Baru-baru ini, rakan kami berjaya mendapat peluang untuk mengadakan interviu eksklusif bersama veteran SNK Yasuyuki Oda di PGDX 2024, di mana dia menawarkan pandangan lebih mendalam tentang evolusi industri fighting game dan kepulangan francais Fatal Fury yang sangat dinanti-nantikan.
Dengan pengalaman lebih tiga dekad dalam genre ini, perspektif Oda menjangkau dari zaman kegemilangan ‘arcade fighter’ hingga ke adegan kompetitif esports global pada hari ini. Berikut adalah isi butiran interviu ini:
Fighting Game Kembali Popular
Yasuyuki Oda memberikan penilaian yang jujur tentang trajektori genre fighting game sejak beberapa dekad yang lalu, menyerlahkan kebangkitan yang ketara selepas tempoh kekurangan populariti yang lama.
Oda menyerlahkan kebangkitan fighting game pada dekad yang lalu, mengkreditkan Street Fighter 4 dan pertumbuhan ‘online play’ yang menghidupkan semula genre. Dia menyatakan:
“Dari kira-kira 2000 hingga 2010, rasanya seperti ada satu era di mana terdapat penurunan pemain, tetapi terima kasih kepada Street Fighter 4, dan perlawanan online, dan FGC menjadi lebih besar, rasanya seperti ia pulih daripada itu, dilahirkan semula dalam erti kata itu, daripada abu.”
Veteran industri itu juga menekankan sifat global komuniti fighting game pada hari ini: “Sekarang rasanya ia lebih global berbanding sebelum ini, dan sememangnya, setiap wilayah mempunyai komuniti individu sendiri, dan mereka semua berhubung bersama dalam landskap global ini. Itu mungkin perbezaan antara 90-an dan era sekarang.”
Melihat ke masa depan, Oda meluahkan keyakinan tentang potensi pertumbuhan fighting game di Asia Tenggara dan pasaran lain:
“Dengan fighting game, ada begitu banyak watak berbeza yang kami rasa sesiapa sahaja boleh mencari satu yang mereka dapat berhubung atau mahu gunakan dalam game. Jadi saya berharap orang ramai dapat mencari watak yang mereka sangat suka, dan kami akan kekal berusaha untuk memastikan ada watak yang diminati orang ramai.”
Dia menambah, “Untuk fighting game, ia adalah genre yang anda boleh lihat dan kemudian faham dengan segera. Jadi saya sangat berharap, ia adalah genre yang hebat sehingga semua orang akan mencuba fighting game sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Saya benar-benar mengesyorkan agar orang ramai mencuba kerana ia sangat bagus.”
Apabila ditanya tentang melancarkan game pada berbilang platform dari hari pertama, Oda berkata dia mempunyai dua perspektif berbeza tentang isu itu: sebagai produser dan sebagai pembangun.
Dari sudut pandangan produser, beliau melihat teknologi cross-play sebagai alat berharga yang harus digunakan untuk menjadikan game itu boleh diakses pada seberapa banyak platform yang mungkin, menjangkau khalayak yang lebih luas. Walau bagaimanapun, dari perspektif pembangun, beliau mengakui cabaran penting yang terlibat dalam mencipta game yang menyokong ciri cross-platform di pelbagai sistem.
Kembali ke SNK dan Menguasai Seni Piksel
Oda melihat perubahan dalam SNK sejak dia kembali ke syarikat itu: “Pada zaman asal di syarikat itu, semua orang benar-benar muda. Pasukan pembangunan semuanya berumur 20-an, jadi mereka boleh bekerja sepanjang masa. Semua orang mempunyai banyak tenaga, tetapi kini orang semakin tua. Apabila saya kembali ke syarikat itu, ramai daripada mereka berumur 40-an, mereka lebih tua sekarang , jadi ia agak berbeza dari segi suasana.”
Kepulangan Oda ke SNK berlaku semasa perubahan drastik dalam fokus pembangunan syarikat. Sebelum ketibaannya, SNK tidak mempunyai pasukan pembangunan konsol khusus.
Selepas menyertai semula untuk bekerja pada King of Fighters XIV, terdapat inisiatif untuk membina keupayaan pembangunan konsol. Ini melibatkan merekrut pembangun konsol berpengalaman dan mengembangkan pasukan pembangunan, yang menandakan titik perubahan penting bagi syarikat.
“Secara serentak, terdapat lebih ramai orang, dan kemudian spesifikasi, spesifikasi teknologi dan komputer yang mereka gunakan mula meningkat,” katanya. Peralihan mendadak ini mencipta momentum dan perubahan dalam syarikat, mengubah persekitaran kerja secara mendadak dan menetapkan pentas untuk kebangkitan semula SNK dalam landskap gaming moden.
