Ahli psikologi profesional yang menggunakan Buss Perry Aggression Questionnaire telah melakukan kajian mengenai keagresifan pada “gamers“, dan ia datang dengan beberapa keputusan yang menarik. Kajian ini dilakukan dengan 964 pemain, yang diminta untuk memilih tiga permainan video yang paling mereka gemari mengikut urutan dan sistem apa yang mereka ingin gunakan untuk bermain permainan tersebut.
Mereka kemudian diminta untuk melengkapkan Buss Perry Aggression Questionnaire, yang merupakan tinjauan sebanyak 29 soalan. Ujian ini bertujuan untuk mengukur tahap keagresifan individu berdasarkan bagaimana mereka bertindak balas terhadap setiap soalan di mana agresi fizikal, agresi verbal, kemarahan, dan penentangan merupakan elemen utama.
Menurut kajian, pemain Xbox adalah pemain paling agresif, dan mengatasi pemain PlayStation dalam keempat-empat kategori tersebut. Penyelidik juga mendapati bahawa pemain lelaki lebih agresif sebanyak 20% berbanding pemain wanita, dan permainan-permainan tertentu dikaitkan dengan tahap agresif yang lebih tinggi daripada yang lain. Apa yang menarik di sini ialah mereka yang bermain selama 20-30 jam seminggu didapati kurang agresif daripada mereka yang bermain selama 11-20 jam seminggu. Tahap agresif ini lebih rendah pada peserta yang bermain permainan video kurang daripada 11 jam seminggu.
Pemain Call of Duty didapati adalah yang paling agresif, bersama dengan pemain yang bermain Battlefield dan FIFA. Oleh kerana ketiga-tiga permainan ini mempunyai fokus ekstrem pada “multiplayer” kompetitif, perkara ini dapat dijangka. Manusia cenderung menjadi agresif ketika bersaing secara aktif antara satu sama lain, sama ada melalui permainan video, sukan, atau apa sahaja, jadi masuk akal bahawa pemain yang bermain permainan seperti itu akan menjadi lebih agresif.
Namun, permainan video tanpa fokus kompetitif pun masih mempunyai beberapa pemain yang agresif. Menurut kajian, Animal Crossing: New Horizons sebenarnya mempunyai pemain yang lebih agresif secara fizikal daripada mereka yang bermain Grand Theft Auto 5. Ini menunjukkan bahawa tahap keganasan dalam permainan video tertentu tidak semestinya menyebabkan seseorang menjadi lebih atau kurang agresif. Malangnya, analisis yang lebih terperinci mengenai Animal Crossing: New Horizons tidak diberikan.
Selama bertahun-tahun ini, terdapat banyak kajian mengenai keganasan dan hubungannya dengan permainan video. Kajian lalu menunjukkan bahawa keagresifan tidak semestinya ada kaitan dengan keganasan permainan video. Walau bagaimanapun, kesimpulan boleh dibuat bahawa keagresifan permainan video lebih banyak berasal daripada aspek persaingan, dan bukan tahap keganasan. Lebih banyak kajian perlu dilakukan mengenai isu ini sebelum ada yang dapat mencapai kesimpulan yang pasti.
Sumber – top10gamers
@gamersantaimy
Discussion about this post