Foamstars akan dilancarkan tidak lama lagi dan kami pasti ramai pemain PlayStation tidak sabar untuk mencubanya apabila game tersebut keluar nanti. Kami telah berpeluang untuk menemu bual producer Foamstars, Kosuke Okatani untuk bertanyakan beberapa soalan mengenai game party shooter baharu ini. Tanpa membuang masa berikut adalah hasil temu bual tersebut! Sebagai peringatan, temu bual ini diedit supaya mudah difahami.
Dalam Foamstars, setiap watak mempunyai jenis senjata yang berbeza tetapi adakah sistem peranan untuk watak seperti DPS atau sokongan atau Tank? Dan bagaimana ia mempengaruhi game?
Dalam game ini, terdapat tempat di mana watak tertentu mungkin lebih baik dalam tugas tertentu. Walau bagaimanapun, tiada peranan khusus dalam game ini, seperti DPS atau sokongan atau Tank. Kami menciptanya dengan cara ini supaya kami tidak mengehadkan pemain daripada melakukan perkara tertentu dalam game. Kami tidak mahu fokus pada satu watak yang khusus untuk mengalahkan banyak musuh.
Game dalam Foamstars banyak menggunakan model sistem traditional seperti death match atau escort tetapi dengan sedikit kelainan. Bagaimana pelaksanaan ini berlaku?
Kami mencipta game dengan mempunyai konsep menembak buih dan buih mendarat pada peta dan kemudian ia membina. Pertama sekali, kami pada dasarnya fikir tentang konsep itu, bagaimana kami akan mencipta mod game yang menarik. Sebagai contoh, meletakkan buih pada peta bukan sahaja berfaedah, tetapi jika anda meletakkan buih di hadapan itik, bergantung pada warna pasukan, itik akan memecut dan perlahan.
Satu lagi sebab ialah kami ingin mencipta game di mana kedua-dua pemain teras dan pemain kasual akan berseronok bermain bersama-sama. Oleh itu, kami ingin mencipta game yang akan menjadikannya adil untuk pemain kasual sekalipun untuk menentang pemain teras ini. Jadi, walaupun mereka sering chill atau banyak dibawa keluar, mereka masih boleh berseronok.
Sebagai contoh, dalam Smash the Star selepas tujuh kali chill pada dasarnya Star Player akan keluar dan pemain yang bukan Star Player, boleh terus bermain walaupun mereka dikeluarkan. Jadi pada asasnya, ia hampir seperti pertempuran bos mini. Pastikan bahawa masih terdapat banyak mekanik dalam game untuk lebih ramai pemain teras.
Okatani-san, anda pernah berkerja dalam game Super Smash Bros. Ultimate (SSBU). Adakah pengalaman dengan SSBU membantu pembangunan Foamstars dalam satu cara atau yang lain?
Pertama sekali, apabila Nintendo mahu meletakkan hero dalam Smash Brothers, saya pada dasarnya bekerja sebagai titik hubungan utama antara Square Enix dan Nintendo. Pembangunan sebenarnya telah dilakukan atau sepenuhnya pada Nintendo. Foamstars tidak terjejas atau dipengaruhi secara langsung oleh Smash Brothers, saya percaya ia adalah game yang hebat.
Bolehkah anda menerangkan kepada kami bagaimana gameplay lanjutan kelihatan seperti taktik yang wujud, yang mungkin tidak dapat kami alami atau jelaskan?
Kami memikirkan tentang menyediakan banyak kandungan untuk pemain teras ini. Mengenai sistem yang anda bincangkan, game ini adalah shooter. Walau bagaimanapun, terdapat banyak ciri tentang gameplay yang hampir dengan MOBA. Kerana ia adalah game menembak, gameplay itu pasti bergantung pada kelajuan reaksi anda serta kemahiran watak anda.
Jadi satu perkara yang sangat penting dalam bahagian taktikal Foamstars ialah anda perlu peka dengan persekitaran tertentu dalam setiap pertempuran. Kerana buih terkumpul dan segala-galanya berubah, jadi pada asasnya, anda perlu memikirkan bagaimana anda akan mengelilingi lawan atau mengalahkan lawan. Saya fikir mungkin ciri atau elemen game tersebut adalah untuk lebih banyak pemain teras.
