Kingdom Hearts: Melody of Memory adalah permainan aksi irama yang akan datang dikembangkan oleh Square Enix dan indieszero, juga diterbitkan oleh Square Enix untuk PlayStation 4, Xbox One, dan Nintendo Switch yang dijadualkan hadir pada 13 November seluruh duni . Ini adalah ansuran k-14 dalam siri Kingdom Hearts, menceritakan kembali peristiwa siri ini sejauh ini, sementara juga ditetapkan setelah senario kandungan yang dapat dimuat Re Mind Kingdom Hearts III. Petunjuk pada permainan Kingdom Hearts pada awalnya didedahkan pada Januari 2020 dari pencipta siri Tetsuya Nomura, dengan permainan tersebut diungkap selebihnya pada bulan Jun 2020.
Penceritaan
Melody of Memory menceritakan kembali kisah Dark Seeker Saga, dimulai dengan Kingdom Hearts yang pertama dan bergerak dalam urutan melalui Kingdom Hearts III. Ini dilakukan melalui Kairi, yang merenungkan peristiwa siri ini, menceritakan tentang pemain. Pencipta dan pengarah siri Tetsuya Nomura berkata, “setelah kita membaca kisah kenangan dan di luar itu, kita mula melihat garis masa yang akan bersambung ke masa depan.” Permainan ini juga meneruskan kisah Kairi sejurus selepas berakhirnya senario kandungan Kingdom Hearts III Re Mind yang boleh dimuat turun. Nomura menyatakan masa kanak-kanak watak itu akan diterokai, yang kebanyakannya menjadi misteri hingga saat ini, tetapi mengingatkan kisah baru itu “tidak bertujuan untuk memajukan sesuatu dengan ketara”.
Dia menambah bahawa “ada petunjuk yang ditaburkan di seluruh” mengenai Master of Masters, dengan Nomura mengakui watak dan tajuk yang berkongsi akronim (MoM). Suzui merasakan permainan ini adalah “ringkasan” dari seri Kingdom Hearts “dalam format yang bagus dan mudah dicerna” sambil tetap menampilkan “petunjuk tentang apa yang akan datang” dalam francais. Melody of Memory menampilkan 47 dunia dari siri ini (31 Disney dan 16 dunia asli) dan 33 lokasi yang dikenali sebagai “dark hole” di mana lagu-lagu pertempuran bos berlangsung. Sebanyak dunia Disney dipilih mungkin, dengan Suzui menyebutnya “robust” sementara tidak merasa “seperti tergesa-gesa melalui koleksi keseluruhan siri”.
Lebih 20 watak dari siri ini dapat dimainkan dalam permainan, termasuk Classic: Sora, Donald Duck, dan Goofy ; Days: Roxas, Axel, dan Xion, Riku dan Dream Eaters; dan Terra, Aqua, dan Ventus. Watak Disney termasuk Hercules, Aladdin, Simba, Mulan, dan Beast.
Gameplay
Jadi dalam demo review ini bukanlah semua tahap di buka, hanya mode co-op dan single sahaja dengan beberapa lagu yang di buka. Pilihan Lagu yang sebenarnya juga merupakan stage di dalam demo permainan ini yang di buka hanyalah KINGDOM HEARTS II – Sinister Shadows, KINGDOM HEARTS 3D [Dream Drop Distance] – All for One, KINGDOM HEARTS 0.2 Birth by Sleep -A fragmentary passage – Wave of Darkness I, KINGDOM HEARTS – Welcome to Wonderland, Hand in Hand, The Rustling Forest dan Wave of Darkness I.
Untuk mod biasa, pilih track lagu, anda boleh menukar Style permainan, dan dalam permainan akan menampakkan pelbagai perbezaannya terutama dari segi kawalan. Untuk mod Co-op, sebenanrnya lebih mudah daripada mod regular, kerana masing-masing hanya mengawal satu watak. Ia juga kelihatan lebih memaafkan, mudah kerana anda senang sembuh walaupun dalam mod Proud. Anda benar-benar perlu fokus pada track kerana kadang-kadang anda akan menjatuhkan musuh ke jalan rakan anda dan mereka pula perlu bertindak balas terhadapnya.
