Sackboy akhirnya mempunyai permainan untuk dirinya sendiri. Maskot senyum untuk LittleBigPlanet dan jenama PlayStation selalu dianggap sebagai ikon daripada watak di mana semua perkara berkaitan permainan video dapat dilakukan. Dalam Sackboy: A Big Adventure, bidangnya jauh lebih tradisional. Dia adalah platformer seperti dalam tradisi Mario, Sonic, Crash dan semua maskot lain yang muncul di hadapannya. Sackboy, baik watak dan permainan, meningkat untuk berjaya dalam platformer maskot dengan baik dalam banyak aspek. Walaupun estetiknya sering terasa hambar, platformnya yang mantap menjadikan cabaran yang pantas.
Jadi kali ini kami dapat peluang untuk review Sackboy: A Big Adventure dan saya dapat merasakan sebenarnya permainan ini memang khas untuk PS5, hanya di “downgrade” untuk sesuai dalam versi PS4. PS4 slim saya agak berbunyi macam jet mungkin sebab grafiknya yang tinggi. Kali ini saya bermain rasanya hampir 11 jam dan telah habis bermain misi utama serta cabaran Knittet Knight.
Penceritaan Sackboy: A Big Adventure
The Vex yang jahat (lahir dari mitos yang lahir dari kekacauan dan ketakutan, lebih kurang) menculik rakan-rakan Sackboy dan memaksa mereka untuk membina Topsy Turver-nya.
Peranti jahat yang paling mematikan ini akan mengubah Craftworld dari tanah fantasi yang penuh dengan khayalan murni dan impian yang tidak bersalah… menjadi mimpi buruk yang mengerikan dan menyakitkan mata. Aduhai!
Tetapi legenda menceritakan sebuah ramalan dari dalam urutan kuno Knights Knights, pelindung legenda Craftworld. Hanya yang berani, tanpa rasa takut, berani dan ya, gagah berani dapat menyelamatkan hari dalam waktu yang terlalu dramatik untuk kata-kata berlumba dengan masa yang penuh dengan bahaya!
Beraksi sendirian atau bersama rakan-rakan anda yang paling berani dengan angin puting beliung yang melintasi pergunungan bersalji, hutan paling lebat, alam bawah laut yang paling basah dan uh, koloni ruang paling luas.
Tewaskan Vex. Selamatkan rakyat-Sack. Selamatkan hari anda. Inilah masanya untuk memenuhi nasib anda, Sackboy. Dari wira wol dan wira hessian… bangkitlah Knitted Knight kami.
Jadi itulah penceritaan Sackboy, walaubagaimana pun ini adalah permainan platform, jadi jangan mengharapkan penceritaan yang panjang. Perkara lama yang sama seperti Sackboy adalah wira dan Vex adalah penjahat, Sackboy mengalahkan Vex dan menyelamatkan alam semesta.
Kawalan
Sackboy mendapat semua aksi asas platformer seperti pukulan (ketika tangan kosong) / serangan (ketika melengkapkan dengan senjata), melompat dengan flutter sekunder, roll dan banyak lagi. Oleh kerana ini adalah platformer 3D, Sackboy boleh pergi ke semua arah! Dan masalah timbul dengan melompat, sukar untuk dijangkakan jarak perlu melompat, kadang-kadang jaraknya kelihatan pendek dan saya dapat melompat dengan flutter, tetapi ternyata masih ada jarak di situ. Dan kadang-kadang ada jurang antara platform semasa saya berdiri dan platform yang lebih tinggi walaupun mereka kelihatan seperti berdampingan dan saya tidak perasan sehingga jatuh dan mati.
Walaupun ada masalah dengan lompatan saya tu, jangan risau kawalan selebihnya sememangnya mengikuti ketepata dan memberi respon pantas.
Gameplay
Okay untuk Sackboy: A Big Adventure ini tiada sebarang pilihan kesukaran. Walaubagaimana pun, jangan risau, game ini sangat mudah untuk dimainkan untuk semua lapisan masyarakat!