Apakah ciri utama yang Foamstars dan semua daripada game lain yang serupa di pasaran hari ini?
Kami fikir point Foamstars yang sangat unik ialah peluru atau buih yang ditembak boleh dilihat dan anda boleh mengelaknya. Dan selain itu, apabila buih mencecah peta, ia akan terkumpul di mana ia berada. Dan tidak ada game lain di pasaran seperti itu pada masa ini. Kami juga berpendapat reka bentuk game keseluruhan, seperti UI, adalah sangat bergaya dan mempunyai high sense dan khususnya, okatani-san suka pada muziknya.
Dikatakan game Foamstars mempunyai model PvE. Apa yang kita boleh dapat dengan memainkan mod PvE ini?
Untuk mekanik game, pemain boleh menerima XP dengan bermain PvE. Selain itu, terdapat juga cabaran dalam game yang dikaitkan dengan mod PvE, jadi anda boleh mengosongkan cabaran ini dengan bermain. Kami memberi tumpuan kepada mod PvE sebagai mod game utama Foamstars. Walau bagaimanapun, kami merasakan bahawa kerana akan ada ramai orang bermain kerana ia di PS Plus serta ramai peminat Square Enix sudah biasa dengan game menembak.
Oleh itu, kami fikir ia akan menjadi satu pembaziran jika pemain ini tidak menyukai Foamstars kerana menyesuaikan diri dengan untuk menyukai genre penggambaran jenis ini. Terdapat dua mod PvE dan Foamstars. Yang pertama ialah Foamstars Mission, yang boleh anda mainkan secara solo dan yang kedua ialah Squad Mission, yang boleh anda mainkan dengan sehingga empat orang. Jadi, Foamstars Mission pada asasnya akan menjadi lanjutan daripada tutorial dan di sini pemain boleh mencuba watak yang berbeza serta belajar tentang latar belakang watak.
Dalam Squad Mission, anda boleh bermain sehingga empat pemain, jadi anda tidak bermain sendiri dan anda boleh belajar cara bermain bersama rakan sepasukan anda. Kami fikir pemain akan sangat gembira jika pemain mengambil jalan, jika mereka tidak biasa menembak, bermain game menembak untuk mencuba misi Foamstars dahulu dan jika mereka tidak selesa bermain dalam situasi pertempuran, cuba misi skuad terlebih dahulu. Jadi, kedudukan mod PvE dalam game adalah game mini atau pada asasnya subkandungan. Namun begitu, dalam Foamstars Mission, anda boleh mengetahui lebih lanjut tentang tradisi setiap watak dan kemudian dalam Squad Mission, terdapat mod hard. Pasti ada sesuatu untuk dinikmati oleh orang ramai.
Foamstars mempunyai senarai watak unik yang mempunyai senjata dan kebolehan mereka sendiri. Jadi bagaimana pasukan mendekati reka bentuk dan mengimbanginya dalam gameplay?
Mengenai reka bentuk watak, kami ingin mencipta watak yang akan digemari secara global oleh pemain dari seluruh dunia. Maka dengan itu, matlamat utama kami, kami memutuskan untuk mempunyai Gurihiru sebagai pereka watak. Kami pada asasnya mencipta senarai watak sambil mempertimbangkan bahawa pemain yang berbeza mungkin mempunyai keutamaan untuk watak yang berbeza. Kami mempunyai Gurihiru untuk mencipta sejumlah besar pilihan untuk watak-watak ini dan kemudian pada bahagian pembangunan, kami membincangkan dengan sangat mendalam, pada asasnya tentang watak yang hendak dipilih dan cara mengimbanginya.
Untuk soalan kedua, apabila kami mencipta watak, kami mempunyai reka bentuk, tetapi pada asasnya kami akan melihatnya dan berfikir, mungkin mereka boleh melakukan pergerakan seperti ini, dan itulah cara kami menciptanya. Mengenai penampilan watak, apabila Gurihiru memberi kami semua pilihan ini, kami pasti akan melihat jenis mata yang unik dan menawan bagi setiap watak, dan kemudian benar-benar menumpukan pada perkara tersebut dan membetulkannya.
