Pada pendapat saya, Loot Box sebenar adalah satu elemen dalam permainan video yang berdasarkan peluang. Secara tidak langsung, itu bermakna Loot Box tiada beza dengan perjudian dah harus dielakkan. Ini kerana Loot Box dibeli menggunakan wang sebenar dan boleh dijual beli antara pemain di dunia sebenar atau in-game.
Bagi mereka yang tidak tahu, “LOOT BOX” itu adalah sistem “hadiah” yang boleh ditebus dengan membayar sejumlah nilai wang tertentu. Biasanya, Loot Box memberikan item secara rawak. Dalam sesetengah permainan, developer hanya masukkan Loot Box yang mengandungi item bersifat kosmetik, tetapi ramai developer lain mencipta loot box den yang boleh menjejaskan permainan. Pendek kata, semakin mahal Loot Box yang dibeli, semakin bagus item atau equipemt yang pemain miliki. Dengan cara ini, watak-watak dalam permainan akan lebih kuat daripada pemain yang tidak pernah membeli Loot Box.
Pada tahun 2018, Menteri Keadilan Belgium, Koen Geens menyatakan bahawa FIFA 17, CS: GO, dan Overwatch membahayakan para pemain. Kekerapan membeli Loot Box boleh membina ketagihan kepada perjudian dalam bentuk hadiah rawak dari Loot Box. Oleh itu, Koen Geens meminta developer untuk menghapuskan Loot Box daripada permainan video, atau pilih untuk membayar denda 800,000 euro (RM367,3970). Ini menunjukkan bahawa Eropah telah memulakan langkah pertama untuk melawan sistem Loot Box.
Dengan penyiasatan ini, nampaknya developer dan penerbit permainan video harus memikirkan cara lain untuk membuat keuntungan sehingga ada penyelesaian yang jelas sesuai dengan isu ini. Walau bagaimanapun, sudah tentu kesedaran ini juga perlu datang dari pemain, di mana pemain mempunyai tanggungjawab bagi wang yang mereka belanjakan dan tidak ketagih ke elemen Loot Box. Adakah Malaysia akan mengikuti jejak ini? Adakah kami sebagai consumer selamat? Mari kita bincangkan.
@gamersantaimy
Discussion about this post