Kembali lagi di alam seram dengan Mono dan Six di Little Nightmares 2. Terima kasih kepada Bandai Namco Entertainment, kami berpeluang untuk menguji demo permainan ini yang akan keluar pada 11 Februari 2021. Rasanya pada sesiapa yang dah pernah main Little Nightmares yang lalu, sudah tentu anda tahu ada bahagian yang memberi kejutan, walapun dah meneruskan siri, kejutan makin seius dan kegelapan menakutkan anda~
Permainan ini berlaku setelah Six melarikan diri dari Maw. Dia kemudian bertemu dengan Mono, seorang budak lelaki yang memakai beg kertas coklat sebagai topeng dan mesti bekerjasama dengannya untuk menavigasi Pale City dan sampai ke Black Tower, yang dikendalikan oleh Thin Man misterius (yang sebelumnya dilihat pada akhir Secrets of the Maw yang mungkin mencipta cerita ini). Lokasi yang terdapat di seluruh Pale City termasuklah Wilderness, School, Hospital, dan Black Tower. Eh tidak terlupa, sebelum ini kami turut pernah temu ramah Lucas Rousell penerbit Little Nightmares 2 untuk Bandai Namco Entertainment dan juga Dave Mervik Pereka Naratif dari Tarsier Studios yang anda boleh baca di sini.
Sinopsis permainan
Seorang budak lelaki bernama Mono mengalami mimpi di mana dia melihat pintu dengan mata di hujung lorong. Dia bangun di hutan tebal berhampiran TV. Setelah menutup kepalanya dengan beg kertas dengan lubang mata, dia terus berjalan melalui Wilderness. Semasa menjelajah hutan, Mono menemui banyak perangkap dan mayat orang yang secara tidak sengaja jatuh ke dalamnya. Dia akhirnya mencapai gubuk yang dimiliki oleh Hunter yang taksub taksiran. Dia menjumpai Six (tanpa baju hujannya), yang entah bagaimana membuatnya berada di tepi pantai setelah dia melarikan diri dari Maw dan nampaknya ditangkap oleh Hunter, dipenjarakan di salah satu bilik. Walaupun dia menawarkan untuk membantunya, dia segera melarikan diri, menolak pertolongannya. Dalam mengejarnya, Mono menemui orang-orang yang telah berubah menjadi patung. Di loteng, dia mengejar Six, yang setuju untuk bekerja dengan Mono setelah menyedari bahawa dia tidak dapat melarikan diri sendirian. Bersama-sama mereka melarikan diri dari gubuk, tetapi Hunter, yang menguliti binatang, mendengar mereka pergi dan mengejar mereka, sambil membawa senapang dan lampu suluh bersamanya. Mereka kemudian kehilangannya dengan melompat di bawah tebing kecil di depan, tetapi dia bergerak ke depan dan berdiri di tempat, mencari mereka. Mono dan Six memperoleh keberanian dengan memegang tangan satu sama lain dan dengan hati-hati menghindari Hunter…
Bagaimanapun, setelah kematian berulang kali dan secara praktikal meminta rakan sekerja untuk memainkannya, inilah pengalaman kami untuk demo ini.
Jalan permainan Demo~ Bangun sahaja…
Tiada langsung cahaya matahari, bangun di hadapan skrin TV, di dalam sebuah hospital terbiar yang sememangnya mengerikan yang hanya ada patung meniquins dengan bahagian yang porak peranda. Kami menjadi Mono, dengan Six yang hadir kemudian. Muzik dihentikan, warna yang terang kali ini hanyalah Six bersama baju hujannya yang ikonik dan frame miniscule yang membuat anda tidak tercapat apa sahaja di atas anda.
Nampaknya lif dan pintu di lorong kebanyakkannya kehilangan fuse. Nak mencarinya semula sememangnya bukan mudah! Kami perlu gerak dari bilik ke bilik dengan sunyi sepi, berjalan melewati bahaguan kepelbagaian plastik, sehinggalah jumpa jalan masuknya. Six gerak kepada anda dan menangkupkan tangannya. Berinteraksi dengannya kemudian Six boost Mono ke udara dan kami terus berada ke bilik sebelah, tetapi… Bersendirian dan pintu juga terkunci…
Kami hanya perlu meneruskan perjalanan, ya teruskan perjalanan! Sepanjang masa, pernafasan anda juga tidak akan menemani anda.
