Pertubuhan Kesihatan Sedunia (World Health Organization WHO) telah meluluskan secara rasmi mengelaskan ketagihan permainan video atau gangguan permainan sebagai penyakit. Undian sebulat suara mengenai ketagihan ini secara rasmi akan ditambah dengan semakan kepada Klasifikasi Penyakit Antarabangsa, yang dikenali sebagai ICD dan akan berkuatkuasa 1 Januari 2022. Undian di Perhimpunan Kesihatan Dunia ke-72 telah memuktamadkan semakan itu dan membuat klasifikasi sebagai rasmi.
ICD-11, versi baru ICD, mentakrifkan ketagihan permainan sebagai corak perilaku permainan yang berterusan atau berulang tidak kisah antara dalam talian atau luar talian, yang diwujudkan oleh:
- kawalan terjejas ke atas permainan (eg: permulaan, kekerapan, intensiti, tempoh, penamatan, konteks);
- meningkatkan keutamaan yang diberikan kepada perjudian setakat mana permainan lebih penting daripada kepentingan kehidupan dan aktiviti harian lain;
- kesinambungan atau peningkatan permainan walaupun berlakunya akibat negatif. Corak tingkah laku adalah keparahan yang mencukupi untuk mengakibatkan kerosakan yang signifikan dalam bidang berfungsi, keluarga, sosial, pendidikan, pekerjaan atau bidang lain yang penting.
Pada asasnya, definisi menggariskan ketagihan permainan video ke titik di mana individu itu mula meletakkan permainan sebagai keutamaan ke atas tugas dan keperluan lain – biasanya dicirikan oleh impuls untuk bermain permainan video daripada melakukan pekara lain. Walaupun ICD tidak semestinya undang-undang, ia adalah metrik yang dianggap baik oleh para profesional perubatan menilai pesakit dan menurunkan diagnosis, yang bermaksud bahawa gangguan permainan yang baru ditambah dengan mudah boleh digunakan untuk pesakit yang mencari rawatan untuk satu sebab atau yang lain.
Persatuan Perisian Hiburan, yang mencipta ESRB, bertarung melawan definisi apabila WHO menggariskan perubahan ini tahun lepas. ESA menyatakan bahawa permainan video bukan suatu ketagihan dan menggesa WHO untuk “membalikkan arah” mengenai cadangan klasifikasi.
Fortnite adalah salah satu contoh permainan yang paling popular dilihat ketika membincangkan tentang ketagihan permainan kerana popular dan keluasanya di kalangan pemain dan penonton yang lebih muda. Satu kajian tahun lepas menunjukkan bahawa permainan video boleh menjadi seperti adiktif sebagai ubat kepada khalayak tertentu, yang mungkin mengapa WHO mengambil langkah-langkah untuk meletakkan asas untuk rawatan letagihan itu.
Korang boleh lihat sendiri definisi ICD ini di laman web rasmi mereka (tekan sini)
Jadi apa pendapat korang mengenai penyakit ini? Mungkin tertakhluk pada diri masing-masing untuk seimbangkan kehidupan seharian mereka dan jangan terlalu ketagih hingga lupa keadaan sekeliling.
Sumber: Kotaku
@gamersantaimy
Discussion about this post