Bagi mereka yang gemar bermain JRPG, kemungkinan besar anda sudah tahu tentang francais SaGa. Walaupun ia masih agak niche, Square Enix tetap menyokongnya dan baru-baru ini telah mengeluarkan entri terbaru iaitu SaGa: Emerald Beyond secara rasmi.
Kami mendapat peluang untuk mencuba dan mengulas tentang SaGa: Emerald Beyond melalui review ini. Adakah JRPG ini dapat memuaskan hati pemain daripada setiap aspek? Teruskan membaca artikel ini.
Jalan Cerita Tanpa Konteks
Apa yang membezakan SaGa: Emerald Beyond daripada JRPG lain ialah anda akan disajikan dengan 6 watak utama untuk dipilih dalam pengembaraan anda. Setiap satu daripada 6 watak mempunyai cerita mereka sendiri dan semua pilihan menceritakan kisah watak merentasi pelbagai dunia yang berkaitan dengan dunia interdimensi bernama Beyond.
Walaupun idea tentang banyak protagonis berbeza, masing-masing mengikut tema yang sama mengembara ke dunia berbeza terasa seperti baru, pelaksanaan naratif terasa “flat” kerana anda akan keliru tentang apa yang sedang berlaku. Apa sebenarnya yang berlaku dalam cerita ini? Saya tidak tahu, game ini hanya menyediakan sedikit atau tiada konteks sebelum meletakkan anda ke dalam naratif.
Terdapat contoh duo rakan polis Bonnie dan Formina, kempen mereka bermula dengan mereka bertemu antara satu sama lain semasa mengejar suspek. Segala-galanya berlaku dengan pantas dan kini mereka boleh mengembara melalui multiverse. Satu-satunya matlamat mereka adalah untuk menyelesaikan jenayah dengan mengetahui lebih lanjut tentang objek segitiga pelik yang mereka temui. Matlamat mereka mungkin kelihatan mudah, tetapi keseluruhan cerita dimainkan dengan cara yang berbelit-belit yang membuatkan anda lebih keliru.
Ini sebahagian besarnya terletak pada jumlah dunia yang boleh kita terokai, yang pelbagai – terdapat dunia pasca-apokaliptik yang terletak di padang pasir, tetapi dihuni oleh orang-orang sawah yang bercakap, dunia yang dibahagikan oleh puak elemen dan persekitaran, dunia yang kebanyakannya mengandungi lanun dan pelaut, dan lain-lain. Walaupun pelbagai, tiada satu pun dunia ini benar-benar menonjol kerana terdapat sedikit konteks untuk apa yang berlaku dan mengapa kita harus mengambil berat.
Keseluruhan naratif adalah kami mengembara ke dunia ini dan segera mula membantu NPC di sana, tanpa pertanyaan. Secara peribadi, NPC tidak menyoal anda, orang rawak yang mempunyai selera fesyen yang berbeza tiba-tiba bercakap dengan mereka, atau mungkin menjadi satu-satunya manusia dalam kalangan manusia antropomorfik. Anda berjalan ke arah mereka dan kini terjerat dalam perangkap omong kosong dengan konteks minimum untuk menyelesaikan masalah mereka.
Tiada satu NPC yang penting diingati, kerana ia hanya wujud untuk menggalakkan lebih banyak misi dan pembangunan dunia yang terlalu rumit. Kebanyakan NPC terdiri daripada arketaip – lelaki tukang besi, wanita kaya di bandar, atau saintis bijak.
Apa yang membuatkan mereka penting dalam cerita? NPC mengatakan mereka penting, dan itu sahaja. Apakah maksud ini? Di sini terdapat beberapa tugas yang tidak dijelaskan, tetapi entah bagaimana keseluruhan naratif masih diteruskan. Cara saya merumuskannya ialah ia seperti menonton anime mingguan di mana setiap minggu hanya menceritakan kisahnya sendiri, tetapi langsung tidak ada sambungan naratif.
