Kami berpeluang untuk mewawancara CEO Larian Studios, Swen Vincke, semasa di Level UP KL 2024, di mana beliau berkongsi pandangan mengenai pertumbuhan studio, pilihan game kegemaran, dan falsafah pengurusan.
Penuh info, perbualan ini mendedahkan butiran menarik mengenai perjalanan Larian dan pendekatan mereka terhadap pembangunan permainan video.
Pertumbuhan Larian Studios dan Minat Semasa
Larian Studios Malaysia is heading to #MYDCF2024!
— Larian Studios (@larianstudios) September 11, 2024
Find us in Exhibition Hall 4 @KLCCConvention to chat with the teams behind DOS2 and BG3 🙌
Make sure to also drop by the main stage this Friday from 12pm for a talk from Paul, Head of Studio, and Amerz, Lead Gameplay QA! pic.twitter.com/luV6ozg3vX
Vincke menyatakan rasa bangga terhadap evolusi studio Larian di Malaysia, yang ditubuhkan pada tahun 2019. Beliau mencatatkan peralihan yang ketara dalam mentaliti pasukan, dari mengendalikan projek luar kepada mengambil alih pembangunan game mereka sendiri.
Satu interaksi baru-baru ini menonjolkan transformasi ini apabila seorang anggota pasukan meluahkan kegembiraan kerana merasakan game itu benar-benar milik mereka, satu perasaan yang amat menyentuh hati Vincke.
“Baru semalam, seseorang memberitahu saya bahawa pasukan berkata, ‘Saya sangat gembira. Saya akhirnya merasa ini adalah game kami,’” Vincke berkongsi. “Ia tidak seperti ini pada awalnya, jadi menyaksikan peralihan itu sangat menakjubkan.”
Apabila ditanya mengenai pilihan beliau untuk Game of the Year 2024, Vincke segera menamakan Balatro sebagai pilihan utama, menyebut masa yang cukup banyak telah dilaburkan dalam game itu.
“Jadi untuk tahun ini, saya bermain Balatro paling banyak. Jadi saya mungkin meletakkan Balatro di sana,” katanya. Beliau juga menyebut keseronokan bermain mode co-op dalam Vampire Survivors, satu game yang sedang beliau main baru-baru ini.
Menariknya, ketika ditanya mengenai genre yang ingin diterokai lebih lanjut, Vincke mendedahkan, “Baiklah, sekarang kebanyakannya adalah Roblox. Jadi itulah sebabnya saya sedang kejar game itu,” menunjukkan minatnya yang pelbagai.
Mengurus Pertumbuhan Studio dan Memupuk Kreativiti
Mengenai cabaran mengurus pertumbuhan Larian dari pasukan kecil ke studio berskala besar, Vincke memberi pujian kepada “pasukan pengurus studio yang hebat.” Beliau menekankan peranan penting mereka dalam mengawasi pengurusan pasukan, mencadangkan pendekatan kepimpinan yang terdesentralisasi.
“Saya mempunyai pasukan pengurus studio hebat yang bertanggungjawab untuk mengawasi pengurusan pasukan. Itu adalah peranan utama mereka, dan itu adalah kunci kejayaan kami. Jadi itulah caranya,” jelas Vincke.
Vincke juga memperincikan bagaimana Larian memanfaatkan rangkaian studio globalnya untuk memperkaya pembangunan game. Beliau menggambarkan pendekatan pembangunan dari bawah ke atas yang menggalakkan pasukan untuk membawa perspektif dan identiti unik mereka ke dalam kerja mereka.
“Di Larian, kami memberi tumpuan yang besar kepada pendekatan pembangunan dari bawah ke atas. Kami memberi pasukan kami sebanyak mungkin kebebasan dan agensi, menggalakkan mereka untuk membawa perspektif dan identiti unik mereka ke dalam game,” katanya.
CEO Larian Studios itu menekankan pentingnya kepercayaan dalam proses kreatif mereka, membenarkan pasukan kebebasan untuk bereksperimen dan bahkan gagal.
“Kreativiti tidak dapat berkembang tanpa kemungkinan kegagalan, jadi kami mencipta persekitaran di mana kesilapan bukan sahaja diterima tetapi juga disambut. Semuanya tentang tersandung, belajar, dan terus maju,” tegas Vincke.
Vincke menyimpulkan temu ramah dengan menekankan pemilikan pasukan terhadap ciptaan mereka:
“Peranan kami sebagai pemimpin adalah untuk membimbing proses, tetapi akhirnya, pasukan memiliki game yang mereka cipta. Kami cuba memupuk ruang di mana kegagalan adalah sebahagian daripada pertumbuhan, dan tiada siapa yang dikritik kerana itu. Orang hanya terhalang jika mereka takut untuk mencuba.”
Falsafah ini tampaknya menjadi inti pendekatan Larian terhadap pembangunan game, memupuk persekitaran di mana kreativiti dapat berkembang dan perspektif yang pelbagai menyumbang kepada produk akhir.
@gamersantaimy
Discussion about this post