Teka siapa yang kami jumpa di LEVEL UP PLAY 2024? Tiada lagi selain pencipta di sebalik fenomena VTuber, Motoaki “YAGOO” Tanigo. Kami berpeluang berbual dengan CEO COVER Corporation tersebut semasa festival kandungan digital terbesar Malaysia, LEVEL UP PLAY 2024.
Sokongan Game Indie dan Game Original
Apabila ditanya mengenai rancangan hololive untuk mencipta game mereka sendiri, YAGOO menekankan kepentingan kerjasama dengan pembangun game. “Kami tidak mahu melakukan sesuatu yang bersaing secara langsung dengan mereka,” katanya. Sebaliknya, YAGOO menyebut bahawa hololive akan fokus kepada menyokong pembangun game indie dan mungkin melesenkan IP hololive untuk kolaborasi.
YAGOO menerangkan, “Pada masa ini, kami tiada rancangan untuk mencipta game original, tetapi sebaliknya untuk menyokong pembangun game indie ini untuk mencipta lebih banyak game dalam konteks tersebut, atau mungkin melesenkan IP hololive kami, sebagai sebahagian daripada sokongan dan kolaborasi itu.” Respons YAGOO mencerminkan keputusan strategik untuk mengekalkan hubungan positif dengan pembangun game sambil tetap menyertai industri game melalui jenama penerbitan holo Indie mereka.
Pengembangan Global dan Sokongan Serantau
YAGOO mendedahkan bahawa walaupun hololive mempunyai kakitangan tetap di pelbagai rantau seperti Indonesia dan Taiwan, pejabat fizikal kini terhad kepada Jepun dan Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, beliau menyatakan bahawa pembukaan cawangan fizikal di kawasan lain sedang dipertimbangkan, bergantung kepada pertumbuhan dan keperluan masa depan.
“Melihat kepada perkembangan acara pada masa depan dan jika kami melihat pertumbuhan di kawasan tersebut serta keperluan yang lebih besar untuk menyokong pertumbuhan di kawasan tersebut, maka kami sedang mempertimbangkan untuk membuka cawangan fizikal di kawasan tertentu,” jelas YAGOO. Pendekatan terukur ini mencerminkan komitmen terhadap pertumbuhan mampan dan pengagihan sumber yang berkesan. Pertimbangan YAGOO untuk membuka cawangan fizikal berdasarkan keperluan dan pertumbuhan masa depan menunjukkan strategi yang berhati-hati tetapi berpandangan jauh untuk pembangunan global.
Pasaran Indonesia dan Peluang Unik
Kejayaan hololive Indonesia telah membuka peluang baru untuk syarikat itu, termasuk kerjasama dengan jenama tempatan seperti Indomie. Beliau menyatakan, “Dengan keputusan untuk menempatkan kakitangan tetap di Indonesia, ia telah membawa banyak peluang berbeza. Sebagai contoh dengan Indomie, kami telah mendapat banyak peluang untuk bekerjasama dengan jenama-jenama ini kerana kami kini mempunyai kakitangan yang boleh menguruskan urusan perjanjian tersebut.”
Penekanan YAGOO mengenai kejayaan pasaran Indonesia menunjukkan keupayaan hololive untuk menyesuaikan diri dengan pasaran tempatan dan memanfaatkan kehadiran serantau untuk peluang yang lebih luas. Beliau juga menyebut rundingan berterusan dengan Universal Music untuk mengembangkan aktiviti muzik bakat mereka, dengan tujuan mencapai penonton global.
“Malah, kami juga sedang berbincang, contohnya untuk bekerjasama dengan Universal Music, yang pada dasarnya akan membantu mengembangkan aktiviti muzik bakat-bakat yang kami ada. Semua ini adalah untuk memastikan bahawa contohnya dengan Hololive Indonesia, ia tidak hanya terhad kepada menawarkan perkhidmatan ini kepada penonton Indonesia atau rantau ini sahaja, tetapi juga kepada seluruh dunia,” tambahnya.
Konsert dan Acara Langsung
Walaupun konsert berskala besar yang menampilkan semua bakat Indonesia tidak dirancang buat masa ini, YAGOO mengakui cabaran dalam menganjurkan konsert secara bebas. Beliau menekankan hololive World Tour sebagai pendekatan alternatif, melawat pelbagai negara termasuk Indonesia dan Malaysia.
“Ia boleh menjadi agak mencabar, saya percaya, untuk mengadakan konsert yang dijalankan secara bebas dan untuk mempromosikan atau menarik hadirin untuk hadir,” akui YAGOO.