Jadi cara untuk mengawal sebenarnya tidak banyak berbeza dari Kingdom Heart yang asal, cuma berbezanya penggerakkan kita atas track lagu dan serangan mengikut gerakan lagu. 3 butang yang penting adalah L1, R1 dan O. Biarpun dimana jua posisi mereka di trek, menekan butang apa pun akan selalu mendapat track yang betul, bahkan O juga dapat terus memukul musuh di bahagian kiri.
Sebaliknya, apa yang anda patut bimbang adalah berapa banyak yang anda perlu tekan pada masa yang sama. Sebagai contoh, jika dua musuh bersama di satu track, anda perlu menekan dua butang sekaligus. Ada ketikanya anda perlu lompat dengan menekan butang X untuk serang musuh di udara. Permainan akan memberitahu anda dengan meletakkan anak panah berwarna di tanah ketika anda perlu melakukannya.
Anda juga dpat mengumpul nota muzik untuk mata dan tekan X lama-lama untuk glide. Dalam perjalanan, kita tetap perlu menewaskan musuh yang biasa walaupun dengan menggunakan watak Sora. Paling sakit hati, jangan terlepas sebarang nota muzik atau terlepas menyerang musuh! Semakin banyak anda menerima kerosakan, anda akan mati jika HP anda mencecah 0! Akan ada Bar Pogress yang memberitahu berapa jauh lagi track yang perlu dilalui.
Haa lagi satu, sepatutnya terdapat mode Vs, tetapi sayangnya tiada dalam demo yang kami cuba ini, tidak mengapa, tunggu nanti dekat game penuh kami mainkannya. Apa-apapun korang boleh tonton demo b-roll nya disini;
Pendapat Kami~
Anda harus bersiap sedia, anda perlu sentiasa mengikuti alunan muzik! Visual kadang-kadang akan menjadi agak terganggu terutama jika anda yang sudah terbiasa dengan Kingdom Heart yang asal. Anda harus membiasakan diri dengan kenyataan bahawa setelah anda kehilangan nota, ia akan hilang atau anda akan mula panik sampai melompat untuk menangkap musuh yang terlepas.
Pekara yang harus dilakukan pada setiap track sebenarnya agak memenatkan kerana perlu mengawal pelbagai penggerakan pada setiap masa, antaranya disebabkan anda perlu setarakan lompatan, memukul benda, memukul musuh dalam waktu yang sama dan menjejaki musuh yang banyak multi-hit. Rantai musuh boleh menjadi maklum balas yang pelik. Nampaknya mereka sangat tidak suka apabila anda menekan butang yang sama berulang kali. Walaupun pada kesukaran normal, terdapat banyak perkara di skrin tersedia untuk anda kejar pada bila-bila masa. Senang cerita ada juga tempo yang agak tidak teratur dan sangat sukar untuk dikendalikan.
Kedudukan musuh menjadikannya agak sukar untuk mengesan di mana semuanya berada. Tidak seperti permainan irama di mana mereka sangat jelas dalam satu trek atau lagu lain, permainan ini ingin kelihatan seperti permainan aksi yang menjadikannya lebih sukar dari permainan irama yang biasa.
Maka Kesimpulannya~
Memandangkan ada mod cerita, semua yang kami benar-benar dapat menilai adalah dalam gameplay. Ia sangat sukar, tetapi bukan kerana alasan permainan irama yang paling baik. Ia berusaha sangat keras untuk terasa seperti Kingdom Hearts biasa, tetapi itu menjadikannya lebih sukar untuk dimainkan dengan peraturan permainan irama.
Co-op jauh lebih menyeronokkan kerana anda tidak perlu terlalu risau. Apa yang kami pelajari dari ini adalah bahawa sebahagian besar masalah kami dengan permainan ini berasal dari banyaknya perkara yang mereka harapkan dapat anda lakukan pada waktu tertentu.
Muziknya sungguh bagus aa-ala lagu jazz, menu mempunyai penutup Dearly Beloved yang jelita dan kami turut berharap dapat mencubanya dalam demo.
Jadi hanya sampai disini kami dapat kongsikan mengenai demo yang kami cuba ini, anda juga boleh tahu lebih lanjut mengenai permainan ini pada perkongsian kami sebelum ini. Kingdom Hearts Melody of Memory akan tersedi di seluruh dunia pada 13 November ini dan berharga RM229.00.
@gamersantaimy
Discussion about this post