Permainan Battle Royale memang terlalu banyak dah sekarang ini sejak menjadi popular bermula beberapa tahun yang lalu, juga Ubisoft turut tidak mahu ketinggalan dan membawa sebuah permainan bergenre ini dalam permainan mereka yang baru dilancarkan bulan Julai 2020 iaitu Hyper Scape. Lebih menarik, Hyper Scape turut dapat mengejar kepopulariti hampir seperti PlayerUnknown’s Battlegrounds dan Apex Legends kerana apa yang lebih menarik adalah dalam Hyper Scape terdapat watak berinspirasi dari Malaysia iaitu Noor Azimah (Noor Casulink)!
Kali ini, kami tidak mahu ketinggalan dan siapa sangka kami berpeluang menemu ramah Jean-Christophe Guyot Pengarah Kreatif Hyper Scape di Ubisoft Montreal. Jean-Christophe mempunyai pengalaman sehingga 20 tahun dan dia juga pernah mengerjakan level design Prince of Persia: Sands of Time, Pengarah Kreatif Prince of Persia: Warrior Within juga Pengarah Kreatif Far Cry: Primal. Jadi tanpa melengahkan masa lagi, jom usha perkongsian ulasan kami dalam beberapa pekara mengenai Hyper Scape bersama beliau!
Hyper Scape tidak bermula dengan cerita berat atau pengenalan besar-besaran, tetapi naratif secara beransur-ansur dibuka dengan pengenalan Memory Shards sebagai koleksi, memberikan gambar dan teks yang memberikan lebih banyak maklumat mengenai watak dan peristiwa tertentu musim ini. Sekurang-kurangnya satu Shard baru akan ditemui setiap minggu, boleh diakses di loker pemain setelah dijumpai. Permainan ini dimaksudkan untuk menjadi pengalaman Battle Royale yang inovatif dan intensif, dengan kisah global yang juga akan diungkapkan melalui ciptaan transmedia tambahan seperti komik.
2054 melihat dunia yang lebih gelap, kejam dan lebih terdesak. Teknologi membantu pengumpulan dari hari ke hari – dari rangkaian neural hingga peningkatan cybernetic hingga AI yang berkembang pesat – tetapi 90% yang di bawahinya sukar. Sekiranya anda bekerja di syarikat besar, anda adalah antara yang bertuah. Jika tidak, anda boleh menyertai urban battle royale bandar yang sengit yang terbentang di dunia maya HYPER SCAPE. Tetapi ada misteri gelap yang tersembunyi di Hyper Scape dan nampaknya Prisma Dimensions cuba menyembunyikannya…
Sekarang, ramai di antara anda mungkin akan memperhatikan tempat-tempat kehidupan sebenar dalam permainan. Anda mungkin fikir akan lebih mudah untuk membuat bandar dan latar belakang yang sepenuhnya fiksyen.
“Kami mahukan pengalaman dan pengetahuan kami tetap berdasar pada realiti hari ini, walaupun tindakan itu dilakukan pada masa akan datang.”
Mereka mahu watak-watak itu masuk akal bagi para pemain, untuk mencari seseorang yang mereka gemari seperti penampilan, asal usul atau cerita belakang mereka.
Jadi bagaimana lagi Hyper Scape membezakannya dengan permainan battle royale lain di luar sana? Ia merangkumi tiga tiang utama:
- Neo Arcadia, taman permainan 100% urban dan futuristik yang memupuk pertempuran jarak dekat dan menegak
- Pengambilan formula Battle Royale yang unik dengan inovasi seperti Hacks, Fusion, Sector Decay, fasa Showdown klimaks dan mekanik Echo revive inovatif yang menjadikan Hyper Scape sebagai Battle Royale lain dari permainan battle royale yang lain.
- Hyper Scape Crowncast, pelanjutan Twitch generasi seterusnya yang memberi ganjaran dan hiburan kepada penonton sambil membolehkan penonton mempengaruhi permainan dalam masa nyata dan mewujudkan peluang interaksi yang belum pernah terjadi sebelumnya antara penstriman dan peminat mereka.
Buat masa ini, mereka akan fokus pada perkembangan musim Neo-Arcadia dari musim ke musim untuk menjadikan pengalaman baru dan segar untuk semua pemain. Kita mesti menunggu dan melihat apakah mereka akan memperkenalkan lebih banyak peta secara beransur-ansur dalam jangka masa panjang.