Penerokaan Bersifat Berulang
Gameplay loop yang ditawarkan adalah memasuki dunia baharu, berjalan mengelilingi peta yang agak besar, dan berinteraksi dengan pintu portal yang bercahaya untuk mencetuskan dialog demi dialog. Ulanginya lagi dan lagi, dengan pertempuran sekali-sekala dan teka-teki geometri bercampur untuk memecahkan aliran membosankan yang kami dapati sangat berulang.
Bergantung pada dunia, terdapat juga mekanik manipulasi peta yang membosankan untuk bergerak, seperti perlu mengalihkan ombak pasir atau menaiki kapal yang lebih besar untuk menghalang ombak maju. Dalam game lain, ini akan meningkatkan penerokaan, tetapi di sini ia terasa seperti gangguan yang tidak berguna ditambah untuk memperlahankan kemajuan, terutamanya apabila tiada unsur penerokaan untuk bermula.
Walaupun terdapat beberapa keputusan yang perlu dibuat untuk menentukan matlamat yang hendak dicapai, pada akhirnya, ia tidak begitu penting, cuma ada sedikit konteks untuk pilihan menjadi bermakna. Tidak dapat dinafikan bahawa dialog itu juga ditulis secara mengelirukan, atau berapa banyak perkataan yang digunakan untuk menjadikan dunia berasa lebih hebat daripada yang diperlukan.
Apatah lagi, cara pertuturan watak-watak adalah berdasarkan arketaip mereka, menjadikan dialog itu sangat tidak keruan kerana gaya penulisan yang kerap berubah. Dasarnya, ia seperti cerita yang dipaksa bergabung untuk menjadikannya seolah-olah ada kaitan dengan cerita utama.
Sistem Pertempuran Memuaskan
Nasib baik, SaGa: Emerald Beyond tidaklah sepenuhnya mengecewakan kerana boleh dikatakan, sistem pertempuran telah menyelamatkan game ini daripada menjadi bencana. Sistem pertempuran adalah turn-based di mana anda menentukan tindakan semua orang dari permulaan pusingan.
Pasukan anda mempunyai akses kepada sumber yang dipanggil BP, dengan jumlah terhad pada permulaan pertempuran yang akan meningkat setiap pusingan. Mata BP ini digunakan oleh watak untuk mengeluarkan ability, sama ada Techs atau Spells. Techs adalah seperti serangan asas dan digunakan setiap pusingan, manakala Spells mengambil sedikit masa untuk diaktifkan pada giliran seterusnya. Bagaimana jika anda kehabisan BP atau memilih untuk tidak mengeluarkan ability? Watak akan memasuki mode Defend, dan menerima damage yang lebih sedikit.
Kami rasa apa yang menjadikan sistem pertempuran rasa seronok ialah sistem urutan giliran. Asasnya, pertempuran berpandu kepada pengurusan turn-based, di mana anda memanipulasi giliran watak dalam bar garis masa di bahagian tengah bawah skrin.
Ini aspek yang sangat penting dalam pertempuran kerana kejayaan anda bergantung pada sejauh mana anda boleh menguruskan giliran. Setiap kali memberikan kebolehan kepada watak, mereka boleh berubah kedudukan dalam susunan giliran. Watak yang rapat antara satu sama lain akan memulakan serangan gabungan yang dipanggil Combo, dan semakin ramai ahli parti disusun bersama, semakin kuat hasil damage. Bukan itu sahaja, jika Combo Rate mencapai angka yang tinggi, mereka juga boleh melakukan lebih banyak serangan tanpa kos BP pada giliran yang sama.
Sistem combo menjadikan pertarungan sangat memuaskan, terutamanya apabila anda melakukan rangkaian serangan yang panjang dan menyaksikan watak melancarkan animasi yang mencolok mata secara berturut-turut. Buat sebentar, saya terlupa tentang jalan cerita dan penerokaan yang membosankan.