Setiap watak mempunyai Bubble beastie, bolehkah anda memberitahu kami bagaimana pembangun memilih makhluk untuk watak dalam game?
Ini juga perkara yang banyak kita bincangkan dari segi pembangunan. Pada asasnya, kami akan menganalisis watak dan menentukan Bubble beastie yang paling sesuai untuk setiap watak. Sebagai contoh, dengan Agito dan kegemarannya terhadap jerung, nampaknya sesuai untuk memberinya Bubble beastie bertemakan jerung. Bagi Melty, yang memancarkan getaran pop dan comel, kami memutuskan untuk memberikannya half-spiky, mengingatkan landak. Tetapi mengapa secara khusus half-spiky? Ini kerana Melty adalah watak yang comel, tetapi dia juga sangat tough. Oleh itu, kami berhasrat untuk menggabungkan kedua-dua konsep kecomelan dan kekuatan ini. Rasional ini dicerminkan dalam Bubble beastie yang berduri, yang menampilkan jarum untuk melambangkan kekuatannya.
Adakah anda akan mengeluarkan hero mengikut jadual biasa atau adakah ini hanya akan menjadi seperti wira tambahan pada masa hadapan pada masa tertentu?
Pada masa ini, kami merancang untuk mengeluarkan watak untuk pengguna mainkan dahulu atau pengguna mungkin mahu memainkan watak baharu. Walau bagaimanapun, kami tidak semestinya mengatakan bahawa kami akan mengikut jadual tertentu. Walau bagaimanapun, kami menawarkan kemas kini kandungan selama setahun untuk game ini, kami pastinya fikir adalah penting untuk melihat reaksi pengguna apabila masa terbaik untuk mengeluarkan watak. Kami mempunyai jadual sejurus selepas keluaran, tetapi apa-apa selepas itu, kami merancang untuk menjadi agak fleksibel.
Adakah rancangan untuk mempromosikan Foamstars sebagai tajuk esports pada masa akan datang? Jika begitu, apakah rancangan pembangun untuknya?
Walaupun Foamstars adalah shooter, ia juga merupakan party game. Jadi, kami mahu memastikan pemain kasual juga dapat menikmatinya. Kami berpendapat bahawa apabila pemain akan mendengar esports, mungkin agak sukar untuk mengambil dan bermain sahaja. Kami bercadang untuk tidak memperkenalkan foamstars sebagai tajuk khusus sukan. Kami fikir ia adalah sangat sesuai dan betul untuk pemain teras berasa sangat teruja tentang game itu sendiri. Ia adalah sesuatu yang kami mahu cuba selepas melepaskan mereka untuk mencuba kejohanan esport ini. Tiada apa-apa yang disahkan pada masa ini. Walau bagaimanapun, kami pasti ingin mengadakan beberapa jenis kejohanan.
Bolehkah anda memberitahu kami tentang lore dunia Foamstars? Bagaimanakah sukan Foamstar muncul ke dunia?
Dalam dunia Vegas pada asasnya, foam smash, yang merupakan sukan ekstrem, kini sangat popular. Watak-watak yang baru anda mainkan dipanggil Foamstars dan mereka pada dasarnya adalah bintang FOAMSMASH dan mereka sangat berkarisma. Jadi, dalam dunia Foamstars, ia berlaku di Bath Vegas dan ini adalah modal hiburan dan juga modal untuk FOAMSMASH. Tetapi tidak secara sistematik, tetapi lebih daripada papan cerita. Sebenarnya, terdapat perkara seperti force foam dan pada asasnya orang menggunakan force foam ini sebagai alat utama dalam menghancurkan buih.
Mengenai reka bentuk peta, adakah terdapat peta yang dimodelkan mengikut watak tertentu?