Menjadi MONO
Walaupun begitu, Mono tidak mempunyai banyak tindakan yang dapat dilakukannya, hanya kawalan yang sama seperti yang dimiliki Six dari permainan sebelumnya. Kami merasakan permainan ini lebih baik dimainkan pada controller konsol dari keyboard dan mouse kerana agak kekok untuk permainan serbegini.
Tidak ada penunjuk arah dalam permainan, jadi kami sememangnya harus bergantung pada percubaan dan kesilapan, serta pemerhatian kecuali untuk perkara penting. Untuk diingatkan kepada anda, anda akan mendapat lampu suluh yang dapat anda sorotkan cahayanya kepada musuh untuk mengejutkan mereka, yang mungkin tidak intuitif kerana anda tidak mempunyai cara untuk mempertahankan diri selain gangguan pada permainan pertama. Anda juga dapat menyerang musuh dalam sekuel! Musuh sering membuat Mono jadi kerdil, jadi walaupun dengan penambahan ini, ia dapat terasa cukup kuat, dengan ketegangan yang meningkat dengan muzik yang menyorotinya.
Anda boleh menggerakkan kamera dengan agak bebas di sekitar Mono untuk membantu anda mengenal pasti kawasan utama semasa anda meneroka. Sebanyak yang kami lakukan, bahagian yang kami hadapi adalah perbezaan kecil dalam masa. Kami menyerah kerana tidak merasa waras untuk terus mencuba perkara yang sama …
Jadi, untuk kawalan sememangnya kami menggunakan controller, ya kami sambungkan controller Xbox, sebab kekok main game macam ni guna keyboard kan~ Aksi yang dihasilkan dalam perjalanan ini pada Mono adalah terhad. Kami dapat lompat, lari, memegang barang, campak barang, serang guna barang yang dipegang, pegang lamu suluh dan remote juga merangkak. Setiap aksi pasti akan ada kesan vibrasi di konsol anda, mati pun ada ok!
Untuk audio, tiada muzik sangat pun, hanya efek penggerakkan, atau bunyi lalat yang sangat kuat semuanya kedengaran seperti realiti! Lagi-lagi dalam bilik kosong, kita berlari pun terasa echo mengaum di bilik tersebut. Semasa pertarungan bos mini, muzik latar akan berubah menjadi yang lebih sengit dan berubah kembali apabila pertarungan selesai.
Akan bersambung….
Dengan hanya demo yang sikit ini, kami tentu saja tidak dapat menilai sepenuhnya permainan ini. Ini membuat kami agak kecewa apabila kami tidak dapat melalui demo yang lebih panjang dan kerana saya dihalangi oleh gabungan masa serta kurang kemahiran untuk permainan awal. Jadi suasana keseronokkan hilang pada kami setelah mati beberapa kali pada masa yang sama. Kami lebih suka mempunyai pilihan bantuan / aksesibiliti dalam permainan tidak kira berapa lama ia menjadi pilihan, jadi kami bersetuju untuk mempunyai satu di permainan ini untuk membantu mengatasi sekatan perjalanan sekiranya tersedia dalam permainan penuh.
Walaubagaimanapun, kami masih teruja untuk ketahui kesinambungan sekuel Little Nightmares ini, apa yang akan terjadi pada Mono dan Six? Adakah Six akan terdapat dikeseluruhan perjalnan cerita? Kami juga ingin tahu kegunaan mod co-op dengan bagaimana duo ini akan terpisah dan penggerakan mereka bagaimana. Tapi semua itu kita perlulah nantikan permainan penuh. Jika tiada aral kami akan review penuh Little Nightmares 2 ok!
Little Nightmares 2 akan hadir pada 11 Februari 2021 di platform PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox Series, PlayStation 4, Xbox One dan PC.
@gamersantaimy
Discussion about this post