Selama lebih sedekad, Death Note telah memikat peminat di seluruh dunia dengan jalan ceritanya yang gelap dan penuh ketegangan, kedalaman psikologi, dan watak-watak yang tidak dapat dilupakan. Kini, DEATH NOTE Killer Within berusaha memberikan nafas baru kepada alam semesta ikonik ini dengan sebuah game online deduksi sosial yang menggabungkan ketegangan berisiko tinggi dengan gameplay strategik.
Kami berpeluang berbual dengan Aoba Miyazaki, Produser Utama game ini, dan Kishin Okabe, Penolong Produser, untuk membincangkan bagaimana mereka mengadaptasi siri ini menjadi pengalaman interaktif yang menarik.
Membina Death Note kepada Game Deduksi Sosial
Menurut Aoba Miyazaki, proses pembangunan bermula dengan cinta mendalam terhadap Death Note original, sebuah siri yang kekal popular merentasi generasi walaupun 15 tahun selepas keluarannya.
Miyazaki menyatakan bahawa pasukan melihat peluang untuk meneroka dunia Death Note melalui game deduksi sosial—genre yang sangat sesuai dengan tema penipuan dan pertempuran psikologi. Visi ini membawa pasukan untuk mendasarkan game kepada genre deduksi gaya werewolf, yang terkenal dengan daya tarikannya yang luas.
“Selepas situasi COVID, kami melihat peluang untuk mengembangkan Death Note, sesuatu yang sentiasa kami impikan untuk diadaptasi ke dalam game, dan kini saya membangunkan tajuk ini bersama pasukan.”
Keputusan untuk menjadikan Killer Within sebagai game deduksi sosial juga bersifat strategik. Penolong Produser Kishin Okabe menekankan bahawa format ini paling tepat menggambarkan tema ketegangan, penipuan, dan permainan minda dalam Death Note.
“Deduksi sosial sangat sejajar dengan pertempuran psikologi antara Kira dan L. Ia tentang penipuan, strategi, dan mencari cara untuk menewaskan lawan—elemen-elemen ini teras kepada Death Note dan mencipta pengalaman mendalam.”
Pasukan mengambil inspirasi daripada populariti Death Note yang berterusan dan elemen ikoniknya, sambil mengambil kira maklum balas peminat bagi memastikan Killer Within mencerminkan semangat siri itu.
“Kami percaya bahawa daya tarikan terasnya terletak pada dunia yang berkisar di sekitar Death Note, serta pertempuran psikologi yang sengit dan pertukaran penipuan,” kata Miyazaki.
Pasukan menggabungkan ciri-ciri ini ke dalam Killer Within, membolehkan pemain memainkan peranan Kira dan L dalam pengalaman yang membolehkan mereka meneroka elemen gelap dan taktikal yang mendefinisikan siri original.
Dengan penghormatan mendalam terhadap bahan asal, pasukan menggunakan pendekatan ‘yang memfokuskan kepada peminat’ dalam reka bentuk mereka. “Kebanyakan kami mengikuti manga dan anime asal Death Note ketika ia sedang dikembangkan secara masa nyata,” kongsi Miyazaki.
Menghasilkan Keseimbangan: Kira vs. L
Mengimbangi keupayaan Kira dan L, dua saingan kuat, adalah salah satu cabaran utama reka bentuk pasukan. Menurut Okabe, Killer Within berbeza daripada permainan werewolf tradisional dalam strukturnya.
“Biasanya, anda mempunyai peranan kuat melawan peranan yang lebih lemah, seperti werewolf melawan manusia. Tetapi di sini, ia adalah kuat dan kuat melawan kuat dan lemah: Kira dan pengikutnya melawan L dan pasukan penyiasat.”
Bagi mengekalkan keseimbangan, para pembangun merancang struktur peranan yang fleksibel berdasarkan inspirasi daripada Death Note.
“Kami menjadikan L sebagai peranan kuat dengan keupayaan yang hebat untuk memimpin penyiasatan dan deduksi, serta menempatkan pengikut Kira sebagai sekutu handal untuk membantu Kira mengenal pasti dan menghapuskan L,” jelas Okabe.
Reka bentuk ini memastikan Kira dan pengikutnya dapat merancang secara terbuka, manakala L dan pasukannya perlu bergantung kepada deduksi dan petunjuk untuk mengenal pasti sekutu dan ancaman.
Apabila ditanya mengapa empat pemain dipilih sebagai minimum untuk bermain, Okabe menerangkan:
“Selepas uji berulang kali dalam pasukan pembangunan, kami mengambil kira keseimbangan antara setiap pasukan dan setiap peranan, serta kesukaran mencari rakan untuk bermain bersama, dan memutuskan minimum 4 pemain.”