Untuk Foamstars, kami tidak mereka bentuk peta untuk sebarang jenis reka bentuk watak. Sebab mengapa peta seperti di bandar Bath Vegas adalah kami membayangkan pesta buih untuk setiap daripada mereka. Pada asasnya, di mana seronoknya mengadakan foam party di bandar Bath Vegas. Saya pasti berpendapat bahawa mungkin semua orang terfikir bahawa mereka mahu bermain sembunyi-sembunyi di beberapa gudang besar seperti Costco. Oleh itu, saya mahu semua pengguna pada asasnya mempunyai peluang untuk bermain permainan yang sangat menyeronokkan dan berseronok dalam jenis tetapan cantik ini di mana orang pada dasarnya merasakannya.
Bagaimanakah game menentukan pemain dari pasukan mana yang dipilih sebagai Star Player dalam perlawanan?
Untuk Star Player, terdapat pengiraan khusus yang dilakukan dalam game. Walau bagaimanapun, secara ringkasnya ia pada dasarnya adalah pemain yang bermain terbaik dalam pasukan anda. Walau bagaimanapun, ini tidak terhad kepada siapa yang paling chill dan juga yang meletakkan banyak buih dan perkara lain juga diambil kira semasa memilih Star Player.
Bagaimanakah anda merancang untuk melibatkan diri dengan komuniti game? Apakah peranan yang akan dimainkan oleh maklum balas pemain dalam membentuk foamstar masa depan?
Semuanya masih dalam perancangan. Kami fikir ia mungkin sukar bagi setiap komuniti berbeza. Walau bagaimanapun, satu perkara yang kami ingin lakukan untuk bergerak ke hadapan pada asasnya ialah mengadakan acara langsung seperti ini di mana pengguna boleh mencuba game ini. Walaupun akan ada bahagian di mana game itu pada dasarnya secara langsung, kami akan melihat di SNS serta saluran yang kami buka seperti Discord untuk maklum balas pemain. Terdapat juga sistem yang disediakan dalam game, di mana kami dapat melihat statistik data pemain dan oleh itu kami akan merujuk kepada kedua-duanya serta maklum balas yang kami terima di tempat lain apabila mempertimbangkan kemas kini untuk game.
Adakah anda mempunyai rancangan untuk meletakkan butiran setiap watak tentang kemahiran atau pun jenis senjata dalam skrin pemilihan watak?
Dalam skrin pemilihan watak, perkara pertama yang kami mahu pemain lakukan ialah memilih watak dengan cepat. Apabila pemain mula-mula bermain game, anda tidak akan dimasukkan terus ke skrin itu, anda akan berada di lobi 3D, pada asasnya di mana anda boleh memilih watak anda. Jangan risau kerana tidak akan ada situasi di mana pemain dimasukkan terus ke dalam seperti skrin lobi peribadi ini dan perlu memilih watak tanpa mempunyai sebarang maklumat. Di lobi 3D, sebenarnya terdapat juga shooting range di mana pemain anda boleh memilih watak mereka dan menguji kemahiran serta pistol buih.
Apakah pasukan pembangunan atau ciri kegemaran peribadi anda dan mod game?
Saya rasa agak sukar untuk bercakap untuk seluruh pasukan pembangunan kerana pendapat setiap orang berbeza. Tetapi secara peribadi, game kegemaran saya ialah Rubber Duck Party. Saya rasa bahagian kegemaran saya adalah walaupun ia adalah pertempuran yang gila, anda perlu menari di tengah-tengahnya, ia agak kelakar. Bercakap tentang game secara keseluruhan, terdapat beberapa bahagian yang saya suka, tetapi saya fikir secara khusus ialah watak dan muzik.
Untuk muzik, kami mahu menjadikannya benar-benar berasa seperti pesta buih dalam kelab jadi kami menyediakan banyak jenis muzik yang berbeza merentas semua genre yang berbeza. Semasa kami mencipta muzik dalam game, terdapat beberapa bahagian yang sukar, tetapi saya sendiri pada dasarnya menulis semua skrip dan menyerahkannya. Kami memang mahu mencipta semua soundtrack ini pada asasnya berbunyi seperti muzik yang akan dimainkan di parti. Walau bagaimanapun, apabila memikirkan tentang cara muzik ini dimasukkan ke dalamgame, kami perlu memastikan bahawa pengguna akan berasa seperti gementar dalam pertempuran.
