Siapa sahaja tidak mengenali Sonic the Hedgehog? Landak biru ini telah pun dikenali ramai dengan pelbagai keluaran game, animasi dan juga filem! Selepas ini, satu lagi game baharu yang akan dikeluarkan iaitu Sonic Superstars! Semasa Tokyo Game Show 2023, kami berpeluang untuk menemu ramah producer Sonic Superstars iaitu Takashi Iizuka dan Naoto Ohshima untuk ketahui lebih lanjut mengenai Sonic Superstars. Tanpa membuang masa, berikut adalah hasil temu ramah kami bersama Takashi Iizuka dan Naoto Ohshima!
Adakah terdapat sebarang idea daripada siri Mania yang anda fikir perlu disertakan dalam Sonic Superstars?
Iizuka: Kami pasti mempunyai beberapa idea yang ingin kami kekalkan melalui penciptaan Sonic Superstars. Kami telah mendapat banyak maklum balas positif bahawa 2D Classic Sonic akan kembali dalam Sonic Mania dan ramai peminat siri Sonic asal merasakan bahawa kepulangan retro untuk siri ini pastinya berada dalam arah yang betul. Jadi, sebagai ganti maklum balas positif ini, kami ingin mencipta semula dan mengekalkan fizik dan game asal. Ohshima-san juga membantu kami mencerminkan perkara ini dalam Sonic Superstars. Jadi, inilah perkara yang akan kami laksanakan ke dalam Sonic Superstars.
Walaupun Sonic sentiasa dipersembahkan sebagai game yang lebih ditujukan kepada pemain kasual, terdapat juga pemain yang menikmati ciri teknikal berteknologi tinggi seperti flight cancelling dan sebagainya. Adakah pasukan juga sengaja memasukkan sistem gameplay yang lebih maju ini untuk pemain?
Iizuka: Siri klasik dan siri moden mempunyai perbezaan yang ketara antara mereka. Siri moden dibangunkan dalam bentuk yang benar-benar ditujukan kepada pemain gamer tegar yang suka pada cabaran, yang menikmati cabaran kepantasan. Walau bagaimanapun, untuk siri klasik, terdapat lebih banyak penekanan kepada pemain kasual.
Dalam nada yang sama, Sonic Superstars memanfaatkan keupayaan tersebut untuk menjangkau lebih ramai pemain kasual. Walau bagaimanapun, kami tidak mahu mengecualikan lebih ramai gamer tegar yang menikmati cabaran advanced atau ingin mencuba gameplay advanced. Jadi untuk mengimbanginya, kami menjadikannya boleh diakses oleh pemain advanced untuk menggunakan teknik advanced. Ia tidak dimasukkan ke dalam game sesuka hati, tetapi dengan niat bahawa jika orang ramai menikmati cabaran, mereka juga boleh mencabarnya semasa bermain.
Dengan co-op menjadi sebahagian besar daripada Sonic Superstars, bagaimanakah pasukan berjaya mencipta pengalaman yang menyeronokkan untuk pemain solo dan co-op daripada segi reka bentuk cabaran dan tahap?
Ohshima: Pertama sekali, daripada segi pembangunan game, kami benar-benar menumpukan pada permainan solo, pengalaman bermain solo. Dan setelah kami mencapainya dengan sempurna, kami beralih kepada pengalaman bermain bersama.
Jelas sekali apabila bercakap tentang co-op, semua orang boleh bergerak ke satu arah, bermain secara bekerjasama. Walau bagaimanapun, terdapat kecenderungan untuk orang pergi ke banyak arah yang berbeza, ingin melakukan perkara mereka sendiri walaupun dalam co-op, atau mereka mungkin mahu mencabar satu sama lain untuk mengatasi satu sama lain semasa bermain. Mengambil kira itu, kami menggunakan elemen seperti split-screen untuk memudahkan detik ini.
Saya fikir untuk pemain, kehadiran skrin klasik ini pastinya sesuatu yang peminat di seluruh dunia inginkan sejak sekian lama. Bolehkah anda bercakap tentang mereka bentuk level dengan cara di mana keempat-empat pemain masih akan merasakan bahawa mereka mendapat peluang untuk bermain dan bukannya hanya mengikuti belakang satu watak?