Dalam ujian bersama empat pemain, struktur Kira dan pengikut Kira melawan L dan penyiasat telah diimbangi dengan teliti. “Kami menyesuaikan game supaya kadar kemenangan adalah 50-50 antara pasukan Kira dan L,” kata Okabe. Game juga boleh bermula tanpa pengikut Kira, membolehkan keseimbangan yang berbeza ketika bermain dengan empat pemain: Kira melawan L dan dua penyiasat.
Namun, Okabe mengusik tentang pelarasan akan datang: “Bergantung pada cara pengguna bermain dan permintaan mereka selepas perkhidmatan bermula, ada kemungkinan kami akan menyesuaikan keseimbangan, termasuk jumlah pemain dalam pasukan Kira dan pasukan L.”
Walaupun fasa aksi dalam Killer Within mungkin kelihatan linear kepada beberapa pemain, Okabe menekankan fokus pada strategi:
“Agar pemain dapat menumpukan pada deduksi dan pertempuran psikologi mereka, setiap aksi dipermudahkan. Namun, ada pelbagai aksi yang tersedia untuk Kira, pengikut Kira, dan L, seperti ‘Command Card,’ ‘Transceiver’ untuk komunikasi pasukan Kira, ‘pemindahan Death Note,’ ‘Joint Investigation’ bersama L, pemantauan, dan pilihan taktikal lain.”
Okabe menjelaskan tentang perbincangan yang sedang berjalan untuk memperkayakan pengalaman permainan, menyatakan, “Kami sentiasa berbincang tentang pelbagai idea dengan pasukan pembangunan dan merancang untuk memantau maklum balas pengguna selepas pelancaran.”
Apabila ditanya tentang rancangan untuk meningkatkan kerumitan, Okabe menyatakan bahawa kesukaran permainan dipengaruhi oleh kehandalan pemain terhadap peranan utama.
“Semasa fasa ujian, kemahiran mereka yang bermain sebagai Kira dan L diasah, menyebabkan permainan menjadi semakin mencabar setiap hari. Apabila pemain meningkatkan strategi mereka, permainan menjadi lebih menarik.”
Bagi mereka yang mahukan lebih kawalan, dia menambah, “Anda boleh menyesuaikan game dengan terperinci dalam tetapan bilik, membolehkan penyesuaian kepada tahap kesukaran dan pengalaman peribadi.”
Estetika Death Note
Killer Within menampilkan visual unik dalam gaya seninya, menggabungkan elemen anime dengan reka bentuk watak chibi. Menarik inspirasi daripada boneka jari Near dalam siri original, watak-watak dalam game ini direka untuk memberikan rasa permainan papan.
“Matlamatnya ialah untuk mengekalkan rupa yang mesra sambil mengekalkan suasana gelap dan penuh ketegangan Death Note,” kata Miyazaki. “Avatar chibi meringankan visualnya, tetapi suasana seram dan gameplay intens masih menangkap suasana ikonik Death Note.”
Pemilihan avatar chibi dan bukannya watak yang sepenuhnya bergaya anime adalah keputusan yang disengajakan. Okabe menjelaskan:
“Dalam game, pemain menjadi Kira atau L yang baru, dan berinteraksi dalam suasana deduksi sosial menggunakan avatar seperti boneka jari. Tetapan ini menekankan strategi, di mana pemain meragui, menipu, dan mengungkap kebenaran, mencerminkan permainan catur psikologi siri asal. Kami mahu gaya seni itu mengimbangi aspek menyeramkan Death Note dengan rasa akrab permainan papan, oleh itu reka bentuk deformasi yang diilhamkan oleh boneka Near.”
Okabe meluahkan kepuasan peribadi dengan pilihan customization meluas yang tersedia kepada pemain.
“Anda boleh menyesuaikan avatar dengan pelbagai topi, ekspresi, aksesori, dan juga haiwan peliharaan. Sama ada anda mahukan watak yang bergaya, comel, atau lucu, customization ini menyerlah semasa detik-detik penting. Semasa ujian dalaman, kami sering tersenyum melihat rupa unik yang muncul semasa animasi keadilan dan penahanan,” katanya.
Menambah keseronokan, beberapa avatar DLC dilengkapi dengan gerakan khas yang meningkatkan gameplay dan kreativiti.
Walaupun menjadi game berfokuskan multiplayer, pasukan pembangunan memastikan bahawa Killer Within menghormati premis Death Note.
“Kami telah memasukkan elemen-elemen yang menimbulkan suasana dan dunia Death Note,” kata Okabe. Ketegangan dalam gameplay, di mana pemain sentiasa merasakan risiko pendedahan atau hukuman Death Note, dicipta untuk mencerminkan pengalaman watak-watak.
Selain itu, adegan terkenal dihidupkan kembali melalui cut-in, pilihan pengarah, dan lakonan suara, memberikan detik-detik ikonik bagi peminat lama. “Kami berharap ciri-ciri ini membuat peminat Death Note merasa seperti mereka sebahagian daripada cerita, melangkaui gameplay deduksi sosial.”