Pertama, jenis draf muzik yang muncul adalah sangat cool dan sesuai untuk parti. Walau bagaimanapun, pengarah, Ricky, di mana Chikara Saito merasakan bahawa ia tidak mempunyai perasaan pertempuran yang mencukupi. Dengan mengadakan perbincangan dengan pengarah, kami perlahan-lahan menaikkan BPM untuk muzik dan datang dengan, sebagai contoh, salah satu tajuknya ialah musim panas dan ini telah menjadi tema bintang Foamstars. Jadi, ini hanyalah sedikit maklumat tambahan, tetapi saya hanya bercakap tentang muzik yang sebenarnya tidak mempunyai rasa pertempuran, dan lagu-lagu tersebut kini digunakan sebagai muzik dalam menu.
Bolehkah anda berkongsi lebih lanjut tentang matchmaking berfungsi?
Saya tidak dapat bercakap terlalu banyak tentang butiran khusus. Walau bagaimanapun, kami mencipta game pada asasnya di mana pemain kasual tidak akan dipadankan dengan pemain teras ini. Lebih ramai pemain kasual masih boleh berseronok bermain matchmaking tetapi kami juga berpendapat ia adalah pilihan yang baik untuk bermain Foamstars dan juga Foamstars Mission dan Squad Mission kami.
Banyak game FPS memanfaatkan Adaptive Trigger pada Dualsense dan apabila kami main demo preview itu, kami tidak merasakan bahawa Adaptive Trigger digunakan dengan banyak. Bolehkah anda memberitahu kami apakah keputusan di sebaliknya dan jika ada pilihan untuk menjadikannya lebih tinggi.
Pertama sekali, apabila kami mencipta game, kami ingin memastikan bahawa mekanik buih direplikasi melalui fungsi controller DualSense. Jadi, semasa kami mencipta tetapan untuk fungsi controller Foamstars, kami mendapati bahawa dalam kebanyakangame shooter, pengguna cenderung menjadi tegang dan tangan mereka menjadi letih kerana menekan terlalu kuat pada trackpad.
Jadi, daripada segi pembangunan, kami telah mengadakan perbincangan yang meluas, dan akhirnya kami memperhalusi fungsi untuk mengekalkan rasa buih yang licin, tanpa meletakkan terlalu banyak tekanan pada tangan pengguna. Satu ciri tambahan yang telah kami sertakan untuk Foamstars ialah fungsi sensor gerakan dalam controller DualSense. Ini membolehkan anda mengawalnya sama seperti kawalan giro.
Foamstars ialah tajuk yang terbuka untuk kerjasama dengan IP lain atau dengan jenama lain terutamanya dengan jenis latar belakang animasinya atau adakah ini sesuatu yang belum dibincangkan dan adakah ia sedang menunggu dan melihat lebih banyak lagi?
Kami benar-benar mahu memberi tumpuan kepada seberapa ramai orang yang menyukai IP Foamstars. Jadi itulah keutamaan pertama kami. Walau bagaimanapun, kami terbuka untuk bekerjasama dengan IP lain pada masa hadapan.
Memandangkan Foamstars diiklankan sebagai game party, adakah fungsi untuk split screen untuk local co-op?
Foamstars tidak menyokong local co-op.
Itu sahaja yang kami boleh kongsikan kepada anda kali ini. Terima kasih banyak-banyak kepada Okatani-san kerana menjawab soalan-soalan kami mengenai Foamstars.
Game shooter party ini akan dilancarkan di PS5 dan PS4 pada 6 Februari ini! Kalau anda ada melanggan PlayStation Plus, Foamstars akan tersedia secara percuma untuk dituntut bermula 6 Februari sehingga 4 Mac 2024! Untuk mendapatkan segala liputan mengenai game daripada kami, boleh klik pautan ini.
@gamersantaimy
Discussion about this post