Pada awal September tahun lepas, Hyrule Warriors: Age of Calamity telah diumumkan oleh Nintendo dan menerima “hype” yang tinggi kerana dianggap sebagai prekuel rasmi untuk The Legend of Zelda: Breath of the Wild, yang berlangsung kira-kira 100 tahun sebelum peristiwa permainan tersebut.
Pada masa yang sama, permainan ini juga berfungsi sebagai sekuel kepada Hyrule Warriors pertama, yang asalnya dilancarkan di Wii U sebelum dibawa ke 3DS dan Switch. Dihasilkan oleh Omega Force (di bawah Koei Tecmo), studio ini bertanggungjawab untuk kebanyakan permainan Musou popular, dan telah memperkenalkan sejumlah mekanik baru sambil berpegang pada asas “hack-and-slash” di Hyrule Warriors. Tanpa melengahkan masa, inilah ulasan saya selepas sebulan mencuba!
Naratif yang gempak walaupun genre “hack-and-slash”
Tanpa mendedahkan banyak info tentang jalan cerita, saya tidak akan menjelaskan plot secara terperinci, tetapi harus mengakui bahawa naratif permainan memang sangat bagus. Sebagai jalan cerita yang “canon” dalam francais Zelda, saya amat kagum dengan usaha Omega Force kerana berjaya menyampaikan naratif yang sama bagus seperti Nintendo. Kisahnya berlaku semasa perang Great Calamity yang secara langsung berkait dengan permulaan Breath of the Wild dan memfokuskan pada seorang “Guardian” yang membantu Princess Zelda, Link, dan watak-watak lain ketika mereka berusaha untuk menghalang kedatangan Calamity Ganon.
Jalan ceritanya yang bagus menjadikan naratif amat menarik dan “engaging” bagi pemain serta dihebatkan lagi dengan dialog watak yang seakan-akan realistik semasa melakukan misi. Ia agak mengagumkan untuk melihat sebuah permainan “hack-and-slash” dengan naratif seperti ini, dan bagi saya, merupakan salah satu daya tarikan untuk permainan.
Sistem pertempuran & gameplay asas
Aspek yang paling penting dalam mana-mana permainan hack-and-slash adalah sistem kawalan. Nasib baik lah Hyrule Warriors: Age of Calamity tidak ada masalah dalam hal ini. Selain daripada serangan “normal” dan “strong“, semua watak mempunyai abiliti khas masing-masing yang membezakan playstyle mereka, dan memastikan pertempuran tidak bosan atau repetitif.
Walaupun tidak banyak seperti permainan pertama, Age of Calamity masih menawarkan banyak pilihan watak. Kebanyakan watak boleh digunakan setelah kita menyelesaikan misi dari jalan cerita utama, tetapi ada beberapa watak yang hanya boleh dibuka setelah menyelesaikan misi-misi sampingan.
Malangnya, ada juga watak yang tidak seronok untuk digunakan, dan ini menunjukkan kelemahan permainan daripada segi keseimbangan gameplay. Sebagai contoh, Daruk adalah salah satu watak yang paling hebat dari segi kekuatan, tetapi serangannya sangat perlahan, dan membuatnya lebih susah untuk mengelak berbanding watak lain. Apabila Princess Zelda mengambil bentuk “Sheikah Slate“, dia mempunyai serangan sihir yang memerlukan pemain melatihkan diri selama beberapa jam untuk menguasai kesemua kombo kerana terlalu rumi.
Satu lagi perubahan besar dalam Age of Calamity adalah kemampuan untuk memilih gaya senjata yang berbeza untuk setiap watak. Link adalah salah satu watak yang dapat menggunakan banyak senjata yang berbeza, seperti pedang, tombak dan bumerang, manakala kebanyakan watak lain hanya mempunyai satu gaya pertarungan. Beberapa watak-watak tertentu akan mendapat bentuk tambahan pada hujung permainan, tetapi sudah tentu ini kandungan untuk “end-game“.
