak bermaksud kelengkapan yang lebih hebat. Shroud juga mengatakan sistem ini lebih memberikan tumpuan untuk permainan kompetitif professional, dimana ia mungkin buah fikiran Respawn untuk mode permainan ranked dan bukan untuk permainan kasual.
Apapun, jika sistem ini ditambahkan ia akan menjadi satu konsep yang baru dalam battle royale dan amat menarik untuk kita saksikan keberkesanannya.
Sumber: dexerto
@gamersantaimy
Discussion about this post