Sejak Honor of Kings (HOK) dilancarkan secara global, game ini telah membuat kemajuan besar dalam arena e-sukan, mengumpulkan lebih ramai peminat setia, membangunkan suasana kompetitif yang kukuh, dan menjana jumlah tontonan yang mengagumkan.
Untuk lebih memahami aspirasi, cabaran, dan kedudukan unik game ini dalam dunia, kami berbual dengan James Yang, Senior Director kepada Level Infinite Global Esports Center, dan John Zhang, Director bagi Honor of Kings Southeast Asia Publishing and Esports.
Dalam temu bual ini, mereka berkongsi visi untuk game ini, potensinya dalam Olimpik, dan rancangan untuk mengukuhkan suasana dari akar umbi ke profesional.
Sasar Untuk Ke Olimpik
Yang membayangkan Honor of Kings sebagai calon berpotensi untuk sukan e-sukan Olimpik, menekankan daya tarikannya yang universal, jangkauan luas, dan persekitaran inklusif sebagai kualiti utama.
Apabila ditanya sama ada HOK boleh dipertimbangkan untuk barisan Olimpik, Yang menyatakan keyakinan tentang kesesuaiannya, dengan menyebut popularitinya yang global sebagai salah satu game mobile paling banyak dimainkan di seluruh dunia.
“Untuk dipertimbangkan, game itu harus mempunyai populariti global — dan HOK kini adalah salah satu game mobile paling banyak dimainkan di dunia,” jelasnya.
Tambahan pula, peranan HOK yang telah ditetapkan dalam acara berprofil tinggi seperti Sukan Asia dan Sukan Asia Tenggara menunjukkan kesediaannya untuk acara sukan rasmi bertaraf Olimpik.
Let’s hear from our incredible Esports Ladies as they share their inspiring journey in Honor of Kings! ⭐ Don’t miss their stories of passion and perseverance!
— HoK Global Esports (@HoKEsports) October 15, 2024
Play Honor of Kings now!
🔗 https://t.co/fDzyiKiwh1#2024HOK #HonorOfKings #HOKEsports #honorofkings #HOKCHAMPIONSHIP… pic.twitter.com/cF7UZzRrdu
Satu peristiwa penting dalam sejarah kompetitif game ini menonjolkan komitmen HOK terhadap keterangkuman: seorang pemain wanita baru-baru ini memenangi gelaran MVP dalam kejohanan besar, pertama kali dalam sejarah HOK.
Yang melihat ini sebagai detik penentu, menunjukkan bagaimana HOK memupuk persekitaran yang pelbagai dan inklusif — kualiti yang dipercayainya selaras dengan nilai Olimpik.
“Honor of Kings,” tegasnya, “bukan sahaja popular tetapi merangkumi nilai yang selaras dengan sifat global dan inklusif Sukan Olimpik.”
Membina Laluan Kompetitif Dengan Liga Timur Dan Barat
Honor of Kings (HOK) menyediakan asas untuk ekosistem kompetitif yang direka untuk menaikkan pemain dari kejohanan kecil ke liga profesional. Yang menjelaskan pendekatan dua serampang ini, yang merangkumi kejohanan rasmi dan sokongan untuk acara pihak ketiga.
“Kami merancang untuk mengadakan kejohanan rasmi dan kejohanan pihak ketiga tidak rasmi,” kongsinya.
Tahun depan menjanjikan lebih banyak peluang apabila pasukan HOK juga akan memperkenalkan struktur liga profesional dengan HOK Major EAST dan HOK Major WEST, menawarkan “struktur lebih jelas” untuk persaingan pada tahun akan datang.
Keputusan untuk memisahkan liga Timur dan Barat adalah langkah strategik, didorong oleh perbezaan zon waktu. Yang menerangkan bahawa jika HOK hanya mempunyai satu acara besar, ia boleh mencipta cabaran jadual untuk peminat di seluruh dunia. Dengan menubuhkan dua liga berasingan, mereka dapat memuaskan penonton di kedua-dua wilayah dengan lebih baik.
“Dengan mewujudkan Major East dan Major West, kami dapat menjadualkan setiap acara agar sesuai dengan penonton masing-masing,” kata Yang.
Liga ini dijangka merangkumi wilayah Timur dan Barat secara meluas, walaupun butiran tepat mengenai negara dan wilayah masih dalam rancangan.