Iizuka: Seperti yang dinyatakan, ia tidak seperti cara bermain tradisional dalam persekitaran co-op di mana anda semua bergerak bersama atau dipaksa untuk bergerak bersama. Dengan Sonic Superstars, anda mempunyai keupayaan untuk bergerak mengikut rentak anda sendiri walaupun dalam persekitaran co-op. Jadi, anda boleh bekerjasama untuk menewaskan dan selesaikan level, atau anda boleh bersaing antara satu sama lain dan bercakap antara satu sama lain semasa anda berada di atas sofa untuk menjadi seperti, “tunggu, tunggu sebentar, saya mahu mengejar” atau lakukan perkara yang anda sendiri dan tunggu semua orang mengejar anda dan bersaing dengan cara itu juga. Jadi ini benar-benar membolehkan pemain mempunyai dan merasai kebebasan mereka sendiri dalam game Co-op.
Ohshima: Jadi, sebagai tambahan kepada apa yang Iizuka-San sebutkan, terdapat elemen seperti elemen warp di mana jika salah seorang pemain memasuki paparan seperti warp ini, semua pemain akan diheret ke dalam lubang cacing bersama-sama. Dan kemudian ini bertindak sebagai jalan pintas untuk bergerak sedikit lebih dekat ke penghujung pentas. Sebabnya, salah satu sebabnya bukan hanya sebagai gimik, tetapi membolehkan pemain mempunyai mode bersama ketika mereka dalam co-op. Kemudian menambah sedikit perpaduan dalam game juga.
Adakah kita akan dapat melihat watak popular Sonic yang lain dalam game sebagai DLC pada masa hadapan?
Iizuka: Apabila bercakap tentang DLC, sudah ada beberapa maklumat yang beredar tentang Edisi Digital Deluxe. Pertama sekali, terdapat Lego Skin yang diumumkan yang akan mengubah penampilan watak anda supaya kelihatan seperti Lego. Selain itu, sesuatu yang sangat istimewa termasuk dalam Digital Deluxe ialah kemasukan watak konsep asal bernama Rabbit.
Rabbit yang merupakan pendahulu daripada apa yang kita kenali hari ini sebagai Sonic the Hedgehog. Mereka tidak betul-betul 1 to 1, tetapi ini adalah konsep asal yang datang sebelum idea Sonic the Hedgehog menjadi landak. Ia sebenarnya direka dan dikonsepkan pada Mega Drive dan kini telah dicipta semula sebagai model 3D yang boleh anda mainkan dalam Sonic Superstars. Dan kami mahu ramai orang menikmati watak yang sangat istimewa ini.
Ohshima: Semasa saya menciptanya, sebagai pereka watak, sememangnya ada naluri untuk memperbaiki penampilan watak atau tingkah lakunya. Walau bagaimanapun, kerana kami ingin mengekalkan konsep asal Iizuka-San memberitahu saya untuk mengembalikannya dan bukannya versi yang dipertingkatkan untuk mengekalkan keasliannya.
Iizuka: Lakaran Rabbit anda sangat popular dalam kalangan peminat Sonic. Jadi saya mahu mencipta Rabbit yang sama dalam game.
Bolehkah anda bercakap tentang jenis ciri completion dalam Sonic Superstars?
Ohshima: Kali ini kami telah menambah elemen pingat dalam setiap peringkat. Jadi mereka diletakkan secara rawak di kawasan yang berbeza. Dan sebaik sahaja anda mencapai dan mengumpulnya, anda akan boleh mendapat tahap bonus, seperti dalam Sonic the Hedgehog yang asal. Kemudian, anda akan dapat mengumpul lebih banyak pingat dan kemudian menggunakannya sebagai mata wang, hampir untuk mode battle dalam talian. Dan melalui mata wang, anda akan dapat menyesuaikan penampilan watak untuk pengalaman dalam talian.
Supaya Metal Fighter yang disebutkan dalam jawapan adalah sebahagian daripada elemen yang anda akan dapat lihat dalam mode combat dalam talian. Jadi setiap satu daripada Watak, mereka akan mempunyai versi metal watak mereka yang boleh anda sesuaikan.
Kita sebelum ini melihat kebolehan seperti clone summon, bagaimana anda melaksanakannya sambil memastikannya berasa sesuai kepada watak-watak?
Iizuka: Pertama sekali, empat watak masing-masing mempunyai kebolehan unik mereka sendiri. Jadi sebagai contoh, anda mempunyai sengkang jatuh untuk Sonic, anda mempunyai tukul untuk Amy, dan anda juga mempunyai ekor berputar untuk Tails. Ekor boleh terbang kan? dan Knuckles boleh memanjat dinding. Jadi pada masa ini, jenis kebolehan istimewa ini yang dikenali sebagai Emerald Powers, terdapat sejumlah tujuh, satu untuk setiap Chaos Emerald untuk menggambarkannya.
