Need for Speed: Heat akan menjadi permainan video keempat dalam francais daripada developer Ghost Games dari Sweden, tetapi adakah pasukan itu berjaya menukar gear siri ini menjadi baik semula Permainan awal bagi pendapat saya amat memuaskan.
Tiada lagi padang pasir berdebu di Fortune Valley, kini kami pergi ke Palm City, sebuah kawasan bandar yang terang-menyala, dengan seni grafitti yang kreatif, cuaca tropika yang nyaman, dan saturasi warna yang membuat mata kami sinar. Miami merupakan pengaruh yang besar untuk Palm City seperti yang anda mungkin tahu, dan pelbagai lagi perkara yang menyorok di sebalik bandar yang pesat ini. Mari kita mulakan ulasan.
Tidak mengejutkan, NFS: Heat sangat berbeza dengan Payback. Anda tidak menggunakan Speed Card lagi untuk menaik taraf kereta. Anda berusaha dapatkan wang, anda membeli part yang anda mahukan dan part tersebut meningkatkan prestasi kereta.
Untuk meningkatkan kereta dan maju melalui jalan cerita, anda perlu berlumba pada waktu yang berbeza. Heat membahagikan kempennya secara rapi kepada dua. Apabila matahari terbit, anda akan berlumba untuk wang tunai dalam siri acara perlumbaan, drift dan acara yang dipanggil Speedhunter Showdown. Pada waktu malam, anda akan berusaha memperoleh REPUTATION yang unlock acara lain, kereta dan parts baru. Secara umum, anda boleh memilih berapa lama anda ingin meluangkan masa di setiap bahagian. Cara terpantas untuk maju dalam permainan, adalah untuk bergilir-gilir bermain antara dua tempoh waktu ini.
Di sini, saya akan terangkan dengan lebih lanjut tentang mekanisme baru ini. Pada siang hari, Palm City adalah zon yang selamat, di mana anda boleh meneroka, bersaing dalam acara perlumbaan rasmi dan meningkatkan kereta anda, serta menikmati dunia permainan pada waktu lapang. Tetapi apabila matahari terbenam, ketika itu watak-watak yang lebih serius keluar – dan polis pun berkuat kuasa untuk menghentikan mereka, termasuk anda.
Perlumbaan haram pada waktu malam membawa satu mekanisme risiko vs ganjaran yang menonjol. Semakin banyak perlumbaan yang anda selesaikan dalam satu malam, semakin banyak RESPECT yang diperolehi, yang akan didarabkan oleh rating Heat anda. Ini sangat berbaloi dan menarik, tetapi tiada guna jika anda tertangkap. Oleh itu, anda perlu deposit RESPECT ini, dengan melawat Safe House.
Waktu malam juga mempengaruhi kehadiran polis di bandar. Pada siang hari, polis biasanya tidak akan menganggu anda melainkan jika kamu langgar kereta mereka atau melanggar undang-undang. Manakala pada waktu malam, polis kelihatan lebih agresif. Anda juga mempunyai Heat Ranking yang perlahan-lahan meningkat selepas menyelesaikan acara dan mendapatkan REPUTATION. Polis akan meningkatkan usaha mengikut Heat Ranking anda, dan akhirnya mengeluarkan helikopter dan trak berperisai. Jika anda ditangkap, pendapatan pada malam itu juga akan hilang.
Di Payback, pemain digalakkan untuk melanggar kereta polis. Sementara itu, Heat menukar penekanan dari berlawan kepada melarikan diri. Kereta anda pun mempunyai daya tahan atau HP, yang akan menurun ketika anda bertarung dengan kereta polis. Anda boleh melawan tetapi pelanggaran kerap kali akan menurun HP dengan lebih cepat dan akhirnya memaksa anda untuk mengakhiri malam lebih awal.
Anda juga akan ada perasaan seperti memiliki kereta sebenar, dan sistem mekanik-nya sangat mendalam. Segala-galanya daripada brek kaliper ke rim yang berbeza bagi tayar depan dan belakang boleh ditukar. Kehadiran Decal Editor juga membolehkan anda mengubah rekaan kereta menjadi apa yang anda mahu, tidak kira garang atau tidak masuk akal.
Struktur kempen baru disokong oleh lokasi baru, Palm City, yang diilhamkan oleh Miami dan rantau-rantau lain dari bahagian selatan Amerika Syarikat. Di Need For Speed Heat, objektif seterusnya selalu sangat jelas. Sama ada anda memutuskan untuk melakukan misi atau sesuatu yang lain, terpulang kepada anda. Selain itu, Heat mempunyai pendekatan baru untuk jalan cerita. Anda boleh berlumba sebagai salah satu daripada 12 avatar yang diberukan. Anda tidak akan menjadi protagonis senyap dan boleh pengalaman sendiri.
Banyak telah berubah, tetapi pada terasnya, Heat masih menjadi permainan lumba yang peminat suka. Jika anda pernah bermain Need for Speed Payback, atau mana-mana judul yang dibangunkan oleh Ghost Games, anda akan serta-merta merasa selesa dengan ciri Drift-nya yang mudah untuk kawal serta NOS yang lebih mudah diisi. Sudah tentu, permainan ini memerlukan kemahiran tetapi brek dan cara membelok lebih memaafkan daripada permainan lumba lain seperti Forza Motorsport 7 dan Gran Turismo Sport.
Pemanduan sebenar mudah untuk belajar, tetapi sesuatu yang perlu diperhatikan ialah Drift kini ialah Triggered dan bukan sekadar membelok sambil tekan break. Secara literal, anda harus lepaskan minyak semasa membelok, dan kemudian tekannya sekali lagi. Tendangan clutch ini mungkin akan mengejutkan pemain yang suka menekan minyak untuk mengawal kelajuan membelok, tetapi ia membolehkan Drift yang lebih mudah dikendalikan apabila anda menguasai ciri ini.
Pada pandangan pertama, ia adalah judul yang mempunyai banyak potensi. Saya cuma berharap mereka tidak akan mengulangi kesilapan yang sama seperti Need for Payback Speed. Saya menikmati Need for Speed: Heat dalam tempoh beberapa jam yang saya main dan lebih bersemangat untuk menerokai jalan-jalan di Palm City. Sistem upgrade yang lebih baik, pengendalian yang lebih mudah, dan sistem risk vs reward di dalam kitaran seharian menjadikan ia pengalaman yang lebih baik, serta lebih menarik. Anda boleh menonton gameplay pendek dari kami:
Need for Speed Heat akan datang 8 November ini di PC, PlayStation 4 dan Xbox One berharga RM249. Berminat? Anda boleh terus pergi ke laman rasmi mereka untuk lebih banyak maklumat!
@gamersantaimy
The Review
Need for Speed Heat
Sistem upgrade yang lebih baik, pengendalian yang lebih mudah, dan sistem risk vs reward di dalam kitaran seharian menjadikan ia pengalaman yang lebih baik, serta lebih menarik.
Discussion about this post