Call of Duty: Black Ops telah berjaya mencipta nama tersendiri dalam francais ini, menarik perhatian peminat yang gemar cerita yang lebih gelap, tajam, dan kompleks berbanding siri Call of Duty yang lain. Dengan pelancaran Call of Duty: Black Ops 6, game ini memperkenalkan beberapa mekanik baru, terutama dalam mod Multiplayer, dengan inovasi besar yang dikenali sebagai Omnimovement, yang berpotensi menjadi standard baru untuk francais pada masa hadapan.
Namun begitu, walaupun Black Ops 6 mempunyai pelbagai kelebihan, ia juga hadir dengan beberapa kekurangan, khususnya dalam mod Campaign dan Zombies, yang merupakan antara tarikan utama siri ini. Jadi, bagaimana prestasi keseluruhannya? Mari kita teliti dengan lebih mendalam.
Kempen Menarik Tapi Beberapa Segmen Terasa Kurang Memuaskan
Dengan durasi sekitar 8–9 jam, kempen Black Ops 6 membawa kita ke dalam peranan William “Case” Calderon, seorang sahabat rapat kepada ejen CIA, Troy Marshall. Cerita bermula dengan Marshall, Case, dan Jane Harrow—bersama watak kegemaran ramai, Frank Woods—yang sedang disoal siasat oleh CIA selepas misi mereka untuk menangkap Saeed Alawi, seorang sasaran terkenal, gagal.
Dalam misi tersebut, Alawi mendedahkan bahawa dia mempunyai perjanjian rahsia dengan CIA, yang kini diancam oleh kumpulan bernama Phanteon. Mereka berjaya meloloskan diri dari serangan Phanteon, namun keadaan bertambah rumit apabila Russell Adler membunuh Alawi untuk mengelakkannya daripada ditangkap oleh Phanteon atau agen CIA yang sudah terkompromi. Sebelum ditahan, Adler sempat menyampaikan mesej misteri, “Bishop takes Rook,” kepada Woods.
Woods yang memahami mesej Adler, memilih untuk hanya mempercayai beberapa orang tertentu. Selepas pasukan mereka digantung tugas akibat kegagalan misi dan laporan yang tidak jelas, Woods, Case, dan Marshall membentuk pasukan bebas untuk membongkar kebenaran di sebalik kata-kata terakhir Adler. Pencarian ini membawa mereka melalui pelbagai misi di mana mereka merekrut sekutu baru, termasuk Sevati Dumas dan Felix Neuman, dengan membantu mereka dalam misi peribadi masing-masing.
Kempen ini menyajikan pelbagai jenis misi. Ada yang linear, manakala yang lain semi-open world, memberi pemain pilihan untuk menyelesaikan objektif melalui pelbagai pendekatan seperti stealth, pertempuran, atau pilihan dialog. Kepelbagaian ini menambah elemen ala-RPG ke dalam game.
Namun, variasi ini kadangkala mengganggu rentak permainan—peralihan dari pertempuran sengit ke sesi stealth atau interaksi dialog boleh terasa kurang konsisten. Cuma, misi “High Rollers” sangat menonjol kerana ia memperlihatkan perubahan perspektif antara watak, menjadikannya salah satu momen paling menarik dalam kempen ini.
Satu ciri baru dalam Black Ops 6 ialah Safehouse, yang berfungsi sebagai hab di mana Case dan pasukannya boleh menaik taraf kemahiran dan peralatan yang juga boleh digunakan dalam Multiplayer dan Zombies. Safehouse juga membolehkan pemain berinteraksi dengan watak untuk memahami latar belakang dan sifat peribadi mereka. Pemain juga boleh membuka kosmetik, gerakan Finisher, dan weapon blueprint dengan menyelesaikan objektif tambahan.
Ketika plot berkembang, pemain akan mendapati bahawa Phanteon adalah kumpulan paramilitari bebas yang asalnya dikaitkan dengan inisiatif senjata biologi CIA, Project Cradle. Pada mulanya, Project Cradle bertujuan untuk mencipta super-soldier, tetapi akhirnya ia menjadi program senjata biologi sepenuhnya yang disebarkan secara rahsia kepada organisasi pengganas di Timur Tengah setelah Phanteon dibubarkan.
Ini membawa Case menyusup ke pangkalan CIA terbiar yang berkaitan dengan Project Cradle. Dalam misi ini, Case terdedah kepada agen biologi udara yang mencetuskan halusinasi yang kuat. Babak ini menampilkan Case yang berhadapan dengan zombi dan raksasa lain, mengaitkan mod Zombies ke dalam jalan cerita kempen.