Bagi mereka yang tidak biasa dengan Hyper Scape, syarat menang adalah mudah: Jadilah satu-satunya yang terselamat, ATAU Capai Crown!
Ini adalah sangat berbeza dengan kebanyakan battle royale lain yang biasanya hanya memberi penghargaan kepada orang terakhir yang berdiri. Guyot menggambarkan Crown Victory sebagai salah satu inovasi utama mereka untuk memenuhi gaya permainan yang lebih bervariasi: jika anda dapat mengalahkan lawan dengan cepat dan menggunakan Hacks anda, maka mengapa anda tidak harus menang dengan merebut Crown? Crown spawn di zon akhir, membuka pilihan untuk pemain: adakah anda melakukannya, atau adakah anda akan menang dengan menyingkirkan mereka yang cuba mendekati?
Kita tahu kini hampir kesemua permainan FPS dan Battle royale menjadi kegemaran untuk acara Esports, jadi pada pendapat Guyot, mereka percaya pengalaman pertempuran FPS yang hebat akan mendapat perhatian pemain yang paling kompetitif, tetapi masyarakat yang akan memutuskan apakah mereka akan membawa permainan ini ke esport. Mereka akan memantau maklum balas dan menyokong inisiatif masyarakat untuk menganjurkan kejohanan buat masa ini, mengembangkan ciri-ciri khusus yang kompetitif setelah mereka pasti ianya diperlukan. Sekiranya ada dari sisi pandangan, mereka akan mengembangkan ciri-ciri persaingan khusus, seperti mod ranked.
Pengalaman Hyper Scape benar-benar unik dan baru: 3C, aliran permainan dan tentu saja pengetahuannya sama sekali berbeza dengan mana-mana permainan atau IP Ubisoft yang ada. Kita tahu bahawa permainan FPS popular Ubisoft iaitu Rainbow Six Siege dihasilkan dari studio Montreal yang sama, tetapi menurut Guyot, pasukan 6 Siege banyak membantu mereka membangunkan akar FPS yang padat ini. Tetapi sudah semestinya reka bentuk dan gaya permainan sama sekali berbeza dengan permainan 6 Siege.
Hyper Scape adalah tajuk permainan free-to-play dan sangat mengejutkan apabila terdapat hackers dan cheaters di dalamnya. Oleh itu, pasukan Ubisoft menggunakan BattleEye yang dicuba dan diuji dari Rainbow Six Siege, serta menggunakan pengalaman pasukan lain untuk mengesan bangsa cheater ini seefisien mungkin. Secara semula jadi, Guyot tidak mendedahkan perincian yang tepat mengenai peretasan dalam tindakan itu, tetapi dia menyebut bahawa mereka melakukan larangan ID perkakasan, dengan lebih dari 10,000 penipu sudah dihalang dari memasuki permainan. Selain itu adalah infrastruktur anti-DDOS untuk mencegah gangguan perkhidmatan. Jika tidak, memerangi cheater adalah pertempuran jangka panjang dan mereka akan berkomitmen untuk memastikan Hyper Scape akan kekal sebagai medan perang yang adil dan boleh dipercayai untuk semua yang bermain.
Antara kata-kata terakhir adalah perkongsian perkembangan terbaru untuk Hyper Scape. Seperti pemain tahu, Ubisoft Montreal sentiasa membuat pengimbangan dalam kemas kini patches sejak awal fasa pada permulaan Season 1.
Seperti didalam musim pertama ini, kita dapat melihat senjata baru iaitu Dragonfly juga Hack baru Magnet. Menurut Guyot, mereka merancang untuk menambah lebih banyak senjata dan Hack terbaru pada setiap musim. Sama juga untuk perkembangan watak dimana mereka akan memperkenalkan sekurang-kurangnya satu juara pada setiap musim, tetapi sudah semestinya mereka ingin mengekalkan kejutan pada semua pemain dengan kehairan kesemua ini!
Berterima kasih pada Ubisoft Montreal meluangkan masa menjawab temu ramah ini melalui dalam talian. Jadi pada anda yang nak muat turun Hyper Scape atau ingin ketahui lebih lanjut mengenai permainan ini, bolehlah singgah ke laman web rasmi mereka. Hyper Scape telah tersedia untuk platform PC, PlayStation 4 dan Xbox One.
@gamersantaimy
Discussion about this post