Busan Indie Connect Festival 2023 (BIC Festival 2023) secara rasminya tamat hari ini dan bagi sesiapa yang kurang tahu, inilah acara indie terbesar di Korea, malah yang terbesar di Asia, lantas menjadi pusat untuk semua pembangun baru untuk berkumpul dan mempamerkan karya mereka.
Dijalankan secara offline selama tiga hari dari 25 hingga 27 Ogos, BIC Festival 2023 merupakan ansuran ke-9 dalam sejarah dan menampilkan 203 game, masing-masing menawarkan pengalaman yang berbeza. Kami pun melawat acara ini dari awal hingga akhir dan begitu banyak pengalaman dan berita menarik yang diperoleh.
Sebelum tamatnya acara, kami sempat melakukan temu bual bersama Seo Tae-geon selaku Pengerusi Jawatankuasa Penganjur Busan Indie Connect Festival 2023 untuk belajar tentang misi acara dan impaknya pada dunia serta rancangan pada masa depan.
Berikut adalah isi kandungan lengkap:
Apa yang anda boleh katakan ialah misi BIC?
Asasnya, misi kami adalah untuk mewujudkan tempat untuk komunikasi. Ia benar-benar dimanifestasikan melalui nama kami, Busan Indie Connect Festival. Ia sebenarnya tidak mempunyai “game” dalam tajuk kami, kan?
Busan ialah bandar global dan kami sepenuhnya tentang semangat Indie dan berhubung. Kami mahu menghubungkan antara pembangun dan pengguna. Secara umum, kami ingin mewujudkan tempat ini untuk perayaan dan tempat untuk komunikasi.
Sebab mengapa “game” hilang dalam tajuk BIC kerana sudah tentu kami adalah acara gaming. Itulah sebab kami meninggalkannya.
Adakah anda rasa ia penting untuk game indie mengadakan acara eksklusif mereka sendiri seperti BIC di mana mereka tidak perlu bersaing dengan game yang lebih besar?
Game indie bukan ingin mengelak daripada persaingan, tetapi kami memerlukan tempat ini untuk game indie supaya orang ramai boleh lebih fokus kepada game indie.
Oleh itu, terdapat banyak definisi game indie dan saya rasa tiada jawapan yang jelas dan sukar untuk mendapatkan satu definisi untuk game indie. Nampaknya apabila kita ke hadapan, kita mempunyai visi yang serupa ini. Setiap orang mempunyai definisi yang sama tetapi bagaimana kita benar-benar mentakrifkannya dengan perkataan mungkin sedikit berbeza.
Jadi definisi game indie untuk saya adalah game yang saya buat kerana saya mahu. Ia bukan kerana pasaran mahukannya atau orang mahukannya.
Ramai orang fikir game indie mempunyai bajet yang lebih rendah dan kualiti yang lebih rendah, tetapi saya rasa itu bukan intipati game indie tetapi ia lebih kepada game yang bukan untuk mencari keuntungan, tetapi orang membuatnya kerana mereka mahu dan untuk mendapatkan duit. Saya rasa itu semua tentang game indie.
Adakah landskap untuk game indie telah berubah secara mendadak dalam beberapa tahun kebelakangan ini dengan lebih banyak peluang untuk judul lebih kecil untuk mendapat perhatian. Apa pendapat anda tentang hal ini?
Saya sangat bersetuju dengan apa yang anda kata. Keadaan telah berubah secara dramatik. BIC pertama ditubuhkan pada 2015, dan seperti yang anda tahu, sejak itu persekitaran game indie telah berubah secara mendadak.
Dan pada masa itu di Korea, wujudnya pembangun game indie, tetapi tiada siapa yang benar-benar memberi perhatian kepada mereka. Mereka tidak berada di bawah tumpuan dan kami tahu kepentingan mewujudkan ekosistem untuk pembangun game indie, dan tiada siapa yang sebenarnya melakukan apa-apa untuk menyokong mereka . Maka, itulah sebab BIC ditubuhkan.
Jadi pada masa itu, kami mempunyai syarikat pembangunan gaming besar dan mereka melihat hasil yang sangat tinggi. Ada banyak syarikat gaming besar di Korea dan mereka juga mempunyai game online terkenal. Mereka tidak begitu mempedulikan game indie ketika itu, malah kerajaan dan sektor swasta, mereka pun tidak kisah.
Itulah sebabnya kami memulakan BIC dan BIC mula melakukan kerja itu. Tetapi perkara telah berubah kerana Google mengadakan acara berkaitan game indie dan kemudian Smallgate, Neowiz, syarikat besar ini memberi perhatian kepada pembangun game indie. Mereka cuba menyokong pembangun ini. Jadi kita saksikan perubahan.
Jadi saya memikirkan mengapa ini berlaku dan ini adalah pendapat saya.
Saya rasa ia besar kerana pasaran semakin matang. Kami mempunyai game komersial besar dan pasaran semakin matang: Pengguna kami, pengguna game semakin matang dan mereka mencari sesuatu yang baharu.
Malah syarikat yang membangunkan game-game ini, mereka sedang mencari sesuatu yang baharu. Jadi nampaknya kita sebenarnya akan lebih memfokuskan kepada intipati game, iaitu hiburan.
Sudah tentu, game besar ini mempunyai titik hiburan sendiri. Mereka mempunyai model perniagaan, dan pengguna telah menghiburkan diri mereka sendiri melalui model perniagaan ini pada game besar ini. Tetapi bagaimanapun, pengguna mencari sesuatu yang lain. Mereka mencari pelbagai game. Mereka sedang mencari game yang lebih kreatif. Saya rasa mungkin ada beberapa perubahan dalam pengguna. Dan itulah sebabnya syarikat yang sedang membangun ini juga mencari arah yang berbeza.