Sebelum ini, seperti yang telah anda nyatakan, terdapat teknik pengklonan seperti ini di mana anda membahagi kepada serpihan diri anda dan membiak. Dan kemudian ada juga teknik water climbing juga. Demo sekarang ini, tidak seperti yang tersedia di Singapura mempunyai 4 kuasa sedemikian yang tersedia untuk anda cuba. Jadi itu dua tambahan yang anda boleh cuba juga. Setiap kuasa Emerald ini telah difikirkan dalam cara untuk mencerminkan setiap jenis unsur unik watak-watak sebagai ganti dengan apa yang Emerald atau sepatutnya dapat memberikan anda dalam game.
Terdapat tujuh Emerald Power, dan semua watak boleh menggunakan Emerald Power. Anda boleh memainkan demo di booth. Jadi anda boleh bermain empat kuasa Zamrud Avatar ialah kuasa klon dan Water dan Vision. Jadi, Vision membolehkan anda melihat tempat tersembunyi dalam stage.
Satu lagi telah ditambah, Bullet, supaya anda boleh menukar arah di udara, supaya anda boleh memainkan 4 Emerald power yang berbeza. Di booth, kita sudah mempunyai tiga kuasa yang lebih banyak dalam produk akhir pengeluaran. Jadi anda boleh bermain melalui penamat tanpa Emerald power. Ia hanya tambahan.
Oleh itu, memandangkan kita mengumpul semua Chaos Emeralds sekali lagi, adakah itu bermakna kita akan melihat Amy, Tails dan Knuckles mendapat Super Form?
Iizuka: Kami tidak akan dapat menghuraikannya dengan lebih lanjut, tetapi kami akan memastikan bahawa kami tidak akan mengkhianati peminat dan jangkaan mereka.
Apakah ciri yang anda katakan paling anda banggakan?
Ohshima: Bagi saya, saya sangat menikmati keupayaan untuk bermain dengan tiga orang lain, empat orang kesemuanya, termasuk anda sendiri, dan dapat bersaing dalam Sonic dan Sonic Superstars.
Iizuka: Seperti yang dinyatakan sebelum ini, saya sangat menyukai hakikat bahawa saya dapat bekerjasama dengan Ohshima-san untuk membina fizik klasik Sonic ke dalam game. Itu benar-benar istimewa untuk saya.
Kita hanya tinggal beberapa minggu daripada Sonic Superstars keluar, apa yang anda ingin kongsikan kepada peminat?
Ohshima: Sudah lama saya tidak dapat mengerjakan Sonic semula dan saya sangat gembira kerana saya dapat peluang untuk mengerjakannya bersama Iizuka-San. Seperti banyak masa yang menyeronokkan, terdapat masa yang sukar di sana juga. Tetapi saya fikir pada akhirnya, kami benar-benar memberikan segalanya dan kami mempunyai game Sonic yang menakjubkan akan datang. Dan saya harap semua peminat dan semua orang dalam media akan dapat menikmati Sonic Superstars. Kami mengharapkan maklum balas positif anda.
Iizuka: So Sonic Superstars ialah kemunculan semula besar Sonic klasik ke platform terbaharu sejak Mega Drive. Dan kami pastinya tidak sabar untuk mempunyai peminat klasik untuk dapat menikmati fizik klasik sekali lagi dan memainkan Sonic yang mereka inginkan dan tunggu.
Walau bagaimanapun, sebagai tambahan Sonic Superstars benar-benar bertujuan untuk dimainkan bersama-sama dengan orang lain, sama ada untuk ibu bapa bermain dengan anak-anak atau rakan-rakan mereka bersama-sama di bilik asrama kolej dan kemudian bersaing antara satu sama lain atau mengajar satu sama lain. Bagaimana perkara tertentu dalam Sonic Superstars berfungsi dan benar-benar dapat menikmatinya bersama atau bersaing bersama dan menikmati persaingan yang didayakan oleh pengalaman game Sonic Superstars.
Seperti yang dinyatakan sebelum ini, ia benar-benar membolehkan pemain secara kasual yang mudah serta game yang rumit terlebih dahulu. Jadi ia bagus untuk perhimpunan keluarga atau perhimpunan santai dengan rakan, saudara mara atau sesiapa sahaja. Jadi sangat berharap anda dapat memainkannya bersama-sama dan mengalami Sonic Superstars sepenuhnya. Terima kasih banyak – banyak.
Itu sahaja yang kami boleh kongsikan kepada anda! Terima kasih banyak-banyak kepada Takashi Iizuka dan Naoto Ohshima kerana sudi menjawab soalan kami. Sonic Superstars akan keluar pada PS5, PS4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch dan PC melalui Steam pada 17 Oktober 2023. Untuk membaca liputan lain kami untuk Tokyo Game Show 2023, boleh klik pautan ini.
@gamersantaimy
Discussion about this post