Cuma berhati-hati, kerana musuh juga boleh melakukan combo apabila bersebelahan antara satu sama lain mengikut urutan, dan itu akan memberi hasil yang mengecewakan. Jika dibiarkan, serangan combo musuh malah boleh mengalahkan watak dalam satu pusingan.
Di sinilah, anda perlu menyusun strategi bila hendak kombo atau meletakkan sekutu secara strategik antara musuh untuk menghalang peluang kombo mereka. Terdapat banyak efek berasaskan situasi skil seperti Interrupt, yang mampu memutuskan rantai kombo musuh. Apabila semua teka-teki ini saling melengkapi, pertempuran game ini menjadi pengalaman yang sangat strategik, menyeronokkan dan kadangkala mengarut semasa anda melihat parti melancarkan gerakan tanpa henti semasa beralih daripada turn-based ke real-time.
Sistem Progression yang Menarik dan Pelik Pada Masa yang Sama
Apa yang meningkatkan lagi pertempuran yang menarik ialah pilihan build untuk parti dan watak. Anda boleh mempunyai maksimum 5 ahli parti dan anda boleh mengubah cara pasukan bermain melalui Formations – kebolehan pasif seluruh pasukan yang memberikan kelebihan dan kekurangan. Formations secara amnya mempengaruhi cara BP diperoleh, sama ada mengurangkan kos BP kebolehan selepas kombo berlaku, atau memberi lebih banyak jika anda Defend.
Untuk membina watak, game ini tidak mempunyai skill tree tradisional, sebaliknya watak mendapat ability baharu secara rawak melalui Glimmer selepas pertarungan atau mendapatkan Tech berdasarkan senjata yang digunakan. Anda mempunyai banyak pilihan dalam hal senjata, daripada senjata seperti pedang dan belati hingga kapak, pistol dan sebagainya. Setiap jenis senjata menyediakan set Techs yang berbeza, jadi bergantung pada senjata apa yang dilengkapi, 2 watak boleh mempunyai set ability yang sama. Memandangkan Techs terikat dengan jenis senjata, ini bermakna watak akan berkongsi animasi senjata yang sama, yang membuat animasi tertentu kehilangan personalitinya seperti gerakan Brusque Slice, tetapi itu hanya isu kecil bagi saya.
Selain itu, game ini juga mengkategorikan wataknya kepada kaum yang berbeza, yang mempengaruhi peralatan dan ability yang tersedia untuk mereka. Sebagai contoh, monster tidak boleh melengkapkan senjata atau armor tetapi boleh mempelajari abilty musuh secara rawak. Mech, sebaliknya, boleh melengkapkan beberapa senjata, oleh itu lebih banyak Tech tersedia.
Memandangkan kebolehan kebanyakannya terikat pada equipment, anda akan banyak menyesuaikan watak berdasarkan perisai dan senjata melalui menu, yang memerlukan bahan tertentu. Untuk mendapatkan bahan ini, seperti kebanyakan RPG, anda boleh farming melalui pertempuran atau quest. Tetapi terdapat juga sistem perdagangan item, yang membolehkan kita untuk mendapatkan item tertentu dengan menukarnya dengan item lain.
Salah satu bahagian JRPG yang paling menarik ialah bertemu dengan watak baharu unik yang akan menyertai anda dalam pengembaraan. Dalam SaGa: Emerald Beyond, watak-wataknya bukan sahaja membosankan tetapi dibentuk oleh arketaip generik. Tetapi ada satu hal… mereka tidak memberitahu anda bahawa terdapat ahli baharu yang menyertai, tiada notifkasi langsung. Saya baru tahu ada ahli baru yang boleh dimainkan selepas berjam-jam bermain.
Jangan harapkan ada ahli parti baru yang flamboyan , kerana kebanyakan yang menyertai amat hambar dan hampir tidak muncul dalam cerita. Sebagai contoh, Guinevere muncul, menyanyikan lagu yang pelik, lalu menghilang. Walau bagaimanapun, dia ada dalam senarai parti. Nasib baiklah, kita mempunyai kucing comel sebagai rakan sepasukan.