Fitur “weapon upgrade” pula boleh dilakukan di kedai “Blacksmith” dengan menggadaikan senjata yang kita tidak mahu untuk meningkatkan tahap dan memberi bonus tambahan pada senjata semasa. Satu perkara yang saya rasa bagus adalah kita tidak perlu bimbang lagi jika senjata akan pecah semasa dalam pertempuran. Ini sangat lain daripada senjta di Breath of the Wild yang akan pecah jika kita gunakannya terlalu kerap.
Seterusnya adalah kelebihan bermain sebagai “Divine Beast,” di mana masing-masing mempunyai misi istimewa sendiri yang menawarkan gameplay berbeza selain daripada aktiviti hack-and-slash biasa. Banyak yang perlu dikompromikan untuk memastikan jalan cerita kekal relevan, jadi janganlah berharap untuk bermain semua Divine Beast kerana pilihannya tidaklah banyak.
Isu-isu yang dihadapi
Isu terbesar yang saya hadapi semasa bermain Hyrule Warriors: Age of Calamity adalah kamera semasa lock-on. Bergantung pada persekitaran, kamera akan menjadi kelam-kabut dan tidak responsif, dan kadang-kadang akan berpusing atau fokus pada persekitaran sekeliling. Isu ini sering berlaku kepada saya, dan secara negatif akan menghalang pandangan pemain. Ini lebih menyakitkan apabila kita melakukan misi dengan “time-limit“, di mana satu kesalahan kecil boleh menyebabkan kekalahan kita.
Salah satu perkara yang bagus tentang Hyrule Warriors pertama adalah ia mempunyai nilai “replayability” yang tinggi. Dengan memperkenalkan “Adventure Mode“, ia masih menarik perhatian kita untuk bermain walaupun sudah menamatkan jalan cerita utama dengan menawarkan peta-peta mencabar yang mengambil idea dan estetika daripada setiap permainan lama Zelda.
Malangnya, Hyrule Warriors: Age of Calamity tidak mempunyai mod ini. Setelah menyelesaikan jalan cerita utama, tidak ada banyak aktiviti yang kita boleh lakukan, selain daripada bermain dengan kesukaran yang lebih tinggi, menghabiskan misi yang belum selesai, atau membuka “secret ending“. Jalan ceritanya memang sudah sangat mantap, dan menawarkan banyak kandungan menarik selama berjam-jam; cuma bagi saya, daya tarikannya mula menghilang selepas saya menamatkan jalan cerita utama.
Pendapat
Walaupun ada beberapa kekurangan, semua hanyalah perkara kecil. Hyrule Warriors: Age of Calamity telah menepati jangkaan semua peminat dan benar-benar terasa seperti prekuel yang bagus untuk Breath of the Wild, sambil mengekalkan kehebatan Hyrule Warriors.
Gameplay-nya menyeronokkan, sistem pertempuran pun lancar dan kreatif, dan penulisan jalan cerita yang luar biasa membuatkan Hyrule Warriors: Age of Calamity sebagai satu permainan eksklusif Nintendo Switch yang wajib dimainkan oleh mana-mana peminat Zelda!
Hyrule Warriors: Age of Calamity berjaya membezakan dirinya daripada permainan “hack-and-slash Musou” yang lain berkat semua kelebihan ini, dan layak untuk dinobatkan sebagai salah satu permainan hebat dalam francais The Legend of Zelda.
@gamersantaimy
The Review
Hyrule Warriors: Age of Calamity
Walaupun ada beberapa kekurangan, semua hanyalah perkara kecil. Hyrule Warriors: Age of Calamity telah menepati jangkaan semua peminat dan benar-benar terasa seperti prekuel yang bagus untuk Breath of the Wild, sambil mengekalkan kehebatan Hyrule Warriors.
Discussion about this post