Walau bagaimanapun, beliau kekal optimistik mengenai kemungkinan masa depan: “Jika kami melihat momentum itu, mungkin akan tiba masanya di mana kami boleh mengadakan, contohnya, satu konsert yang hanya melibatkan bakat-bakat dari satu rantau seperti hololive Indonesia.” YAGOO mencerminkan penilaian yang realistik terhadap cabaran dalam menganjurkan acara bebas. Dengan memberi tumpuan kepada hololive World Tour dan tetap terbuka kepada kemungkinan masa depan, beliau fleksibel dalam pendekatan kepada acara langsung.
Cawangan Masa Depan dan Pengambilan Bakat
Daripada membuka banyak cawangan baru, YAGOO menjelaskan bahawa hololive sedang memberi tumpuan kepada merekrut bakat dari pelbagai bahagian dunia untuk menyertai cawangan sedia ada. Strategi ini bertujuan untuk mengekalkan sokongan yang kuat untuk bakat-bakat mereka tanpa menghabiskan sumber dan membolehkan hololive mempelbagaikan kumpulan bakat mereka sambil mengekalkan kecekapan operasi.
“Jika kami cuba membuka banyak cawangan yang berbeza, apa yang mungkin berlaku ialah sokongan untuk bakat-bakat yang berbeza mungkin akan berkurangan dalam konteks tersebut,” kata YAGOO.
Beliau menambah, “Apa yang kami cuba lakukan sekarang ialah mempunyai bakat dari pelbagai bahagian dunia, seperti Malaysia atau bahkan negara-negara berbahasa Inggeris lain untuk menyertai kami supaya kami boleh menyokong mereka.”
Kolaborasi dengan Pembangun Game AAA
YAGOO menyatakan minat untuk bekerjasama dengan syarikat game besar, mungkin menampilkan watak-watak hololive dalam game AAA atau membiarkan bakat mereka membuat persembahan di acara gaming. “Salah satu hasrat kami ialah untuk dapat bekerjasama dengan game AAA,” katanya. Visi beliau untuk menampilkan watak-watak hololive dalam game AAA dan membiarkan bakat mereka membuat persembahan di acara gaming menunjukkan keinginan untuk lebih mendalam terlibat dengan dunia gaming arus perdana.
“Sebagai contoh, jika kami dapat mempromosikan game mereka dengan cara di mana watak-watak kami boleh muncul dalam game mereka, dan sebenarnya, beberapa judul AAA dan syarikat-syarikat ini, mereka kadangkala membuka acara mereka sendiri juga. Jadi, semasa acara tersebut, jika kami berpeluang untuk muncul dalam acara tersebut, mungkin menjadi pembukaan atau mengadakan konsert di acara tersebut, itu adalah sesuatu yang kami harap dapat capai jika boleh,” tambahnya.
Hubungan dengan Malaysia dan Bakat Kreatif
Hadir di Level Up Play di Malaysia, YAGOO kagum dengan pembangun game indie tempatan dan studio animasi. Beliau menyatakan minat untuk kolaborasi masa depan dengan pencipta Malaysia, mengakui kekayaan bakat kreatif di rantau ini.
Goodbye Malaysia! pic.twitter.com/b3fwFxYvB1
— 谷郷元昭(YAGOO) / COVER Corp. CEO (@tanigox) September 14, 2024
“Setelah dijemput untuk menghadiri Level Up Play, saya dapat melihat bagaimana sebenarnya terdapat ramai pembangun game indie yang berpusat di Malaysia, tetapi juga banyak studio animasi yang berasal dari rantau ini,” kata YAGOO.
Beliau menambah, “Ia akan sangat baik untuk dapat bekerjasama dengan pencipta atau bahkan pembangun yang datang dari latar belakang kreatif seperti itu. Jadi, bergerak ke hadapan pada masa depan, itu adalah sesuatu yang kami ingin lakukan.”
Tanggapan positif YAGOO terhadap pembangun game indie Malaysia dan studio animasi mencerminkan keterbukaannya terhadap kolaborasi baru dan pengiktirafan bakat kreatif global. Sepanjang wawancara, YAGOO mencerminkan keseimbangan yang teliti antara pengembangan global dan mengekalkan sokongan berkualiti untuk bakat hololive, sambil menekankan kepentingan kerjasama dan penglibatan komuniti dalam industri VTuber.
@gamersantaimy
Discussion about this post