Selain itu, HOK juga dalam rancangan membina kejohanan kebangsaan, di mana maklumat tentang bilangan pasukan, wilayah, dan jadual dijangka diumumkan tidak lama lagi.
Struktur liga profesional HOK yang bercita-cita tinggi ini juga bertujuan untuk menyelaraskan laluan dari amatur ke profesional. Yang membayangkan sistem yang serupa dengan KPL, direka untuk memupuk bakat dengan menyediakan laluan yang jelas dari akar umbi ke peringkat profesional.
“Visi kami adalah untuk mencipta laluan yang jelas untuk pemain, bermula dari peringkat akar umbi sehingga menjadi pemain profesional,” jelasnya.
Menetapkan Standard Tinggi Pada Tahun Pertama
Musim e-sukan global pertama Honor of Kings telah melebihi jangkaan awal, menghapuskan sebarang tanggapan “buruk”. Yang menggambarkan tahun 2024 sebagai tahun debut yang penting dan berjaya, dipenuhi dengan empat acara global utama, termasuk kejohanan bermusim yang mencapai tontonan puncak hampir 500,000 dan mengumpulkan lebih daripada 270 juta tontonan media.
“Saya tidak rasa ada game lain yang boleh mencapai tahap itu pada tahun pertama, jadi kami sangat bangga dengan apa yang telah kami capai setakat ini,” kata Yang.
Melihat ke hadapan, Yang dan pasukan bersemangat untuk meluaskan skop acara bermusim dan kejohanan HOK, dengan menjemput lebih banyak pasukan dari pelbagai wilayah.
“Kami sedang berbincang tentang cara untuk memluaskan acara dengan lebih banyak pasukan dan untuk mencipta pengalaman yang lebih menarik,” kongsinya.
Walaupun cabaran logistik, seperti mengimbangi jadual kejohanan yang lebih besar, masih ada, matlamatnya adalah untuk mengembangkan persaingan dan meningkatkan kebolehcapaian global.
Di tengah-tengah perancangan acara e-sukan yang kompetitif, Yang menjelaskan bahawa keputusan Level Infinite mengenai lokasi dan tarikh acara dibuat jauh lebih awal, biasanya enam bulan atau lebih lama, dengan tumpuan diletakkan sepenuhnya pada kualiti pengalaman HOK dan bukan konflik jadual luaran.
“Kami fokus pada kemajuan dan kekuatan kami sendiri,” tegasnya.
Pasukan sudah pun mempunyai senarai pilihan lokasi untuk acara masa depan, di mana perbincangan masih sedang berlangsung untuk memberi pengalaman terbaik kepada pemain dan penonton.
Merapatkan Asia Tenggara
Apabila Honor of Kings semakin popular di Asia Tenggara, Zhang mengakui penerimaan positif sejak pelancarannya di rantau ini, memenuhi jangkaan dalam kedua-dua suasana santai dan kompetitif.
Walaupun pelancarannya antara China dan Asia Tenggara tidak serentak (versi China sudah wujud sejak 2015), Zhang menekankan bahawa pemain di Asia Tenggara dengan pantas dapat mengejar.
“Saya pasti orang Asia Tenggara melakukannya dengan baik. Mereka berjaya mengejar, walaupun terdapat jurang antara pelancaran,” kata Zhang, menyatakan keyakinannya terhadap pertumbuhan berterusan di rantau ini.
Memandangkan pasaran yang fokus pada mobile di Asia Tenggara, HOK direka untuk mudah diakses dan menyeronokkan pada pelbagai peranti, walaupun yang mempunyai spesifikasi terhad. Kebolehsuaian teknikal ini memastikan game berjalan lancar tanpa mengorbankan kualiti visual yang diharapkan oleh pemain.
Walau bagaimanapun, daya tarikan HOK bukan sahaja bersifat teknikal; ia juga direka secara budaya.
“Kami bekerjasama dengan pakar budaya tempatan untuk mencipta kandungan yang relevan dengan rantau ini,” jelas Zhang, menyoroti skin khas dan acara yang dicipta khusus untuk pemain Asia Tenggara.
Melihat ke hadapan, Zhang melihat ini sebagai permulaan strategi jangka panjang. “Kami cuba membawa HoK sebagai game global… supaya semua orang berada di landasan yang sama,” katanya, menekankan komitmen untuk merapatkan perbezaan serantau sambil menyatukan pemain di seluruh dunia di bawah panji HOK.