Walaupun babak ini penting untuk tema cerita Case, yang mendedahkan masa lalunya yang misteri dan trauma psikologinya, ia terasa sedikit terputus dari jalan cerita utama. Akibat arahan yang diberikan kepada Case, dia tidak dapat berkongsi memori ini, menjadikan subplot ini terasa terasing dan sedikit kurang relevan. Namun, tema halusinasi ini adalah alat penceritaan yang menarik, dengan elemen suasana seram yang menonjol dalam game aksi pantas seperti Call of Duty.
Jam-jam terakhir dalam kempen pula terasa sedikit berpanjangan dan kehilangan beberapa impak naratif. Walaupun penamatnya penuh dengan aksi, dramatik, dan diatur dengan baik, rentak yang lebih mantap pada bahagian akhir barangkali akan meningkatkan kesan penceritaan penamatnya.
Secara keseluruhan, kempen Black Ops 6 tetap menarik dan menunjukkan keberanian untuk bereksperimen. Dari jalan linear ke segmen semi-open world, misi stealth, objektif berasaskan dialog, hingga elemen seram, ia menawarkan struktur misi yang dinamik. Walaupun beberapa elemen ini mempengaruhi rentak gameplay, pendekatan berani dan kepelbagaian dalam kempen ini membuktikan bahawa Call of Duty: Black Ops 6 masih berani menolak sempadan penceritaannya.
Omnimovement Buka Gameplay Serba Baharu
Salah satu penambahan utama dalam Black Ops 6 ialah mekanik Omnimovement, yang membolehkan pemain bergerak dalam pelbagai arah. Berbeza dengan mekanik first-person shooter tradisional yang hanya membenarkan larian ke hadapan, Omnimovement membolehkan pemain berlari ke kiri, kanan, dan belakang, menambah pilihan pergerakan.
Selain larian, pemain juga boleh membuat lompatan (lompat menyelam yang diaktifkan ketika berlari) dan meluncur dengan mudah. Ciri ini turut boleh digunakan di bawah air, membolehkan pemain menyelam lebih dalam atau melarikan diri dengan cepat ke permukaan.
Hasilnya adalah pengalaman gameplay yang lebih dinamik, pantas, dan segar. Fleksibiliti Omnimovement juga meningkatkan tahap kemahiran pemain, membolehkan mereka melakukan gerakan yang sukar dijangka oleh lawan dan menjadikan mereka lebih sukar untuk disasarkan. Ini merupakan penambahan inovatif yang memperkayakan pengalaman dalam mod Multiplayer dan kempen, menjadikan pergerakan satu elemen penting dalam strategi pertempuran.
Namun, pergerakan Omnimovement yang lebih kompleks mungkin menjadi cabaran bagi pemain kasual yang mungkin perlu sedikit masa untuk menyesuaikan diri dengan gaya permainan pantas ini, hingga seringkali dibuli oleh pemain yang lebih berpengalaman.
Multiplayer Tidak Kurang Aksi
Walaupun kami bukan pemain tegar mod Multiplayer, game ini tetap menarik dengan pelbagai item taktikal, Field Upgrade baru, dan Scorestreak baru seperti Strategic Bomber, yang menghujani medan perang dengan letupan. Scorestreak klasik pun turut ada seperti RC-XD, kereta kawalan jauh dengan bahan letupan, memberikan sentuhan nostalgia.
Setiap senjata mempunyai mekanik tembakan yang memuaskan dan boleh diubah suai secara meluas menggunakan Gunsmith, membolehkan pemain membuat customization yang lebih mendalam.
Sistem Prestige kembali, menawarkan insentif tambahan bagi pemain setia yang ingin terus meningkatkan level. Dengan 16 peta yang bervariasi, setiap persekitaran—dari penthouse mewah hingga pangkalan tentera di padang pasir yang musnah—memberikan pengalaman yang unik dan menarik. Pemilihan mod juga pelbagai, menampilkan mod klasik seperti Team Deathmatch, Free For All, dan Search and Destroy, serta mod alternatif seperti Face Off Team Deathmatch dan Face Off Domination.
Salah satu tambahan yang menonjol ialah mod Kill Order, yang boleh dimainkan dalam Standard dan Hardcore. Mod 6v6 ini menekankan kerjasama pasukan, di mana seorang pemain dalam setiap pasukan menjadi High-Value Target (HVT), dan peranan ini bertukar apabila mereka ditewaskan. Pasukan akan memperoleh mata dengan melindungi HVT mereka atau menewaskan HVT musuh, dan HVT boleh dihidupkan semula, mewujudkan dinamik baru yang memerlukan koordinasi pasukan yang kukuh.
Zombies Kurang Seram
Mod Zombies dalam Call of Duty: Black Ops 6 kembali dengan keseronokan klasik yang digemari peminat lama, meskipun terdapat sedikit kekurangan dari segi visual. Bagi pemain baru, mod ini mencabar mereka untuk bertahan menghadapi gelombang zombie tanpa henti, di mana setiap peta mempunyai objektif tertentu yang mesti diselesaikan sebelum pemain dapat diekstrak.