Dalam Sackboy kita ada speedrun, sekiranya speedrun, kita dapat menyelesaikan level dalam 5 minit, tetapi kerana sifat permainan, waktu bermain menjadi sedikit lebih lama. Untuk melangkah ke dunia seterusnya, perlu mengumpulkan Dreamers Orb yang cukup yang sebenarnya bagus tetapi saya tidak menyukai pengaturan ini.
Bukan kerana pengaturan ini tidak baik, itu untuk mendorong pemain benar-benar pergi dan menjelajahi levelnya serta dari segi mengumpulkan orb itu, tetapi untuk saya yang perlu mempercepat permainan, ini memakan masa yang singkat. Setiap level Sackboy mempunyai 5 nyawa dan hanya dapat mengalami 2 serangan maksimum.
Sekiranya semua 5 nyawa digunakan, maka perlu dimulakan semula dari awal level, tetapi perkara yang baik adalah Dreamer Orb yang dikumpulkan juga akan dibawa, seperti saya mengumpulkan 4 Dreamer Orb dalam larian ini tetapi harus dimulakan semula sebelum mencapai matlamat ketika saya memulakan semula levelnya, 4 Dreamer Orb akan menunjukkan koleksi juga dan tidak akan hilang, saya suka tetapan ini
Sekiranya mati dan respawn semula, bahagian tertentu dari orbs yang dikumpulkan, saya kira kira-kira 10% daripada orbs yang dikumpulkan waktu semasa. Pemain akan memberi respon di peta dan keadaan peta tetap sama seperti sebelum mati. Gerombolan yang terbunuh akan tetap terbunuh, peti yang pecah akan tetap pecah.
Permainan ini menggunakan autosave, ketika keluar dari level, keluar dari kedai atau mengubah peta, permainan ini akan disimpan secara automatik. Tiada pilihan menyimpan manual dalam menu. Sekiranya “idle” terlalu lama, Sackboy akan duduk dan melihat sekeliling walaupun bermain dengan dirinya sendiri, sangat comel!
Kustom!
Okay, dari segi custom atau (penyesuaian), kita dapat membeli kostum dari Zom Zom’s Shop. Kita juga perlu perlu menghabiskan Collectibells boleh dicari di mana-mana level juga didalam World Map. Selain itu, terdapat permainan mini khas oleh Zom Zom untuk pemain mengumpulkan Collectibells
Banyak pilihan untuk membeli di kedai, boleh membeli kostum semuanya dalam satu set, atau secara berasingan. Contohnya seperti beli pakaian, rambut, kepala, mata secara berasingan). Boleh juga beli skinuntuk si Sackboy dan skin itu akan mengubah keseluruhan skin Sackboy ke skin yang lain.
Selain itu, saya juga boleh membeli emote baru dan tetapkan mereka ke kunci arah, gunakan itu untuk mengekspresikan lebih banyak emosi sackboy yang mungkin berguna untuk mod coop dalam talian, kerana buat masa ini saya rasa perkara ini lebih menyerupai seperti luangkan masa sahaja .
Reka Bentuk Dunia
Terdapat keseluruhan 5 dunia atau 6 jika termasuk dunia tersembunyi permainan akhir yang saya tidak mainkan, level tersembunyi ini muncul setelah kredit berakhir, maka ketika saya pergi dan menyemaknya memerlukan 275 Dreamer Orbs untuk membuka tahap akhir dunia ini dan Dreamer Orbs saya sekarang hanya 166, jadi matematik mental saya memberitahu saya bahawa saya perlu 100% kesempurnaan di semua peringkat sebelumnya juga perlu memakan masa.