Pengenalan Hero Tempatan dan Persaingan Seimbang
Honor of Kings terus bergerak menuju daya tarikan global, menghubungkan penonton melalui pengenalan hero tempatan yang menghormati budaya unik setiap rantau. Zhang menonjolkan pengumuman terbaru tentang Garuda Khageswara, yang diilhamkan oleh legenda Garuda di Indonesia, yang dijadualkan hadir awal tahun depan.
Hero ini bukan sahaja mencerminkan warisan Indonesia tetapi juga hasil penciptaan bersama dengan komuniti tempatan, memastikan rekaannya benar-benar serasi kepada pemain.
“Garuda hanyalah permulaan,” kata Zhang. “Kami baru-baru ini memperkenalkan watak yang diilhamkan oleh legenda badminton Malaysia, Lee Chong Wei. Anda pasti boleh mengharapkan lebih banyak hero tempatan pada masa depan ketika kami terus berkembang.”
Untuk meningkatkan persaingan antarabangsa, Honor of Kings juga menumpukan pada merapatkan jurang prestasi antara rantau. Satu langkah besar ke arah ini adalah menyelaraskan pelepasan hero dan skin di semua server. Zhang menjelaskan:
“Kami melepaskan champion dan skin dengan lebih kerap daripada sebelumnya… Tujuan keseluruhannya adalah untuk mengejar.”
Walaupun garis masa yang tepat masih belum pasti, matlamatnya adalah untuk membawa pemain global ke tahap persaingan yang sama menjelang tahun depan.
Komuniti telah lama menyuarakan kebimbangan mengenai jurang kemahiran antara pasukan China dan pasukan antarabangsa yang lebih baharu, mencadangkan patch yang dikongsi dan keseimbangan yang diseragamkan. Yang mengakui perbezaan ini, sambil menyatakan bahawa walaupun King Pro League (KPL) telah berkembang selama tujuh tahun, e-sukan global HOK masih di peringkat awal.
“Ya, terdapat jurang yang ketara… tetapi kami sedang berusaha untuk menutupnya,” katanya.
Pengenalan sistem ban global tahun depan, seperti yang digunakan KPL, adalah sebahagian daripada strategi yang lebih luas untuk meningkatkan daya saing pasukan global.
“Tahun ini, kami tidak menggunakan sistem ban global, tetapi mulai tahun depan, kami merancang untuk melaksanakannya seperti yang diumumkan,” tambah Yang, yakin bahawa langkah-langkah bertahap ini akan membawa pasukan antarabangsa lebih dekat kepada pemain terkemuka China.
Akhirnya, ketika memilih hero baharu untuk dibawa ke server global, pasukan memberikan penekanan besar pada budaya dan maklum balas komuniti. Yang menjelaskan:
“Kami memilih champion dari server China, tetapi kami mempertimbangkan budaya dan pilihan tempatan. Kadang-kadang, kami merujuk ahli komuniti kerana mendengar pengguna dan memahami budaya mereka adalah kriteria utama untuk menentukan siapa yang kami perkenalkan seterusnya.”
Pertumbuhan Berpusatkan Komuniti
Level Infinite telah melaburkan lebih $10 juta dalam inisiatif e-sukan tahun ini, dan mereka bercadang untuk terus menyokong ekosistem ini melalui pembiayaan berterusan dan pengalaman peminat yang interaktif. Yang menekankan keperluan untuk bekerjasama dengan peminat, dengan menyatakan:
“Kelestarian sememangnya isu kritikal dalam industri e-sukan, bukan hanya untuk kami tetapi untuk keseluruhan ekosistem, termasuk penganjur kejohanan, pasukan, dan penaja.”
Zhang juga berkongsi pandangannya tentang kejayaan tahun ini dan aspek-aspek yang boleh diperbaiki.
“Kami telah menjalin hubungan yang kukuh dengan ramai rakan tempatan, yang penting untuk pembangunan e-sukan kami,” katanya.
Melibatkan komuniti tempatan adalah penting untuk pertumbuhan masa depan, membolehkan pasukan menggabungkan budaya tempatan dan maklum balas dalam operasi mereka.
“Ke depan, kami berhasrat untuk melibatkan diri lebih banyak dengan komuniti dan penonton tempatan untuk lebih memahami keperluan dan keutamaan mereka,” jelas Zhang.
Untuk maklumat lanjut tentang game ini, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post