pPermainan mudah alih berkembang pesat, seperti yang dibuktikan oleh laporan dari Sensor Tower. Menurut perkhidmatan penjejakan, pendapatan game mobile meningkat menjadi $44.7 bilion pada separuh pertama 2021, yang mewakili peningkatan 18% dari tahun ke tahun.
Walaupun ini adalah jumlah yang mengagumkan, ia juga mengikuti pertumbuhan yang terjadi tahun lalu, yang sebahagiannya disebabkan oleh permintaan yang meningkat semasa pandemik COVID-19. Sebagai perbandingan, pendapatan meningkat hampir 26% dari 2019 hingga 2020, naik dari $30.2 bilion menjadi $37.9 bilion dalam jangka masa yang sama.
Kedua-dua Google dan Apple melihat perbelanjaan meningkat jika dipecahkan. Pendapatan permainan App Store melonjak 13.5% tahun ke tahun kepada $26 bilion. Sementara itu, Google Play melonjak 24.7% dari tahun ke tahun kepada $18.7 bilion. Pertumbuhan ini menunjukkan keinginan di kalangan penonton pada peranti iOS dan Android untuk hiburan yang mudah diakses.
Persembahan Tencent mendahului muat turun dengan Honor of Kings juga PUBG Mobile dan senarai pendapatan bersama tajuk seperti Pokémon Go, Roblox, Genshin Impact, Call of Duty: Mobile, dan Among Us mengikuti. Orang ramai terus memuat turun beberapa permainan Android terbaik yang ada, dan hanya ada lebih banyak lagi akan datang dengan permainan baru seperti Apex Legends Mobile dan Pokémon Unite yang memungkinkan lebih banyak pemain bertambah.
Penurunan pemasangan permainan baru boleh menyebabkan lebih banyak orang mencari permainan “selamanya” mereka. Ini bermaksud pemain bergerak mencari permainan yang mereka mainkan dengan cara yang sama seperti beberapa peminat bermain World of Warcraft selama 15 tahun. Data Sensor Tower juga dapat menunjukkan bahawa orang mencuba permainan yang lebih sedikit tetapi lebih baik berkat perkhidmatan seperti Apple Arcade. Program langganan yang disusun itu dapat menghalang pemilik iPhone daripada menyaring permainan percuma di App Store.
Berikut adalah permainan mudah alih terlaris untuk separuh pertama 2021:
- Honor of Kings
- PUBG Mobile (Termasuk Game For Peace China)
- Genshin Impact
- Roblox
- Coin Master
Dan inilah permainan yang paling banyak dimuat turun:
- Join Clash 3D
- Garena Free Fire
- High Heels
- Bridge Race
- Among Us
Keseluruhan perbelanjaan untuk aplikasi dan permainan di kedai bergerak meningkat 24.8% menjadi $ 64.9 bilion.
Manakala untuk aplikasi, TikTok menduduki tangga teratas pada tahun 2020 dan terus melakukannya pada 1H21 sebagai aplikasi bukan permainan terlaris tertinggi di seluruh dunia di App Store dan Google Play, ketika memasukkan Douyin di iOS di China. Pengguna diunjurkan telah membelanjakan lebih dari $920 juta di TikTok pada separuh pertama tahun ini, meningkat 74 peratus jika dibandingkan dengan tahun sebelumnya.
YouTube mengekalkan kedudukannya sebagai aplikasi bukan permainan terlaris kedua, dengan anggaran perbelanjaan pengguna sebanyak $564.7 juta. Tinder yang berpendapatan tinggi kekal di kedudukan No. 3 dengan anggaran pendapatan sekitar $ 520.3 juta, sementara pembaca komik Jepun Piccoma dan platform streaming Disney+ masing-masing berada di No. 4 dan No 5.
Perkhidmatan permainan cloud seperti Xbox Game Pass untuk Android terus menjadikan permainan mudah alih lebih popular di seluruh dunia, jadi kemungkinan kita akan melihat pertumbuhan seperti ini selama bertahun-tahun akan datang. Terdapat perubahan yang membawa pengalaman AAA berkualiti tinggi ke pendapatan game mobile dan itu tidak akan berhenti dalam masa terdekat.
@gamersantaimy
Discussion about this post