Di setiap dunia terdapat level Normal, Knitted Knight Challenge, Zom Zom’s shop, Zom Zom’s minigame, Co-op level dan kadang-kadang beberapa dunia tertentu mempunyai jalan tersembunyi menuju ke tahap tersembunyi untuk mengumpulkan lebih banyak Dreamer Orb. Berikut adalah pecahan apa yang terdapat dalam permainan ini;
- Level Normal
- Knitted Knight Challenge
- Buka kunci dengan mengumpulkan Knight’s Energy pada tahap tertentu (akan ada notis sebelum memasuki tahap dengan Knight’s Energy untuk dikumpulkan). Ini adalah tahap percubaan masa yang lebih mencabar. Benar-benar menguji kemahiran pemain! Terdapat jam yang dapat dikumpulkan di level untuk mengurangkan jumlah masa pemain di level-level tersebut. Selesaikan dalam masa terpendek untuk mendapatkan piala emas.
- Zom Zom’s shop
- Boleh beli barang koleksi
- Zom Zom’s minigame
- Permainan mini yang hanya menghasilkan Collectibells untuk dikumpulkan oleh pemain. Hanya boleh mengakses sekali.
- Co-op level
- Hanya dapat mengakses apabila terdapat 2 / maksimum 4 pemain
Banyak item yang boleh dikumpulkan dalam satu tahap, antaranya;
- Orbs
- Orb berwarna putih biasa yang boleh didapati dalam tahap dan akan memberi skor ke tahap semasa. Boleh dikumpulkan di tanah, mengalahkan musuh atau memecahkan pet. Tetapi jika mati dan respawn akan memakan kos untuk dikurangkan. Pada akhir tahap, akan bergantung pada jumlah skor dan diberikan piala, sama ada perak gangsa dan emas. Kadang-kadang mendapatkan piala akan membuka kunci kostum, atau sebahagian besar masa akan diberikan Collectibells.
- Prizes
- Buka pakaian Sackboy. Pada akhir tahap, akan mendapat hadiah meter yang ada di ikon hadiah menunjukkan berapa banyak hadiah yang dikumpulkan dalam satu level. Kadang-kadang, hadiah tidak dapat dijumpai di level tersebut tetapi hanya dapat dibuka melalui skor gangsa / perak / emas pada akhir tahap.
- Knight’s Energy
- Item yang jarang dapat dikumpulkan, akan memberi petunjuk bahawa level yang mempunyai benda ini untuk dikumpulkan. Knights Energy adalah kiub emas bersinar dengan cahaya ungu. Jumlah hanya mendapat 15 sepanjang permainan. Mengumpulkannya akan membuka Cabaran Knitted Knight.
- Collectibells
- Bentuk loceng, bertindak sebagai mata wang untuk membeli barang dari Zom Zom’s Shop
- Dreamer Orbs
- Orbs bersinar biru yang perlu dikumpulkan untuk membuka dunia baru. Bergantung pada level, biasanya ada 3 atau 5 dalam satu level. Kadang-kadang, Dreamer Orbs dipisahkan menjadi segmen, dan pemain perlu mengumpulkan semua segmen sehingga akan dikira sebagai Dreamer Orbs
- Ace
- Ini hanya dibuka dengan menyelesaikan level tanpa mati.
Peta level sangat besar dan POV seperti menonton dari jauh. Benar-benar memberikan perasaan Sackboy yang kecil menjalani Big Adventure di dunia besar yang besar. Terdapat ruang tersembunyi di level-level ini dan akan menyediakan permainan mini asas. Menyelesaikan permainan mini akan mendapat Dreamer Orb. Walaupun pada dasarnya level-level ini cukup mudah, tetapi masih ada beberapa cabaran. Terutama ketika mencari Dreamer Orb, perlu melihat dan benar-benar meneroka tahap untuk mencari Orb yang tersembunyi.
Gaya seni di setiap level sangat cantik, seperti dalam kisah dongeng, mobs berwarna comel, warna cerah dan makhluk buatan kraf tangan di latar belakang dan setiap level yang berbeza mempunyai pelbagai jenis makhluk yang muncul, seperti di salji akan muncul namun hanya pada latar belakang, pada tropika pula makhluk latar akan berubah menjadi monyet serta banyak lagi..
Gadget
Sackboy juga mempunyai banyak gadget, tidak seperti jelmaan asalnya di Little Big Planet. Anda mendapat yang baru setiap kali menyelesaikan dunia, yang bermaksud anda akan mendapat lebih banyak pilihan semasa menjalani permainan.