Peminat juga pasti gembira mendengar bahawa Killer Within menampilkan lakonan suara yang baru direkodkan, mengekalkan kualiti anime original.
“Walaupun menjadi game yang dihasilkan daripada IP berusia lebih 15 tahun, suara untuk adegan ikonik dan bantuan gameplay direkodkan kepada standard tinggi,” kata Okabe.
Sebagai penjelasan, pelakon suara game adalah sama dengan anime: Mamoru Miyano sebagai Kira, Kappei Yamaguchi sebagai L, dan Aya Hirano sebagai Misa.
Cabaran Mengadaptasi IP Tersayang
Mengubah Death Note menjadi game multiplayer menampilkan cabaran unik kepada pasukan pembangunan. Menyeimbangkan adaptasi yang setia dengan inovasi gameplay adalah penting untuk mencipta game yang menarik bagi peminat siri itu sambil tetap segar dan menarik.
Mekanisme mungkin pada mulanya kelihatan rumit, tetapi Okabe berharap pemain secara beransur-ansur akan mengenali setiap ciri dan merasai keseronokan memanfaatkan abiliti khas Kira dan L. Bagi memudahkan hal ini, game ini termasuk tutorial dan petua untuk membimbing pemain memahami mekanisme untuk membantu pemahaman mereka.
Reka bentuk dinamik pasukan adalah satu lagi bidang yang memerlukan ujian halus. Dalam game, ahli pasukan Kira mengenali satu sama lain dari awal, manakala pasukan L perlu mengenal pasti sekutu mereka melalui deduksi. Keputusan ini diambil selepas ujian yang meluas dan pertimbangan kepada keseimbangan.
“Jika seseorang dalam pasukan L mempunyai maklumat tentang rakan sepasukan mereka, pihak Kira akan memiliki kekurangan yang ketara, terutama ketika jumlah penyiasat meningkat dengan lebih banyak pemain,” kata Okabe.
Mekanisme ini memastikan bahawa sementara sasukan Kira dapat merancang secara terbuka, pasukan L bergantung kepada deduksi logik dan petunjuk gameplay seperti Command Card dan hasil penyiasatan untuk mencari sekutu mereka.
Satu kebimbangan yang dibangkitkan ialah ketidakmampuan untuk bertindak selepas mengenal pasti identiti Kira, memandangkan ketiadaan Urgent Meeting untuk mempercepatkan ke Meeting Phase. Okabe memberikan perspektif lain:
“Kami melihat ini sebagai peluang untuk pengikut Kira menipu orang lain. Walaupun selepas identiti Kira didedahkan, Kira boleh memindahkan Death Note kepada pengikut atau menggunakan taktik lain, seperti menghukum L sebelum Meeting Phase.”
Mekanisme ini, jelasnya, menambah ketegangan strategi dan mencipta kelainan yang tidak dijangka dalam game.
Mara Ke Hadapan
Ketika Death Note: Killer Within semakin hampir dilancarkan di PS4, PS5, dan Steam, keputusan pasukan pembangunan untuk memberi keutamaan kepada platform ini adalah strategik.
“Kami menyasarkan audiens utama adalah peminat game jenis werewolf yang juga peminat Death Note, mengambil kira atribut pengguna seperti kumpulan umur,” jelas pasukan.
Pilihan ini juga mencerminkan sifat gameplay, kerana game ini paling baik dinikmati secara individu dan bukan dalam tetapan konsol berkongsi.
Terdapat juga minat untuk mungkin mencapai audiens yang lebih luas. Walaupun keluaran awal memberi tumpuan kepada PlayStation dan PC, Okabe menekankan kepentingan input pengguna.
“Kami akan memantau dengan teliti bagaimana pengguna memainkan game dan permintaan mereka selepas perkhidmatan bermula,” yang membuka pintu untuk dibawa ke platform lain seperti Nintendo Switch atau peranti mobile.
Pasukan memastikan bahawa pendatang baru yang tidak mengenali siri Death Note masih boleh menikmati Killer Within. “Kami telah merancang game dengan had kemasukan yang rendah, memberi tumpuan kepada keseimbangan dan tahap kesukaran yang boleh diakses,” jelas Okabe.
Penambahan tutorial yang terperinci membantu pemain memahami asas-asas dan menghayati gameplay.
“Kami mencadangkan mencuba mod tutorial, dan kami berharap pemain mungkin akan terinspirasi untuk meneroka manga atau anime original selepas bermain game ini,” tambah pasukan.
Bagi mereka yang berminat, game ini akan dilancarkan pada 5 November untuk PlayStation 5, PlayStation 4, dan PC melalui Steam. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi di SINI.
@gamersantaimy
Discussion about this post