Salah satu sifat SNK yang paling terkenal ialah seni pikselnya, yang terus memikat peminat selama beberapa dekad. Oda menyerlahkan penguasaan ini dengan menjelaskan bahawa semua game SNK telah dibangunkan untuk sistem Neo Geo, dan menggunakan perkakasan yang sama sepanjang masa.
Penggunaan teknologi yang konsisten ini membolehkan mereka menjadi pakar sejati dalam bidang itu.
“Semua judul dibuat untuk Neo Geo, dan setiap judul tunggal sentiasa menggunakan perkakasan yang sama, jadi mereka benar-benar menjadi mahir dalam kraf itu, dan itu mungkin sebahagian daripada sebab. Mereka benar-benar tahu bahagian dalam dan luar teknologi yang telah digunakan, kerana mereka terus menggunakannya sepanjang masa,” kata Oda.
Cabaran dalam Membezakan IP Fighting Game
Mengekalkan identiti yang berbeza untuk berbilang francais fighting game boleh menjadi cabaran yang signifikan, seperti yang diakui Oda. Dengan portfolio SNK yang pelbagai fighting game, termasuk Fatal Fury, King of Fighters, dan Samurai Shodown, beliau menekankan kesukaran untuk memastikan setiap siri mengekalkan rasa dan nuansa unik masing-masing.
Walaupun francais berkongsi persekitaran yang sama, seperti Fatal Fury dan King of Fighters, Oda menunjukkan faktor pembezaan yang lain: “Mereka sangat berbeza kerana Fatal Fury ialah game 1 lawan 1 dan King of Fighters adalah game 3 lawan 3.”
Walaupun ada taktik ini, Oda mengakui bahawa tugas itu tetap rumit: “Apabila ada begitu banyak game yang berbeza, semuanya adalah fighting game, itu boleh menjadi satu cabaran untuk memastikan mereka semua mempunyai gaya unik sendiri.”
Usaha berterusan untuk mencipta pengalaman berbeza dalam genre ini mempamerkan komitmen SNK terhadap inovasi dan kepelbagaian.
Kepulangan Fatal Fury
Topik yang paling menarik dalam temu bual ini ialah perbincangan tentang kepulangan siri Fatal Fury yang telah lama ditunggu-tunggu dengan “Fatal Fury: City of the Wolves” akan datang.
Oda meluahkan semangatnya untuk projek itu, dengan menyatakan: “Saya rasa ia adalah satu keajaiban bahawa kami dapat membuat Fatal Fury baharu. Sudah 26 tahun selepas judul terakhir, jadi dengan sendirinya itu cukup hebat. Ini adalah keajaiban yang sangat besar untuk kami. Kami juga akan membuat beberapa pengumuman mengejutkan yang sangat besar akan datang sehingga pelancaran game pada awal 2025, jadi nantikannya, kerana ia agak besar.”
Oda menyebut bahawa dia ingin membangunkan Fatal Fury lebih awal, tetapi pada masa itu, pasukan terlalu kecil. Sebaliknya, mereka memberi tumpuan kepada mencipta Samurai Shodown dan King of Fighters.
Kini, dengan pasukan yang lebih besar dan teknologi yang betul, mereka akhirnya berada dalam kedudukan untuk membangunkan Fatal Fury baharu dengan betul. Keputusan untuk meneruskan Fatal Fury dipengaruhi oleh kejayaan King of Fighters XIV dan XV, serta Samurai Shodown 2019.
“Sekarang kami akhirnya berada di titik di mana pasukan cukup besar dan kami mempunyai teknologi serta segala-galanya untuk membuat Fatal Fury baharu dengan betul,” kata Oda.
Mesej Akhir
Oda menutup interviu ini dengan mesej yang mengatakan bahawa “Fatal Fury: City of the Wolves” akan datang dan berharap semua orang akan memainkannya. Dia juga menyebut tentang keluaran “SVC Chaos” baru-baru ini dan menyatakan keinginan yang kuat untuk pemain mencuba.
Dengan banyak lagi game menarik pada tahun ini dan tahun berikutnya, Oda tidak sabar-sabar untuk peminat merasai kesemuanya. Dia membuat kesimpulan dengan menunjukkan betapa terujanya beliau tentang masa depan dan jangkaan untuk melihat SNK sentiasa mengeluarkan game-game dan projek hebat lain.
Fatal Fury: City of the Wolves akan dikeluarkan pada awal tahun 2025 untuk PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, dan PC. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post