Secara peribadi saya peminat besar Whirltoll, sebuah alat seperti boomerang yang mendapatkan objek jauh lebih mudah. Terdapat juga grappling hook, yang boleh anda gunakan untuk menarik suis yang tidak dapat anda capai.
Memang seronok bermain dengan rakan!
Selain itu, permainan ini menyokong sehingga 4 pemain co-op tempatan. Anda dan semua Sackboys anda boleh menjalankan amuk, membersihkan setiap level bersama-sama.
Co-op itu adalah layar bersama dan bukan layar “split-screen”, jadi harapkan beberapa pertengkaran terhadap pemain yang hanya enggan bergerak maju, atau menanti rakan yang lambat atau juga yang terus ingin maju dengan tidak mahu menjelajah.
Permainan ini juga akan mempunyai kerjasama dalam talian, tetapi itu belum tersedia. Co-op dalam talian akan datang bulan depan dalam kemas kini.
Pilihan Accesibility
Lebih hebat lagi, Sackboy mempunyai seluruh rangkaian alat aksesibilitis. Ini merangkumi pelbagai mod buta warna, mod berterusan tanpa had serta font untuk pemain dengan Disleksia. Satu catatan yang saya mahukan ialah mereka mempunyai cara untuk beralih antara nama saintifik untuk nama buta warna dan istilah yang lebih awam, kerana kedua-duanya agak penting.
Mungkin tidak patut banyak komen kami patut berikan, tetapi dengan permainan yang disasarkan kepada kanak-kanak seperti ini, sangat baik bahawa mereka membuatnya begitu mudah diakses. Ini jelas merupakan persembahan yang bagus, malah lebih murni untuk studio pihak pertama.
Kesimpulannya
Walaupun inti dari Sackboy: A Big Adventure sangat mantap, ia tidak kebal kerana masih mempunyai keluhan. Seperti yang saya katakan sebelumnya, pertempuran sering terasa berlebihan dan fakta bahawa Sackboy mempunyai suara seperti kanak-kanak benar-benar mengurangkan keseronokan watak.
Terdapat juga masalah membandingkannya dengan LittleBigPlanet. Walaupun permainan pengembaraan baik dan menarik, saya seperti membohong jika saya mengatakan bahawa saya tidak melepaskan kebebasan yang diberikan oleh LittleBigPlanet. Itu bukan tanda menentang permainan, tapi saya harap Big Adventure wujud bersama LittleBigPlanet dengan cara yang sama seperti kita membuat perbezaan untuk 3D Marios dan Marios yang berpusing-pusing dan bukannya Big Adventure hanya menjadi “Little Big Planet yang Baru”
Walaubagaimana pun, Sackboy: A Big Adventure adalah platformer yang benar-benar indah dan pasti akan membawa ramai kanak-kanak dalam kegembiraan yang sama dengan generasi 3D dengan permainan 3D Mario. Ia menawan, menggembirakan dan banyak yang harus dilakukan dan kami gembira kerana Sackboy terus menjadi salah satu maskot besar Sony.
Jadi pada yang ingin mendapatkan Sackboy: A Big Adventure, boleh ke PlayStation Store Malaysia dengan harga bermula RM249 untuk edisi standard dan RM339 untuk edisi Deluxe.
@gamersantaimy
The Review
Sackboy: A Big Adventure
Sebuah permainan platform yang menarik, mesra kanak-kanak, ccuma ada beberapa pekara yang mungkin dapat dipertingkatkan lagi
PROS
- Mesra pemain, tidak terlalu sukar untuk mengalahkan satu tahap, jika ingin tahap yang mencabar ada Knitting Knight Challenge untuk dimainkan.
- Gaya grafik dan seni memang bagus
- Muziknya bagus
- Terdapat banyak pilihan tetapan kustom
CONS
- Cerita agak hambar
- Suara Sackboy pelik
Discussion about this post