Zombie datang dalam gelombang berterusan yang hanya berhenti jika pemain berjaya melarikan diri. Pemain akan memperoleh wang dan salvage daripada membunuh zombie untuk membuka kawasan baru, menaik taraf senjata, dan mengakses kotak loot dengan peluang mendapatkan peralatan yang kuat. Wang juga digunakan untuk membuka bahagian peta dan mengaktifkan mekanisme objektif.
Kepelbagaian musuh menjadi salah satu kelebihan utama, dengan kehadiran zombie biasa yang disertai oleh makhluk serangga raksasa dan bos yang muncul dari masa ke masa. Omnimovement meningkatkan strategi bertahan, membolehkan pemain bergerak dengan lebih lincah seperti berlari ke belakang sambil menembak, memudahkan kawalan terhadap gelombang zombie.
Walaupun ada kelebihan, zombi juga menjadi lebih pantas untuk mengekalkan ketegangan dan keseronokan. Ciri baru ialah Mutant Injection, yang boleh diaktifkan dengan mata wang yang cukup—membolehkan pemain berubah menjadi mutan bos yang kuat untuk sementara waktu, menambah elemen keseronokan dalam menumpaskan gerombolan musuh.
Walaupun bermain secara solo menyeronokkan, keseronokan sebenar muncul dalam mod multiplayer, di mana tahap kesukaran meningkat dengan jumlah pemain, memastikan cabaran yang sesuai untuk pasukan besar atau kecil. Pada pusingan yang lebih tinggi, zombie semakin mencabar, menjadikan senjata yang kuat penting untuk dimiliki dengan cepat.
Namun, mod Zombies dalam Black Ops 6 masih belum dapat menyamai suasana apokalips yang suram dalam tajuk sebelumnya seperti Black Ops Cold War (2020). Estetiknya terasa kurang imersif, dengan persekitaran yang lebih bersih dan kurang elemen seram post-apokalips seperti mod Zombies terdahulu. Dua peta yang tersedia, Terminus dan Liberty Falls, memberikan pengalaman menyeronokkan tetapi kurang menyampaikan suasana gelap dan unsur seram yang boleh menambah keunikan tema mod ini.
Pendapat
Call of Duty: Black Ops 6 meneruskan legasi francais Black Ops dengan gabungan penceritaan dinamik, mekanik inovatif, dan pengalaman Multiplayer yang menarik. Mod Campaign menawarkan pengalaman yang beraneka, dengan pelbagai jenis misi dan pendekatan eksperimental yang menyerlahkan potensi sebenar format kempen Call of Duty. Walaupun kadangkala eksperimen ini mengganggu rentak, ia membawa pendekatan baru dalam gameplay single-player.
Mekanik Omnimovement yang baru menjadi tarikan utama, memberikan kebebasan dan kelancaran dalam pergerakan yang terasa lebih semula jadi dan menyeronokkan. Walaupun berlari ke belakang mungkin nampak kurang realistik, tambahan ini memperkayakan pengalaman gaming secara keseluruhan, menjadikan pergerakan bukan sekadar keterbatasan tetapi sumber keseronokan utama.
Mod Zombies tetap menghiburkan seperti biasa, tetapi, reka bentuk peta tidak menyampaikan suasana gelap biasa dalam peta Zombies sebelumnya. Sentuhan visual yang lebih seram dan atmosferik boleh meningkatkan lagi pengalaman ini, dan kami berharap peta masa depan dapat membawa kembali vibe klasik mod Zombies.
Bagi mereka yang menanti versi rasmi, Call of Duty: Black Ops 6 akan dikeluarkan pada 25 Oktober untuk Xbox One, Xbox Series, PlayStation 4, PlayStation 5, dan juga PC. Anda boleh melayari laman web rasmi di SINI untuk mendapatkan maklumat lanjut.
@gamersantaimy
The Review
Call of Duty: Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6 meneruskan legasi francais Black Ops dengan gabungan penceritaan dinamik, mekanik inovatif, dan pengalaman Multiplayer yang menarik.
PROS
- Omnimovement ialah tambahan yang hebat
- Kempen menarik dengan gameplay yang dinamik
- Berani bereksperimen dengan misi kempen
- Penambahan pilihan taktikal baru dalam Multiplayer menjadikannya lebih menarik dan kacau-bilau
- Mod Zombies sangat seronok, terutamanya semasa bermain dengan rakan-rakan dan Mutant Injection
CONS
- Kempen terasa agak panjang di penghujungnya dan ada beberapa adegan yang tidak bersambung
- Estetika peta dalam mod Zombies terasa kurang imersif
- Multiplayer menjadi lebih sukar dengan peningkatan tahap kemahiran kerana Omnimovement
Discussion about this post