Jadi saya ingin membuat kenyataan yang sangat berani. Saya rasa masa depan industri gaming terletak pada game indie.
Tahun ini, BIC cukup hebat. Pada pendapat anda, apakah masa depan acara tersebut?
Kami bermula sembilan tahun lalu, dan saya rasa asasnya akan tetap sama, iaitu mewujudkan tempat untuk komunikasi. Asas itu akan kekal sama walaupun kita berkembang dan berubah pada masa hadapan.
Jika anda melihat perkembangan pembangunan kita selama sembilan tahun yang lalu, kami bermula sebagai acara B2C tetapi kemudian menambah kawasan B2B; bermula dengan lebih banyak bahagian umum tetapi kemudian menambah bahagian rookie; dan kami memberi tumpuan terutamanya kepada pertandingan tetapi untuk menggalakkan penyertaan kami juga menambah bahagian bukan pertandingan. Apa yang kami lakukan pada asasnya ialah cuba meluaskan sempadan supaya lebih ramai orang boleh mengambil bahagian seperti profesional perniagaan, seperti pelajar, dan bukan peserta pertandingan.
Pada masa hadapan, itulah yang akan kami lakukan, untuk menjadi tempat komunikasi. kami bermula sebagai anugerah global untuk game indie dan kami akan mengekalkan itu juga.
Tetapi saya tidak pasti apa yang akan menjadi limitasi untuk tempat komunikasi. Maksud saya – sampai bila kita akan kembangkan jenis genre yang kita rangkumkan. Sehingga sekarang, kami cuba sedaya upaya untuk mendapatkan maklum balas daripada pembangun dan begitulah cara kami berkembang. Kami akan terus melakukannya. Mungkin pada masa akan datang, mungkin kita tidak akan hanya fokus pada game dan memasukkan genre yang berbeza. Kami tidak tahu tetapi kami terbuka untuk perubahan dan maklum balas ini.
Ada banyak judul hebat yang sedang dibangunkan di rantau Asia Tenggara sekarang. Apa pendapat anda tentang Asia Tenggara yang semakin berkembang dalam industri gaming?
Begitu banyak negara Asia Tenggara berubah secara mendadak daripada negara bermain game kepada negara pengeluar game.
Saya menyaksikan perubahan ini dan nampaknya ada banyak potensi untuk kerjasama. Saya rasa masanya akan tiba untuk negara-negara Asia Tenggara menerajui pasaran global dengan game mereka yang mereka kembangkan sendiri.
Setiap negara mempunyai budaya yang berbeza, kan? Kerana kita mempunyai budaya berbeza, game mereka mungkin juga berbeza. Dan saya rasa ia adalah sama untuk Asia Tenggara kerana berdasarkan budaya anda, anda boleh membuat game yang sangat unik dan asli. Apa yang kami percaya di Korea ialah Korea lebih global. Contohnya, anda mungkin tahu Squid Game atau drama Korea lain atau Parasite, filem BTS, PSY.
Kami tertanya-tanya mengapa ini laku dalam pasaran global kerana ini sangat “Korea”. Dan saya rasa ini sama untuk Asia Tenggara. Kami memperoleh banyak keyakinan melalui pengalaman ini. Saya fikir Asia Tenggara akan dapat mencipta sesuatu yang benar-benar unik untuk budaya anda dan kemudian ia akan laku di peringkat global.
Saya telah bercakap tentang hal ini sebanyak tiga kali semasa BIC. Jadi contoh daripada Smilegate, dan saya sangat bersetuju dengan apa yang diberitahu oleh CEO-nya kepada kami. Katanya, saya lebih suka gagal dengan original daripada berjaya dengan tiruan. Saya rasa itulah maksud game indie. Kami mahu membuat game indie sendiri dan pergi ke pasaran global.
Tahun ini adalah tahun ke-9 untuk BIC. Tahun depan adalah yang ke-10. Adakah anda mempunyai apa-apa untuk memberitahu kami tentang acara seterusnya?
Saya memikirkan soalan ini untuk beberapa lama, tetapi sejujurnya, kami belum membuat sebarang keputusan yang pasti lagi.
Tetapi saya merasa sedikit tekanan untuk berubah dan melakukan sesuatu yang baru. Apa yang kami akan lakukan pastinya adalah mendapat maklum balas dan pendapat daripada pembangun, khususnya pembangun game indie dahulu. Mungkin tahun depan, kita akan menjemput pembangun game indie terkenal atau profesional dalam bidang supaya dapat mendengar nasihatnya. Itulah yang saya fikirkan.
Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Seo Tae-geon (Pengerusi Jawatankuasa) kerana sudi menjawab soalan kami tentang Busan Indie Connect Festival 2023. Semoga acara seterusnya lebih sukses dan berjaya!
Untuk info lanjut tentang game lain di BIC 2023, anda boleh melayari pautan di bawah:
<Info Busan Indie Connect Festival 2023>
- Laman web rasmi: https://bicfest.org
- Twitch: https://www.twitch.tv/jonnindie
- Instagram: https://www.instagram.com/bicfest_official
- Facebook: https://www.facebook.com/BICfestival
- Twitter: https://twitter.com/BIC_Festival
- Naver POST: http://naver.me/5pNb2IKH
@gamersantaimy
Discussion about this post