Visual dan Musik
Dari segi visual pula, saya berbeza pendapat tentang visual yang dipersembahkan. Sebahagian besar ia bagus, dan saya pasti kebanyakan orang akan baik-baik saja dengan hala tuju seni untuk game ini. Walau bagaimanapun, pada masa yang sama, beberapa adegan terasa seperti dimasukkan ke dalam Adobe Photoshop dengan filter, terutamanya untuk latar belakang, bagi mencipta rupa “uniknya”. Watak 3D selalunya tidak terasa sesuai dengan persekitaran mereka, kerana tekstur latar belakang amat “flat”.
Sementara itu, cerita dipersembahkan dalam gaya novel visual dengan sprite watak statik dan dialog bertulis yang muncul dalam kotak teks. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, teks hanyalah perkataan dan tiada suara untuk kebanyakan perbualan selain daripada beberapa dialog terpilih.
Bagi audio, muzik dalam SaGa: Emerald Beyond cukup baik. Terdapat beberapa lagu yang menarik, tetapi tiada apa yang akan membuat anda terpesona. Walaupun mempunyai lagu yang menarik, game ini cepat meletihkan kerana sentiasa berulang-ulang semasa penerokaan, dan muzik pertempuran kekal sama walaupun dalam dunia yang berbeza, jadi tidak ada dunia unik yang benar-benar boleh bersinar dengan elemennya sendiri.
Terdapat beberapa keputusan ganjil berkaitan dengan reka bentuk audio. Kebanyakan bunyi audio boleh digunakan, tetapi terdapat bunyi klik yang pelik setiap kali anda selesai memilih semua skill dan memulakan adegan pertempuran. Pada mulanya saya fikir speaker saya rosak kerana ia berbunyi sama seperti statik buruk pada kabel AUX yang tidak disambungkan dengan kemas. Ini adalah pengalaman yang pelik kerana saya kemudian mendapat tahu bahawa bunyi itu adalah sebahagian daripada game.
Kesimpulan
SaGa: Emerald Beyond ialah game terlalu bercita-cita tinggi yang dirosakkan oleh cita-cita itu sendiri, dicemari oleh jalan cerita dan sistem yang mengelirukan dengan konteks yang minimum. Jika anda suka sebuah cerita, premis multiverse dari game ini bukanlah satu yang memuaskan, kerana tidak ada satu elemen dunia yang mengasyikkan sepanjang permainan.
Daripada tiada konteks hingga NPC yang wujud semata-mata untuk memajukan questline tanpa personaliti, satu-satunya bahagian dari game ini yang layak dimainkan ialah gameplay pertempuran. Sepanjang permainan, pertarungan sudah pasti antara yang paling menyeronokkan dengan kedalaman strategi yang sangat memuaskan apabila menggabungkan kombo watak bersama-sama seperti teka-teki.
Jika anda boleh menghadapi cerita yang mengelirukan, gameplay loop yang berulang dan muzik, SaGa: Emerald Beyond menawarkan keseronokan dengan sistem pertempuran yang sangat strategik dan mempunyai banyak protagonis berbeza untuk memulakan pelbagai pengembaraan dalam dunia JRPG ini.
SaGa: Emerald Beyond telah dikeluarkan secara rasmi untuk PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch dan PC. Sebagai kejutan tambahan, game ini juga tersedia untuk platform Android dan iOS.
@gamersantaimy
The Review
SaGa: Emerald Beyond
Jika anda boleh menghadapi cerita yang mengelirukan, gameplay loop yang berulang dan muzik, SaGa: Emerald Beyond menawarkan keseronokan dengan sistem pertempuran yang sangat strategik dan mempunyai banyak protagonis berbeza untuk memulakan pelbagai pengembaraan dalam dunia JRPG ini.
PROS
- Sistem tempur yang memuaskan dengan elemen strategik yang mendalam
CONS
- Jalan cerita tiada konteks
- Gameplay loop berulang
- Penerokaan yang membosankan
Discussion about this post